۲۰ دی ۱۴۰۱ ۰۶:۵۲
کد خبر: ۳۰۴۵۶۸

عطنا - علیرضا چناری عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو با موضوع الگوی دیپلماسی اقتصادی در گام دوم انقلاب مبتنی بر مكتب شهید سلیمانی گفت: دیپلماسی اقتصادی یكی از ابزارهای نوین، كارآمد و قدرتمند دولت‌ها برای كنش در فضای بین‌المللی و دستیابی به موقعیت‌های بهتر در جهان است.

وی «دیپلماسی اقتصادی» را شامل مجموعه‌ای از اقدامات رسمی و دیپلماتیك دانست كه دولت‌ها برای ورود به بازارهای خارجی و در جهت كسب‌وكار ملی و افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی از آن استفاده می‌كنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی ریشه پیدایش مبحث «دیپلماسی اقتصادی» را بعد از جنگ سرد دانست و افزود: این موضوع برای خیلی از دولت‌ها و كشورها به یك پاشنه آشیل تبدیل شده كه نظام جمهوری اسلامی و دولت ما هم مستثنا از آن نیست.

این كارشناس اقتصادی، وجود جمعیت ۳۶ میلیون‌نفری در سنین ۱۵ تا ۴۰ سالگی و رتبه دوم ایران از نظر تعداد دانش‌آموختگان علوم مهندسی را یك ظرفیت ویژه دانست و گفت: وجود جوانان انقلابی و جهادی در كشور از ظرفیت‌هایی هستند كه در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن اشاره شده است.

چناری تصریح كرد: وجود ۷ درصد از ذخایر معدنی جهان در دنیا، موقعیت جغرافیایی، بازار منطقه‌ای ۶۰۰ میلیون‌نفری و سواحل دریایی طولانی و اقلیم متنوع كشورمان، ما را بر آن می‌دارد كه حوزه دیپلماسی اقتصادی را در بخش دوجانبه‌گرایی و شركت در پیمان‌های منطقه‌ای و ملی و بین‌المللی تقویت كنیم.

وی با تأكید بر اینكه دولت مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب باید از اختیارات خود نهایت استفاده را ببرد گفت: متأسفانه اتاق بازرگانی صنعت و كشاورزی همسو با دولت نیست و چه‌بسا در خیلی از امور با دولت همكاری و همراهی ندارد و عملاً دولت از حمایت‌های دو بخش اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های مشترك محروم است.

چناری هدف غایی در بیانیه گام دوم انقلاب را ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی عنوان كرد و افزود: برای عملیاتی‌شدن این هدف غایی باید به خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی پرداخت.

كارشناس اقتصادی گفت: ما یك اقتصاد تك‌محصولی و بیمار داریم كه همه دولت‌ها و حكومت‌ها از ابتدا، فقط از آن بهره‌برداری كردند و برای سودآوری به دنبال چیزی جز نفت نرفتند.

وی از اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان دو نقشه راه در مكتب قاسم سلیمانی تعبیر كرد كه می‌توانند توفیقات زیادی برای كشور به همراه داشته باشند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار