۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ۰۶:۴۱
کد خبر: ۳۰۴۶۸۱

عطنا - از شایعه تا واقعیت: نظریه ای در علوم ارتباطات با عنوان  CNN EFFECT [اثر سی ان ان) وجود دارد که می گوید چطور رسانه های جریان اصلی، بازوی ارتش های غربی برای مشروعیت بخشی به تصمیمات بعدی دولت ها از جمله جنگ، تحریم و ویرانی ها می شود. در واقع اثر CNN مخاطب ر واردار می کند بدون بررسی و ارزیابی دقیق  دست به تصمیماتی بزند که متاثر از رسانه است و با واقعیت تطابق ندارد.

سی ان ان آمریکا در راس این نظریه وجود دارد و زمانی که دولت آمریکا قصد مداخله جدی در امور کشورها را داشته باشد این رسانه برای هموار کردن مسیر و تحت تاثیرقرار دادن افکار عمومی وارد معرکه می شود. ردپای این موضوع را در اتفاقات اخیر ایران هم قابل مشاهده است:

این هفته آرمیتا عباسی که در اغتشاشات اخیر دستگیر شده بود از زندان آزاد شد، تصاویر لحظه آزادی او با موهای بلند رنگ شده و ناخن های بلند او  واکنش های گسترده ای را در پیش داشت و بسیاری از کاربران عنوان کردند که چگونه فردی که موهایش تراشیده شده بود و آنگونه شکنجه شده بوده حالا با ناخن ها و موهای بلند و رنگ شده و ظاهر سالم و خندان آزاد شده است.

اواخر آبان امسال بود که سی ان ان، ادعاهایی را در خصوص بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر مطرح کرد و مدعی آزار جنسی و تجاوز به دختران و پسران زندانی توسط نیروهای امنیتی و انتظامی شد. یکی  از این ادعاها مربوط به آرمیتا عباسی بود که مدعی شده بودند وی در بازداشتگاه مورد تجاوز قرار گرفته، موهایش را تراشیده اند و به دلیل خونریزی در ۲۵ مهرماه به بیمارستان امام علی کرج منتقل شده است.

ایران اینترنشنال و بی بی سی فارسی هم برای اینکه از قافله رسانه آمریکایی عقب نیافتند، با تکرار این ادعاها از اعتصاب خشک او و شکنجه های شدید و کشیدن ناخن را مطرح کردند. ادعای تجاوز و خونریزی ناشی از این اتفاق بارها توسط مادر آرمیتا و همچنین با اسناد پزشکی رد شده بود(اینجا)

سی ان ان که پیشتر با دروغ هایی همچون تعلیق فدراسیون فوتبال ایران و گروگان گیری خانواده بازیکنان فوتبال ایران در جام جهانی قطر بی آبرو شده بود، در موضوع نیکا شاکرمی هم دروغ هایی را مطرح کرده بود که توسط خانواده، دوربین های مدار بسته ودیگر مستندات برملا شده بود(اینجا)

بررسی عملکرد ۵ رسانه ضدایرانی و صفحات مجازی آنها در اغتشاشات اخیر نشان می‌دهد این رسانه‌ها در بازه زمانی ۲۳ شهریور تا ۹ آبان (۴۶ روز) بیش از ۳۸ هزار دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار