۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ۱۵:۳۹
کد خبر: ۴۰۰۱۴
ATNA-Wide1750x450
به گزارش عطنا، در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، دکتر مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، حجت‌الاسلام و المسلمین قریشی معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، جمعی از مسئولان ارشد نهادهای علمی فرهنگی، جهاد دانشگاهی و نیز اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها حضور داشتند.

لزوم وحدت نهاد دانشگاه با آرمان های معنوی اسلام


ATNA-Widde1-750x450

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، یادگار حضرت امام(ره) در بخشی از این مراسم به نقش اثرگذار جامعه دانشگاهی در پیروزی انقلاب اسلامی و دوام آن اشاره کرد و گفت: دانشجویان از اولین گروه‌هایی بودند که حضرت امام(ره) را در مبارزه بر ضد رژیم ستمگر شاه یاری رساندند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم وحدت آفرینی در میان آحاد مختلف جامعه، وحدت حوزه و دانشگاه را از مهم‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: امام خمینی(ره) همواره توکل بر خدا و وحدت کلمه را علت پیروزی و دوام انقلاب اسلامی می‌دانستند.


یادگار امام با اشاره به اینکه یکی از اقسام وحدت، وحدت میان نهاد حوزه و دانشگاه است، یادآور شد: این وحدت، همراهی دو بالی است که باعث بقای جامعه می شوند. گرچه این امر بدان معنا نیست که افرادی که در هرکدام از این دو هستند، دروس یکدیگر را بخوانند و علما با رها کردن عناوین خود به سوی مدرک گرایی بشتابند یا دانشگاهی ها به سوی تحصیل در حوزه بشتابند، بلکه منظور از وحدت توجه به هدف متعالی جامعه است.


سیدحسن خمینی گفت: هر زمان بتوانیم به وحدت بیشتر نهاد دانشگاهی با آرمان های دینی و معنویت اسلامی برسیم کار بزرگی صورت گرفته است و هرچه شکاف میان آنها را تقویت کند از عوامل مخرب پایه های نظام اسلامی است.


وی در پایان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم وحدت آفرینی، ابراز امیدواری کرد، در سایه همدلی، توافق، همراهی و نفی اندیشه‌های متحجرانه که زمینه‌ساز شکاف در جامعه است، آیندۀ جامعه اسلامی ساخته شود.



پدیدۀ انقلاب اسلامی سرآغاز تحولات چشم‌گیر جهانی


ATNA-Wide3-750x450

در این مراسم بیانیۀ دانشگاهیان کشور در راستای تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی‌(ره) و بیعت با مقام معظم رهبری توسط دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی قرائت شد که متن این میثاق نامه بدین شرح است:


پدیدۀ انقلاب اسلامی ملت ایران در قرن بیستم سرآغاز تحولات چشم‌گیر جهانی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی شد و موجی از امید را در دل ملت‌های آزاده دنیا به وجود آورد. این اتفاق بزرگ تاریخی در حالی رخ داد که جغرافیای ایران، عرصۀ تام و تمام سلطۀ بیگانگان بخصوص آمریکا بوده و همه شئون و امورات کشور مستقیم یا غیر مستقیم توسط سفارت‌خانه‌ها و مستشاران خارجی اداره می‌شد.


آنچه مسیر حرکت ملت ایران را دگرگون نمود و حرکتی عظیم ، ملی و متفاوت با حرکت‌های آزادی خواهانه گذشته را رقم زد رهبری نهضت اسلامی بود که در همه ابعاد مختصات خروش ملت را دگرگون کرده بود. امام خمینی (ره) به عنوان فقیهی برجسته، عارفی واصل، فیلسوف و سیاستمداری مسلط، همه شئون یک رهبر دینی و الهی را به منصه ظهور رساند ونه تنها بر فضای اجتماعی کشور بلکه بیش از آن در دلها و جانهای مردم نیز نفوذ کرده بود و نهضتی را بنیان نهاد که بسیاری از مدعیان سیاست‌ورزی و جامع شناسی دنیا تاکنون از درک ابعاد مختلف آن عاجز مانده است.


اکنون با گذشت قریب به 27 سال از رحلت آن پیر فرزانه و امام سفر کرده گفتمان انقلاب اسلامی همچنان مرکز ثقل تحولات داخلی عظیم بین‌المللی بوده و با رهبری داهیانه خلف صالح آن امام بزرگوار به مسیر پرافتخار خود ادامه می‌دهد و لذا در این لحظه و در جوار این مرقد مطهر و در محضر آن روح مطهر با خداوند تبارک و تعالی عهدی می‌بندیم که پیش از این نیز بر آن شهادت داده بودیم و تجدید بیعت خود را نسبت به جانشین شایسته و استوار ایشان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، اعلام می‌داریم.


ما دانشگاهیان باور داریم که انقلاب اسلامی نوید بخش صبح دولت حضرت ولی عصر (عج) است و لذا عهد می‌بندیم که در این مسیر مبارک تمام قوای خود را برای پی ریزی زمینه‌های علمی و نرم افزاری تمدن نوین مهدی به کار گیریم و از هدایت و راهنمایی رهبر فرزانه انقلاب که پرچمدار حکمت، آزاد اندیشی و مجاهدت در مسیر نیل به مقاصد عالی انقلاب و بنای تمدن نوین اسلامی است تبعیت محض داشته باشیم.


ما دانشگاهیان معتقدیم مقوله استکبار ستیزی و مبارزه با امپریالیسم جهانی به رهبری آمریکارفتاری خدشه ناپذیر در سیره فکری و عملی امام خمینی(ره) بوده است و هرگونه اقدام و تلاش برای عدول از این اصل دینی و قرآنی ایجاد نوعی انحراف غیر قابل قبول در انقلاب اسلامی است.


ما دانشگاهیان در این زمانه پرچالش تدبیر آن رهبر فرزانه را در مقوله اقتصاد مقاومتی تنها راهکار عبور از گردنه‌های حساس این دوران دانسته و برای تحقق و شکل دهی به لوازم عملی و نظری اقتصاد مقاومتی و رجوع به تجربه‌های ارزشمند تاریخ انقلاب و بازخوانی و بازسازی آنها در محیط علمی دانشگاه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.


ما دانشگاهیان انزجار و مخالفت خود را نسبت به فتنه گران منطقه و رژیم‌های مرتجع وابسته به غرب که با آتش افروزی خود منطقه را به جولانگاه زیاده خواهی های استکبار جهانی تبدیل کرده اند اعلام می کنیم و ضمن پشتیبانی از ملتهای مظلوم و مسلمان جهان حمایت همه جانبه خود را جبهه مقاومت اسلامی و خصوصا برادران عزیزمان در حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و مجاهدین سوریه و عراق و بحرین اعلام می‌داریم.


ما دانشگاهیان وصایای امام راحل عظیم‌الشأن درباره مبانی و ضرورت‌های اسلامی شدن دانشگاهها را از یاد نبرده‌ایم و ایمان داریم که افق‌های بسیار بلند دانشگاه اسلامی قابل قیاس با سقف کوتاه علم در دانشگاههای غربی نیست و بر این اساس ضروری است که راهکارهای دست یابی به افقهای بلند و نظام دانشگاهی ما عملیاتی شود.


ما دانشگاهیان حمایت خود را از اقدامات جدی و موثر دولت خدمت گذار برای تحقق اقتصاد مقاومتی و پیشبرد اهداف متعالی انقلاب اسلامی درعرصه‌های مختلف جهانی را اعلام می‌داریم.



امروز برای تجدید میثاق با مردی آمده‌ایم که درهای بهشت را برای ما باز کرد


ATNA-Wide7750x450

در پایان این مراسم حجت الاسلام و المسلمین مجید قریشی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سخنانی با بیان این که اسلامی کردن دانشگاه ها از آرزوها و خواسته‌های اصیل امام بود، گفت: تا زمانی که دانشگاهیان و دانشگاه‌ها اسلامی نشود انتظار اسلامی شدن جامعه رویایی بیش نیست.


قریشی اظهار کرد: امروز برای تجدید میثاق با مردی آمده‌ایم که درهای بهشت را برای ما باز کرد و درهای جهنم را بست. ما باید با اسلامی کردن دانشگاه ها این بهشت اسلام را به میان جامعه خودمان بیاوریم.


وی ادامه داد: اسلامی کردن دانشگاه ها از آرزو ها و خواسته های اصیل امام بود. تا زمانی که دانشگاهیان و دانشگاه ها اسلامی نشود انتظار اسلامی شدن جامعه رویایی بیش نیست. امام می فرمایند، دانشگاهیان سربازان اسلام هستند. این سربازی اسلام که افتخار ماست باید در راه اقتدار کشور ادامه یابد.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه با بیان این که امروز می بینیم این انقلاب که ثمره روح والای حضرت امام(س) است چگونه در دنیا می درخشد، یاد آور شد: امام حق بزرگی به گردن ما دارند. ایشان اعتماد به نفس را برای ملت ایران به ارمغان آورد اعتماد به نفسی که امروز نیز همچنان باید با اعتماد به آن راه خودمان را ادامه بدهیم.


وی افزود: امام بندگی خدا را در برابر بندگی شیطان برای ما آورد. ما نیز باید کفر بر شیطان و بندگی خدا را سرلوحه خود قرار دهیم. حضرت امام اسلام انقلابی، مخالف با طاغوت و کفر را برای ما پسندید. اسلام و انقلابی که مایه افتخار ما در جهان شد و ما باید امروز ادامه دهندۀ آن راه باشیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار