۲۳ مهر ۱۴۰۱ ۰۷:۲۲
کد خبر: ۳۰۴۲۷۴

عطنا - رضا مراد صحرایی در کارگاه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظر دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه را محل علم ورزی و نظریه پردازی دانست و گفت: به غیر از جریان متعارف علم ورزی که در مقالات و کتاب و کنفرانس متجلی می شود آنچه دانشگاه را گفتمان ساز می‌کند، برگزاری کرسی های نظریه پردازی به معنی عام نقد و کرسی ترویجی و نظریه پردازی است.

وی با بیان اینکه باب شنیدن و گفتن را باید باز نگه داشت و شنیدن نظر مخالف را فرصت دانست، افزود: اگر کرسی های آزاد اندیشی، نقد، مناظره، نظریه پردازی به طور شایسته ای مورد اهتمام بود، امروز جامعه ای به مراتب بالنده تر داشتیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، گفتمان سازی را در گفتگو نه در نوشتن دانست و اظهار داشت: علی رغم آنکه زبان نوشتاری بدون بازخورد یا با تاخیر دریافت بازخورد و به صورت ویراسته عقیده است، در زبان گفتاری با بازخورد آنی و واقعیت یک عقیده مواجه هستیم، صورت اصیل یک ایده در مناظره دیده می‌شود.

وی نقد را یکی از مقدمات تولید علم و نظریه و تصریح کرد: گفت و گو و دوطرفه بودن موجب انتقال مستقیم، سریع و اصیل جریان علم است، بزرگترین اتفاقات علمی از گپ و گعده های علمی آغاز می شود.

صحرایی، با اشاره به مناظره، مذاکره و مباحثه به عنوان منطق حاکم بر نظام آموزشی حوزه، اجرای این منطق را در دانشگاه ضروری خواند و ادامه داد: اولین اتفاق درگفتگو و نقد انعطاف است؛ عالم باید همواره امادگی نقد و یا نقض نظریاتش را توسط علمی دیگر داشته باشد، در صورت نبود رقیب به تدریج نظریه در مرداب تعصب فرو می رود.

وی با اشاره به کتاب ساختار انقلاب های علمی نوشته تامس کوهن پیرامون شکل گیری انقلاب علمی و فرایند های آن، تصریح کرد: در این کتاب آمده است که برای انقلاب علمی به علم ورز و نظریه پردازجوان، عرضه حرف جدید در مقابل نظریه موجود و نیز ارائه الگو و پارادایم نیاز است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد در ارائه الگو نظریه جدید در مقابل الگوی موجود باید برای هر مسئله ای که نظریه قدیم می‌تواند حل کند راهکار ساده تر و هر مسئله ای که نتواند حل کند، راهکار ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه برای انجام فعالیت ها باید به ارتباط آن نیز اندیشید، تصریح کرد: برای انجام هرکاری در دانشگاه باید ارتباط آن را جستجوکرد، هدف کاریست که باید نظریه ی ارائه شده انجام بدهد، اگر مرتبط نباشد اصالت نظریه شکل می گیرد نه اصالت نتیجه.

صحرایی، استخراج نظام مسائل دانشگاه را ضروری برشمرد و اظهار داشت: استخراج و قرار گرفتن نظام مسائل دانشگاه به عنوان مبنای علم ورزی، اولویت راهبردی سطح کلان است.

وی با اشاره به ضرورت اصالت حل یک مسئله در سیستم ارتقا، خاطر نشان کرد: پویایی علم وجود راه حل های مختلف برای مسئله غایب است و جریان پویایی علم از طریق مشاهد، سوال، فرضیه و نظریه هرگز بازنخواهد ایستاد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، جریان علم ورزی اصیل را بر مبنای علت ها دانست که بر سلسله پیامد ها نمی ایستد و ادامه داد: معاونت پژوهشی دستگاهی مانند دانشگاه فرهنگیان باید ضمن ایجاد نظام مسائل تعلیم و تربیت و تربیت معلم، تمام فعالیت ها را برای حل مسائل جهت دهد.

وی با بیان اینکه دو سال و نیم وضعیت کرونایی زیست جوانان را به سمت دیگر سوق داده و امروز متهم اصلی وضع موجود نهادهایی هستند که پیش بینی و تحلیل وضعیت نکرده بودند، گفت: یکی از مسائل مهم جامعه شکاف شناختی، ادراکی و ارتباطی بین نسل دانش آموزی و دانشجویی و نسل قبلی آن ها است، باید در این خصوص جلسات نقد و مناظره برگزار کرد و با فراخوان همکاران سراسر کشور که علاقه مند به حل مسئله هستند به این بپردازیم که برای حل این موضوع چه راهکاری وجود دارد.

صحرایی، با اشاره به کتاب "دشمنان سرویس امنیتی" تصریح کرد: در این کتاب که به تحلیل اصلاح نظام امنیتی آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر می پردازد، دشمنان آمریکا به دشمنان درونی، بیرونی و دشمنان بیگناه کسانی که به دلیل هدایت و جهت دهی شدن از طریق دشمن بدون آگاهی در درون و با هدف آنان حرکت می کنند، دسته بندی می کند، امروز جوانان نیز به دشمنان بیگناه تبدیل شده است.

وی بر لزوم تحلیل و بررسی گفتمان، هدف کاوی، روانشناسی و دست های پشت پرده فضای مجازی و فیلم های که ساخته می شود تاکید کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: همچنین در کتاب آینده قدرت، نوشته جوزف اس نای، جنگ بر سر ابرقدرت بعدی است و ایران به این سمت پیش می رود و دیگران نیز این را درک کرده اند.

وی با تاکید بر ضرورت پرداختن به حوزه تعلیم تربیت اجتماعی، گفت: دین و اسلام نیز اجتماع را نشانه می‌گیرد و از امت اسلام حرف می‌زند.

صحرایی، ایفا نقش دانشگاه فرهنگیان در عرصه گفتمان سازی را با اهمیت و ضروری دانست و افزود: این دانشگاه آمادگی تبدیل پردیس ها به محل گفتمان و ایحاد اولین خانه گفتگوی ملی در دانشگاه فرهنگیان را دارد.

وی با بیان اینکه اگر تبیینی برای مسئله حجاب نباشد ناشی از عدم اهتمام و پژوهش در این حوزه است، خاطر نشان کرد: مسئله حجاب در قرآن آمده است، حکم خدا مطابق عقل است لازم است تا در این موضوع کرسی نظریه پردازی گذاشته شود، به ابعاد و زوایای این حکم پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، صحرایی با تاکید بر پاسخگویی به پرسش ها و شبهات، اگاهی دهی و اندیشه گشایی به جوانان، تصریح کرد: باید از این اتفاق و تهدید، فرصتی شایسته برای اعتلای دین، نظام و انقلاب و تعلیم و تربیت ساخت و با برگزاری کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره پاسخگوی سوالات بود تا دانشجو معلمان نیز در کلاس بتواند به سوالات دانش آموزان پاسخگو باشد.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار