۰۱ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۱۲
کد خبر: ۳۰۴۶۰۰
عطنا - همانطور که هند در عرصه‌ی سینما، از بالیوود برای پیشبرد اهداف سیاسی و فرهنگی خود بهره می گیرد، ترکیه نیز از سریال سازی بدین منظور بهره می گیرد.
 
علی‌رغم انتقاداتی که منتقدان سینما به فیلم‌های بالیوودی وارد می‌کنند و علی‌رغم تمام تمسخرها و شوخی‌ها، هندی ها همچنان به سبک خود وفادار بوده و مخاطبان ده‌ها میلیونی خود را حفظ کرده و کسب درآمد می‌کنند.
 
همین جایگاه را ترکیه در سریال‌سازی، کسب کرده و در سال گذشته میلادی، درآمد حاصل از سریال‌سازی این کشور بعد از آمریکا مقام دوم را کسب کرد و از رقیبان مکزیکی، کره‌ای و ... فاصله گرفت.
 
ترکیه در سریال‌سازی هم سبک خاصی دارد و علی‌رغم تمام انتقادات ،‌ شوخی‌ها و ... چون مخاطب فراوان و میلیونی دارد به همان سبک‌ ادامه می دهد و به مضامین همیشگی ساخت سریال وفادار است.صنعتِ سریال‌ سازی ترکیه صنعت خوش‌آب و رنگی است که برای صنعت گردشگری ترکیه و حتی جذب سرمایه‌گذار خارجی نقش فراوان و مهمی دارد.

ترکیه چند سالی است که علاوه بر تولید سریال برای شبکه‌های تلویزیونی، وارد عرصه‌ی سریال سازی برای نتفلیکس و مجاری مشابه دیگر شده است و در آن مجرا هم سبک دیگری دارد.

در مقابل ایران به جاذبه‌های گردشگری سودآور و گردشگری تفریح‌محور کم توجه بوده و در سریال‌سازی هم از الگوهای قدیمی و سنتی برای جذب مخاطب استفاده می کند. ایران باید برند خاص خود را خلق کرده و با کشف ذائقه‌ی مخاطبِ سریال‌بین، سریال تولید کند.سریال های تولیدی‌ ایران باید خریدار داشته باشد و نه اینکه فقط به صورت مجانی در آی‌فیلم پخش شود.

در خطه‌ی آذربایجان ایران بدلیل نزدیکی زبانی، شبها بخش قابل توجهی از خانواده‌ها پای برنامه‌های تلویزیون های ترکیه نوشته و انواع شوی تلویزیونی، انواع مسابقات تلویزیونی، سریال، برنامه‌های موسیقی، و حتی فوتبال و برنامه های ورزشی، انیمیشن‌های جذاب برای کودکان در شبکه‌های ۲۴ ساعته انیمیشن و ... را تماشا می کنند.
 
نکته جالب این است که حتی مردم نقاط کردنشین ایران که از سیاست های فاشیستی و قومیت گرایانه اردوغان مطلع هستند و همتایان کرد آنها در عراق و سوریه هر روز توسط ارتش ترکیه به خاک و خون کشیده می شوند نیز پای تماشای این سریال ها می نشینند که در بسیاری از آنها به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تعلق سرزمین های آبا و اجدادی ایران و عراق و سوریه به ترکیه تاکید می شود و حتی از اقدامات نظامی بر علیه ایران نیز دفاع می شود. 
 
باید توجه داشت که تماشای مداوم این سریال ها کم‌کم منجر به گسست عاطفی از ایران و مولفه های فرهنگی و هویتی و دینی آن می شود. شهروند و جوان ایرانی که جسمش در تبریز و اردبیل و ارومیه و روحش در خیابان‌های استانبول و کافه‌های کنار تنگه‌ی بوسفر است، نمی تواند به توسعه و پیشرفت کشور خود کمک کند! الگوی زیستی‌ چنین فردی جوان تهرانی نیست بلکه جوان استانبولی‌ست. بچه‌هایی هم که مرتب پای شبکه‌های ترکیه نشسته‌اند، ترکی استانبولی رو یاد گرفته‌اند و گاهی حتی در مکالمات روزانه استفاده میکنند.

در نقاط دیگر کشور هم به واسطه‌ی سریال‌های دوبله شده‌ی خوش‌آب و رنگ ترکیه‌ای (پخش شده در در جم‌تی وی و ...) نوعی تبلیغ غلوشده‌ی و دروغین ترکیه پخش می شود که به افزایش حجم مسافرت به ترکیه و حتی مهاجرت (به واسطه خرید خانه) کمک می کند.
 
امید است مدیران فرهنگی کشور با درک خطر ناشی از پخش سریال های مبتذل ترکیه ای برای مقابله با تهدیدات خطرناک این پدیده برای آینده ایران اسلامی سیاست گذاری مناسبی برای ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی داشته باشند و اجازه ندهند موسسات فرهنگی و آموزشی ترکیه با راحتی در داخل ایران به فعالیت خود ادامه دهند. زیرا ترکیه و حکوومت اردوغان قصد دارند مرجعیت فرهنگی ایران در جهان اسلام را از بین ببرند و نوجوانان و جوانان ایرانی را از آداب و رسوم بومی و هزاران ساله ایرانی و شیعی جدا و بیگانه کنند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار