۰۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۵۶
کد خبر: ۳۰۴۳۱۵

عطنا - رییس دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: آنچه در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود باید اصالت داشته و برخاسته از دیدگاه‌ها و اندیشه دانشجو و استادان دانشگاه باشد نه اینکه یک فکر و نظر وارداتی در دانشگاه تبلیغ و مطرح شود. 

عبدالله معتمدی رییس دانشگاه علامه طباطبایی درباره ریشه‌یابی ناآرامی های اخیر و راهکارهای عبور از آن گفت: اکنون شرایط دانشگاه بعد از گذشت چند هفته به شرایط پایداری رسیده، کلاس‌ها به خوبی تشکیل می شوند، دانشجویان سرکلاس ها حاضر می شوند و فعالیت آموزشی و مرتبط با دانشگاه به طور منظم در حال انجام است.

وی افزود: شرایطی که در این مدت پیش آمد بخشی به خاطر اعتراضات دانشجویان نسبت به بعضی از مسائلی است که در جامعه اتفاق افتاده بود و دانشجویان نسبت به این مسائل انتقاد داشتند. البته این انتقادها همیشه وجود داشته و اکنون یک مقدار شدت و نمود بیشتری پیدا کرده است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که فضای دانشگاه و جنس اعتراضات دانشجویی با فضای بیرون و اعتراضات خیابانی متفاوت است، ادامه داد: امروز در فضای دانشگاه با نسل هوشمندی مواجه هستیم که مسائل را درک می کند، تحلیل دارد و مطالبه‌گر است؛ بنابراین باید دغدغه ها و سوالات آنها پاسخ داده و با آنها تعامل برقرار شود.

معتمدی گفت: فضای دانشگاه فضای گفت‌وگو و متقاعدسازی است، فضایی است که در آنجا دانشجویان با یکدیگر و با اساتید امکان بحث و تبادل نظر دارند و از طرف دیگر این فضا کمک می کند که توانایی های دانشجویان افزایش یابد.

 

دیدگاه دانشجویان باید برخاسته از درون دانشگاه‌ها باشد نه القائات وارداتی

 

راه برون رفت از مسائل اخیر، آگاهی دادن به دانشجویان و پاسخ به دغدغه‌های آنان است

رییس دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: اگر این روزها اعتراضاتی شد، شاید تحت تاثیر بعضی از القائاتی بود که در فضای مجازی و از سوی شبکه های معاند صورت گرفت، سیاه نمایی هایی شد که شاید روی ذهن بعضی از دانشجویان اثر گذاشته باشد و راه‌حل آن آگاهی دادن و گفت‌وگو با دانشجویان و پاسخ به دغدغه آنها است.

معتمدی اضافه کرد: باید در فضایی مناسب آنچه را که به عنوان استدلال های غلط به آنها منتقل شده است، اصلاح کنیم و سخنان و خواسته های آنها را بشنویم و استدلال های درست آنها را بپذیریم و از آن استفاده کنیم.

وی درباره محدودیت فضای مجازی هم گفت: محدودیت هایی که به لحاظ سایبری و اینترنت انجام می شود، در رابطه با فضاهای اغتشاشی است که در کف خیابان در شهر اتفاق می افتد و کسانی که مسوول هستند، به اطلاعاتی می رسند که مجبور می شوند این محدودیت ها را اعمال کنند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بدیهی است در شرایط معمول در دانشگاه هرچقدر امکانات و دسترسی ها و پهنای باند اینترنت بیشتری در خدمت دانشجویان باشد، مسلما بهتر است؛ چرا که ظرفیت دانشجویان ظرفیت علمی است و از آن فضا به عنوان امکانات علمی استفاده می کنند اما در فضای بیرون در شرایط فعلی که عده ای اغتشاش کرده اند، به حقوق دانشگاهیان نیز لطمه وارد ساخته و آنها را از دسترسی به فضای مجازی مورد نیازشان محروم کرده اند.

معتمدی ادامه داد: در فضای دانشگاهی معتقدیم که دسترسی دانشجویان به منابع از طریق فضای مجازی کمک می کند که در جریان فعالیت های علمی دنیا قرار بگیرند و از طرف دیگر از منابع مختلف تحقیقاتی که نیاز دارند، استفاده کنند؛ بنابراین از این نظر دسترسی به فضای مناسب اینترنت یک ضرورت است.

آزادی دانشجویان بازداشتی علامه طباطبایی

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه درباره آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی این دانشگاه نیز گفت: تمام هفده دانشجوی ما به جز یک نفر که در بیرون از دانشگاه بازداشت شده بودند، با همکاری مسئولان انتظامی تاکنون آزاد شده اند. این نکته را بارها به دانشجویان عزیز گفته ایم که هیچ یک از ما اعم از بنده که مسئول دانشگاه هستم و دانشجویان مصونیت سیاسی نداریم و باید پاسخگوی رفتارمان باشیم. شرکت در اغتشاشات جرم است. شرکت در تجمعات غیرقانونی جرم است. بنابراین نمی توان توقع داشت کسی که این موارد را رعایت نمی کند و به دلایلی بازداشت می شود، درخواست کند که بلافاصله آزاد شود. البته تاکنون دانشگاه برای آزادسازی بازداشت شدگان تلاش زیادی داشته و نیروهای انتظامی و قضائی نیز همکاری خوبی داشته اند.

معتمدی درباره مطالبات دانشجویان گفت: بیشتر مطالبات آنها در مورد آزادی دانشجویان بازداشتی بود که تقریبا همه آزاد شده اند و مطالبه دیگر آنها این بود که امکان بحث و گفت و گو فراهم شود که با توجه به ظرفیت و سازوکارهایی که در دانشگاه وجود دارد، حتما این ظرفیت ها در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

دیدگاه دانشجویان باید برخاسته از درون دانشگاه‌ها باشد نه القائات وارداتی

وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه محل گفت‌وگو و هم‌اندیشی است. محل تضارب آرا و ارائه نظرات مستدل و منطقی است. این فضا در دانشگاه فراهم است تا دانشجویان با سلیقه های مختلف بتوانند دیدگاه های خود را مطرح کنند. در این فضا طرح شعارهای هنجارشکن و شعارهایی که منشا آنها شبکه های معاند است، جایی ندارد اما طرح دیدگاه های مخالف به رشد افراد کمک می کند.

معتمدی افزود: وقتی گفته می شود دانشگاه زنده است، باید این حرف در واقعیت نیز نشانه هایی داشته باشد. اگر کسانی در دانشگاه شعارها، دیدگاه ها و نظرات افراد معلوم‌الحال را از شبکه های معاند با نظام جمهوری اسلامی باز تولید می کنند، این نشانه ای بر زنده بودن دانشگاه نیست.

وی ادامه داد: دانشگاه باید همیشه زنده و صادرکننده اندیشه های بزرگ باشد از این جهت باید آنچه در دانشگاه مطرح می شود، اصالت داشته باشد و باید برخاسته از نظر و دیدگاه دانشجو و استاد درون دانشگاه باشد نه اینکه یک فکر و نظر وارداتی آن هم از شبکه هایی که به جز دشمنی با نظام به موضوع دیگری فکر نمی کنند، در دانشگاه تبلیغ و مطرح شود. 

بازگشت فعالیت‌های آموزشی به روال عادی/برگزاری ۹۵ درصدی کلاس‌ها

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص وضعیت برگزاری کلاس های درس این دانشگاه نیز گفت: کلاس ها به روال عادی خود در حال برگزاری است و در هفته گذشته به طور میانگین حدود ۹۵ درصد کلاس ها برگزار شده است و این هفته این چند درصد باقی مانده هم کامل می شود. به طور طبیعی ممکن است تعداد معدودی از استادان به دلایل مختلف نتوانند سرکلاس حاضر شوند که معمولا این کلاس ها به شکل جبرانی بعدا تشکیل می شوند اما به دلیل اعتراضات در هفته های اخیر کلاسی تعطیل نشده است.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار