۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۸:۳۵
کد خبر: ۳۷۰۶۸

Rooz e Ostad (14)


مراسم بزرگداشت «مقام استاد» عصر چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه با حضور استادان هیئت علمی و هیئت مدیره‌ی دانشگاه علامه طباطبائی در مجموعه ورزشی دهکده المپیک برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این مراسم که با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد از چهار استاد برتر دانشگاه و ۱۶ استاد نمونه هر دانشکده تقدیر شد. همچنین در این مراسم اساتید از توجه بیشتر به رشته های علوم انسانی گفته و مقایسه این دانشگاه با سایر دانشگاه های تهران را نادرست دانستند.


در آغاز این مراسم که اکثر اساتید دانشکده‌های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی در آن حضور داشتند، دکتر سلیمی در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم خدمت استادان و مهمانان برنامه از این که در جمعی حضور دارد که در آن کسی احساس جدایی و بیگانگی نمی‌کند، ابراز خوشحالی کرد و هدف اصلی مدیریت جدید را «تبدیل دانشگاه علامه طباطبائی از یک آموزشگاه محض به یک دانشگاه واقعی» عنوان کرد؛ مکانی که به گفته وی، در آن با ایجاد یک جو آرام و همراه با نشاط فکری، شرایط جهت رسیدن به نوآوری و انگیزه ورزی فراهم شود.


رئیس دانشگاه علامه در ادامه به فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه در سال گذشته از جمله کاهش تعداد پذیرش دانشجو در جهت رسیدن به تعادل آموزش، ارائه امکانات بهتر دانشجویی و همچنین تلاش برای افزایش تعداد اعضای هیئت علمی، اشاره کرد.


دکتر سلیمی عملکرد بین‌المللی دانشگاه و پیشرفت آن را قابل ملاحظه اما ناکافی دانست و افزود: هنوز راهی طولانی در پیش است. وی در مورد فعالیت های عمرانی دانشگاه گفت: درهیچ دانشگاهی به اندازه دانشگاه علامه طباطبائی ساخت و ساز صورت نمی‌گیرد و مسجد و کتابخانه مرکزی تا آذر ماه امسال افتتاح می‌شود.


رئیس دانشگاه علامه در ادامه از دو طرح جدید خبر داد که مقدمات آن فراهم شده است. او گفت طرح اول شامل «طرح آموزش های مهارتی و حرفه ای» است که در آن هر دانشجو در هر رشته‌ای باید یک دوره مهارت تکمیلی را سپری کند و در انتها با دو مدرک مهارتی و علمی از دانشگاه فارغ التحصیل می شود.
سلیمی در ادامه به طرح دوم اشاره کرد و گفت :طرح دوم، «طرح کارانه آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی» است که جهت تشویق استادان دانشگاه است تا فعالیت علمی بیشتر و ارزشیابی بالاتر داشته باشند که البته این طرح نیازمند تایید اعضای هیئت علمی دانشگاه است.



سامان دهی موسسات عالی در اولویت وزارت علوم


ruze ostad (1)


در بخش دیگری معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوره با ارائه آمار و اطلاعاتی از اقدامات انجام شده و در حال اجرای دولت در رابطه با دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان تنها دانشگاه مختص علوم انسانی گزارش داد. وی با این سوال شروع کرد که «چگونه نماد آموزش عالی در حوزه علوم انسانی بازتعریف کنیم» که آن را نشان از عظمت، اقتدار و توان دانشگاه علامه دانست و حضور در این دانشگاه را موجب امتنان خاطر و افتخار دانست.


دکتر شریعتی نیاسر گفت: وضعیت آموزش عالی ما در حوزه علوم انسانی چندان مطلوب نیست و در این زمینه رسالت اصلی بر عهده دانشگاه علامه است.


وی خاطرنشان کرد: نزدیک 50 درصد از جمعیت دانشجویی کشور یعنی چیزی حدود دو میلیون و 400 هزار نفر دانشجویان علوم انسانی هستند.


معاون وزیر علوم از آمار بالای دانشجویان علوم انسانی که در دانشگاه های آزاد، پیام نور و غیر انتفاهی مشغول به تحصیل هستند گفت و اظهار داشت: این در حالی است که رتبه علمی این دانشگاه ها نسبت به دانشگاه های منطقه یک نظیر دانشگاه علامه طباطبائی فارغ از هر گونه قضاوت ارزشی پایین تر است.


دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به تمرکز و تراکم آموزش عالی در چند منطقه خاص از جمله تهران از طرح دولت برای تمرکززدایی خبر داد و گفت: یکی از سیاست های دولت «نظام منطقه بندی آموزش عالی»است به این صورت که در یک مدیریت منطقه ای وضعیت آموزش عالی در 10 منطقه علمی در کل کشور تصویب خواهد شد. که هر منطقه با حضور دانشگاه های مادر، سطح چند استان را تحت پوشش قرار دهد.


وی با اشاره به تغییرات کمی دانشجویان رشته های مختلف در دو سال گذشته افزود: بیشترین رشد مربوط به رشته های علوم انسانی است. به نظر می رسد مراکز و موسسات آموزشی در راه اندازی این رشته ها سهل گیر تر هستند. انگار که احداث این رشته ها کم هزینه تر و وابستگی آن به منابع داخلی بیشتر است و از زاویه آنها دغدغه های کمتری دارد که البته این نظر از نگاه ما اشتباه است.


وی ادامه داد: در مجموع شرایط به نحوی است که به نظر می رسد راه اندازی یک گروه انسانی در آموزشگاه ها آسانتر است و همین نگرش است که علوم انسانی را از جایگاه شایسته خود دور می کند.









Daneshkade-Ravan-Shenasi

«دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
موفق شد عنوان دانشکده نمونه
دانشگاه علامه طباطبائی را کسب کند».

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اولین رسالت مهم دولت را سامان دهی موسسات عالی عنوان کرد و بیان داشت: با وجود رشد چند برابری موسسات عالی غیر انتفاهی و دولتی در چند سال اخیر همچنان کیفیت این آموزشگاه ها با استانداردها فاصله دارد. لذا امیدواریم طی یک طرح با کمک های مطرح نظیر دانشگاه علامه این مهم را به انجام برسانیم.


وی در مورد تاثیر رتبه بندی بر سهم هر دانشگاه از تسهیلات وزارت علوم فقط به ذکر یک نکته اشاره کرد: قطعا پیشبینی ام این است که دانشگاه علامه طباطبائی به یکی از دانشگاه های تراز اول کشور باز خواهد گشت.


دکتر شریعتی نیاسر در پایان با ابراز نگرانی از وضعیت فارغ التحصیلان مقاطع مختلف برای ورود به جامعه و وضعیت اشتغال آنها تاکید کرد بسیاری از امور علمی و فرهنگی جامعه را باید به تدبیر کارشناسان بر آمده از دل همین دانشگاه ها سپرد.



دکتر صفوی و راز چهل سال ماندن در دانشگاه علامه


Rooz e Ostad (3)

در بخش بعدی مراسم ژاله صادقیان، مجری برنامه از سه استاد نمونه و پیشکسوت دانشگاه علامه طباطبائی دعوت کرد تا به عنوان نماینده دیگر اساتید به بیان نقطه نظرات خود بپردازند.


ابتدا دکتر صفوی، استاد دانشکده ادبیات در سخنانی دانشگاه علامه طباطبائی را یکی از بهترین دانشگاه ها در سطح کشوری و بین‌المللی معرفی کرد و تمام علوم را برگرفته از درک و تعریف انسان از پدیده‌ها دانست.


دکتر کوروش صفوی که بیش از چهل سال است در دانشگاه علامه حضور دارد با تعریف خاطراتی که به کام حضار شیرین آمد از این که در دانشگاهی تدریس می‌کند که خاص علوم انسانی است اظهار خشنودی کرد و از رئیس دانشگاه درخواست کرد امکانات بیشتری در اختیار استادان قرار گیرد تا بتوانند به بهترین نحو ممکن  فعالیت کنند.



نظام ارزیابی باید درست شود


Rooz e Ostad (12)


دکتر دهقانی فیروزآبادی استاد نمونه دانشکده حقوق و علوم سیاسی به توجه بر حوزه های خاص علوم انسانی و علوم اجتماعی تاکید کرد.


عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تحول علوم انسانی را در چهار مسئله باید دانست:


1-نظام تولید علم  ۲- نظام توزیع علم   ۳-نظام تقاضا   ۴-نظام تخصیص و تشخیص منابع


وی ادامه داد: بنابراین علوم انسانی یک چرخه ی محدود است که باید به همه ی ابعاد آن توجه داشت اما برخی همکاران صرفا به نظام تولید معتقدند و دانشگاه را مکانی برای تولید علم می دانند که این امر به خودی خود صحیح است اما رسالت دانشگاه تنها به همین حوزه محدود نمی شود بلکه باید به همه ی ابعاد آن پرداخته شود. امروزه در کشور ما نظام توزیع علم مغلوب است و ما حتی در دانشگاه های داخلی هم در توزیع علم چندان موفق نیستیم به عبارت دیگر ساختار ارتباطی در دانشگاه ما به خصوص در حوزه علوم اجتماعی وجود ندارد


نظریه پرداز شناخته شده روابط بین الملل همچنین اظهار کرد که ما به یک نظام ارزیابی بر اساس ویژگی های خاص علوم انسانی نیاز داریم و پیشنهاداتی نیز در این زمینه ارائه کرد:


1-ارائه شاخص های خاصی برای ارزیابی دانشگاه ها در حوزه علوم انسانی


2-تعیین ضریب های متفاوت برای شاخص رشته های مختلف علوم انسانی


3-رتبه بندی دانشگاه های علوم انسانی طبق شاخص های علوم انسانی


4-تخصیص بودجه دانشگاه های علوم انسانی بر اساس شاخص های مذکور


5-درجه بندی دانشگاه های علوم انسانی داخل و خارج از کشور


6-تاسیس نهاد های مستقل برای تقویت علوم انسانی


7- استفاده از شاخص های کمی برای ارزیابی اساتید


8-توجه به فناوری نرم در حوزه علوم انسانی و تاسیس مرکز فناوری نرم در دانشگاه علامه طباطبائی


9-ایجاد شرایط و محدودیت هایی برای ورود دانشجویان حوزه های غیرمرتبط به علوم انسانی



مقایسه دانشگاه علامه با دانشگاه تهران اشتباه است


ruze ostad (5)


دکتر تیمور محمدی ازاساتید دانشکده اقتصاد در سخنرانی خود با تاکید بر لزوم تمرکززدایی عنوان کرد که باید در راستای تعالی علوم انسانی به حوزه های تخصصی علوم انسانی تاکید بیشتری شود.همچنین به متخصصین اعتماد بیشتری شده و در برنامه ریزی ها از دستاوردهای آن ها استفاده شود؛


وی از کلیشه هایی که موجب مرز بندی بین تراز ورودی دانشجویان رشته های علوم طبیعی و علوم انسانی شده انتقاد کرد و گفت: برای مثال در علوم اقتصاد که ظرفیت پذیرش از همه رشته های ریاضی، تجربی و انسانی را دارد به خاطر همین مرزبندی تصنعی افراد تراز بالا در سنجش جذب این رشته ها نمی شوند که این امر نیازمند تجدید نظر است.


وی خاطرنشان کرد: البته بین شاخه های مختلف علوم انسانی تفاوت وجود دارد و همه ی آن ها در یک سطح نیستند بنابراین شاخه های مختلف علوم انسانی سیاست گذاری های متفاوتی را اقتضا می کند.


دکتر محمدی غلبه شکل بر محتوا را از مشکلات پژوهش های علوم انسانی عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلات علوم انسانی عدم گرایش به گرفتن محصول از این رشته ها است. در صورتی که اگر دستگاه های دولتی به طور جدی از دانشگاه انتظار محصول داشته باشند نه تنها مشکل غلبه شکل بر محتوا مرتفع خواهد شد بلکه دانشگاه هم به سمت کاربرد اساتید و کارشناسان با کیفیت رفته و تولید علم مفید را در دستور کار خواهد داد.


 مسئله دیگری که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد نشانه های تحول علوم انسانی است که انتظار می رود دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه جامع علوم انسانی سهم و نقش خود در این زمینه را به خوبی ایفا کند و وزارتخانه اختیارات بیشتری در اختیار این دانشگاه قرار دهد.


در ادامه‌ی برنامه، گروه کانون موسیقی سنتی با همکاری گروه همخوانی دانشگاه علامه طباطبائی، به اجرای سرود دانشگاه و قطعاتی دیگر پرداختند.


در انتهای این مراسم با حضور معاون آموزشی وزارت علوم، رئیس دانشگاه و مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، ضمن تقدیر از تلاش های دکتر نادر نعمت اللهی معاون آموزشی دانشگاه به سبب ایجاد عدالت آموزشی در فضای آرام، از استادان نمونه معرفی شده به وزارت علوم و همچنین استادان نمونه در سطح دانشگاه( شرح اسامی ) تقدیر به عمل آمد.


شایان ذکر است دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه موفق شد عنوان دانشکده نمونه این دانشگاه را کسب کند.


گزارش تصویری:


[gallery link="file" size="medium" ids="36982,36983,36984,36988,36987,36986,36979,36980,36873,36874,36875,36869,36870,36871,36872,36865,36867,36868,36862,36861,36863,36864,36857,36858,36860,36859,36853,36854,36855,36856,36850,36851,36852"]
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار