۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ۰۶:۳۶
کد خبر: ۳۰۴۱۴۴

عطنا - با شروع بازگشایی دانشگاه ها، شناخت رشته های تحصیلی و آینده بازار کار آنها اهمیت دارد. وضعیت رشته علوم ارتباطات و گرایش های مختلف آن هم همواره سوال خیلی از دانش آموختگان و علاقمندان به این حوزه بوده است.حسنیه سادات شبیری دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی که نگاه مثبتی به آموزه های علمی و عملی رشته علوم ارتباطات دارد، ضمن تاکید بر به روزرسانی بسیاری از سرفصل های این رشته، به دانشجویان توصیه می کند: همواره به دوستانم این توصیه را داشتم که همزمان با تحصیل، تجربه کاری هم به دست آورید  ولو با درآمد پایین و به نوعی صفر. چرا که بیشترین مزیت این‌مساله به کاربردی بودن آموزش بر می گردد و مطالبه گری دانشجو از استاد بیشتر خود را نشان می دهد. در واقع زمانی که دانشجو نیازهای خود را در بازار کار جستجو و شناسایی می کند درخواست های دانشی و آموزشی  خود را با استاد بهتر مطرح می کند.  

شبیری با اشاره به وضعیت آموزه های علوم ارتباطات و کاربردی بودن انها برای دانشجویان این رشته به شفقنا رسانه می گوید: با توجه به اینکه در دوره کارشناسی رشته ام روابط عمومی بوده و در مقطع ارشد و دکتری علوم ارتباطات خوانده ام، به طور کلی آموزه های هر مقطع کمک قابل توجهی به من کردند. ما در دوره کارشناسی درس هایی با عنوان اصول سازمان و مدیریت، روانشناسی اجتماعی، ارتباطات شفاهی، علوم سیاسی و… داشتیم که همه این دورس  کاربردی و در شغلم اثرگذار بودند.

این دانش آموخته دکتری ادامه می دهد: خوشبختانه در دانشگاه علامه طباطبائی بیشتر اساتید با ما به صورت عملی کار می کردند و هر درسی ولو کم، جنبه عملی هم داشت. مثلا روابط عمومی که با آقای دکتر زارعیان داشتیم، جنبه‌های عملی این مباحث را تدریس می کرد. از دیگر درس های کاربردی ما فتوژورنالیسم بود که هر چند بیشتر به حوزه روزنامه نگاری مربوط می شود، اما در فعالیت رسانه ای به من بسیار کمک کرد.

این فعال رسانه ای که از رشته و دانشگاه خود به خوبی یاد می کند، برای بهره بردن از آموزه های علوم ارتباطات پیشنهاد می دهد: با قبولی ام در مقطع کارشناسی سعی کردم به صورت کارآموز در جاهای مختلف کار کنم و تلاشم بر این بود که درس و شغلم را با هم جلو ببرم و این مساله کاربرد آموزش در شغل را بیشتر نمایان کرد.  در واقع زمانیکه اساتید از آموزه ای در علم ارتباطات یا گرایش های مختلف این رشته صحبت می کنند، برای منِ نوعی با فضای رسانه ای که در آن مشغول به کار هستم،  تداعی می شود و بهتر می توانم از آن بهره برداری کنم.

شبیری بیان می کند: همواره به دوستانم این توصیه را داشته ام که همزمان با تحصیل، تجربه کاری هم به دست آورید  ولو با درآمد پایین و به نوعی صفر. چرا که بیشترین مزیت این‌مساله به کاربردی بودن آموزش بر می گردد و مطالبه گری دانشجو از استاد بیشتر خود را نشان می دهد. در واقع زمانیکه دانشجو نیازهای خود را در بازار کار جستجو و شناسایی می کند درخواست های دانشی و آموزشی  خود را با استاد بهتر مطرح می کند.

او با اشاره با به تجربه زیسته خود درباره وضعیت بازار کار این رشته، می گوید: به صورت کلی می توانم بگویم درمانده بازار کار در این حوزه ندیده ام و برخی از دوستانم با شدت و ضعف در رسانه‌‌های گوناگون مشغول به کار شدند، برخی پروژه ای کار می کنند و برخی دیگر در نهادهای دولتی مشغولند . آنگونه که از فارغ التحصیلان دانشگاه علامه طباطبایی خبر دارم، تقریبا مشغول به کاراند و بازار کار را خوب ارزیابی می کنم. هر چند ظرفیت های بسیار بهتری برای فارغ التحصیلان علوم ارتباطات از جنبه تبلیغات، تولید محتوا و مدیریت رسانه وجود دارد، اما در مجموع بازار کار خوب است و باید بپذیریم که این رشته هم مستثنی از  مشکلات و موانع نیست.

شبیری در پایان بر بروزرسانی بسیاری از سرفصل های این علوم تاکید می کند و می گوید: بروزرسانی بسیاری از درس های این رشته احساس می شود، چرا که مقداری از فضاها و ابزارهای نوین ارتباطی عقب هستیم. مثلا اخیرا مطالبی درباره mobile journalism خواندم و با عناوین و محتوای جالبی آشنا شدم یا بلاک‌چین ها که از ظرفیت آنها برای بسیاری از حوزه ها استفاده می شود، به همین خاطر در دانشگاه ها نیاز به آنها بسیار احساس می شود.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار