۰۱ شهريور ۱۴۰۱ ۰۶:۱۶
کد خبر: ۳۰۴۱۱۰

عطنا - نشست خبری پنجمین همایش بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبایی به میزبانی دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست علی انتظاری، دبیر علمی و محمد‌تقی کرمی دبیر اجرایی همایش در حضور اصحاب رسانه توضیحاتی درباره پنجمین همایش بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبایی ارائه دادند.

علی انتظاری، دبیر علمی همایش گفت: تا الان ۴ همایش بین‌المللی اربعین توسط دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده است. تمام تلاش ما این است که این همایش باشکوه‌تر و بهتر برگزار شود.

دبیر علمی این همایش با اشاره به نام همایش گفت: همان‌طور که از نام همایش پیداست، یک همایش بین‌المللی است و با حضور اساتید ایرانی و خارجی از کشور‌های مختلف برگزار شد. سایت همایش در سال جاری فعال بوده و پذیرای ارسال چکیده‌های مقالات مرتبط اربعین بوده است که از کشور‌های مختلف اروپایی، آسیایی، آفریقایی و آمریکای چکیده‌هایی را ارسال کرده‌اند.

انتظاری به هدف برگزاری همایش اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این همایش، آشنا کردن جامعه علمی با پدیده‌ی جدیدی است که در عالم اتفاق افتاده و نسبت به آن غفلت وجود دارد.

وی با توجه به فراگیری ابعاد مهم اربعین حسینی افزود: این پدیده بی‌نظیر همه ابعاد زندگی ما را از جمله ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ما را تحت تاثیر قرار داده است و نقش مهمی در تحولات تاریخی زندگی بشر خواهد داشت.

دبیر علمی همایش بین‌المللی اربعین دانشگاه علامه طباطبائی درباره رویکرد اصلی پنجمین دوره این همایش گفت: رویکرد اصلی همایش در سال جاری، جهانی شدن مقاومت و تحولات فراملی است و قرار است درباره نقش پیاده‌روی اربعین در ارتباطات بین فرهنگی ایفا می‌کند و زمینه‌هایی را فراهم می‌کند تا مسلمانانی که به علت شرایط متفاوت اقلیمی، فرهنگی و سیاسی دولت‌ها فاصله گرفته‌اند؛ پیاده روی اربعین فرصتی را فراهم می‌کند که اقوام مختلف دور هم جمع شوند و بر پایه عشق و مهر ورزی به تعاملات مناسبات می‌پردازند.

انتظاری با اشاره به سختی‌های مسیر کربلا گقت: علاوه بر مسلمانان، غیر مسلمانان و غیر شیعیان نیز در این پیاده روی حضور پررنگ دارند؛ در حالی که انتطار می‌رود برای سفر جایی را انتخاب کنند که سختی جسمی نداشته باشد؛ و این حضور پرشور باعث می‌شود که اصحاب علوم انسانی به تحلیل و پژوهش درباره این پدیده بپردازند.

انتظاری در ادامه به محور‌های مورد بررسی در این همایش پرداخت و گفت: در این همایش محور‌هایی همچون، فراملی شدن و تحولات جهان اسلام، بررسی تاثیر اربعین در سبک زندگی، اربعین در فرهنگ و رسانه، گروه‌ها و سرمایه‌های اجتماعی، نیاز‌های معنوی، روانی و تربیتی و آسیب شناسی اربعین از جمله محور‌های مورد بحث در این همایش خواهد بود.

انتظاری با اشاره به حضور شگفت‌انگیز مردم در پیاده روی اربعین گفت: ارتباطی که اربعین با فرهنگ، هنر و رسانه دارد نکات بسیاری وجود دارد که قابل بحث و بررسی است.

وی ادامه داد: علی رغم بایکت خبری رسانه‌های مختلف که در بحث پیاده روی اربعین در دوره‌های اولیه صورت گرفته است و هنوز هم بساری از اخبار مربوط به اربعین در حاشیه است؛ و حتی خبر‌های ضد واقعیت منتشر می شود در حالی که پیاده روی اربعین به مثابه یک ابر رسانه عمل می‌کند.

دبیر علمی پنجمین همایش بین‌المللی اربعین در آخر درباره فعالیت‌های جانبی پیاده روی اربعین گفت: یکی از برنامه‌ها برگزاری نشست در کربلای معلی با حضور اساتید مختلف از کشور‌های مختلف است. نشست‌های پراکنده‌ایی که زمینه را برای برگزاری همایش ششم فراهم کند. نمایشگاه عکاسی، معرفی آثار برگزیدگان، پایان نامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی در حوزه اربعین از دیگر فعالیت‌های جانبی پنجمین همایش بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی است.

در ادامه نشست دکتر محمدتقی کرمی، دبیر اجرایی پنجمین همایش بین المللی اربعین به خاص بودن این همایش اشاره کرد و گفت: پدیده جوان اربعین توانسته یک جریان اجتماعی بسازد به طوری که پژوهشگران بسیاری در این حوزه فعالیت و این پدیده را مانند یک پدیده اجتماعی بررسی می کنند. تشکل هایی نیز مثل انجمن بین المللی اربعین، اندیشکده اربعین، ستاد ملی اربعین و همایش بین‌المللی اربعین که پایگاه آن در دانشگاه علامه است حول پدیده اربعین با هم تعامل و هم افزایی دارند. بنابراین انتظار داریم در سال‌های آینده نهادهایی پیرامون این پدیده مردمی شکل بگیرد تا حرکات مدنی و اجتماعی در بستر یک پدیده اجتماعی را قابل فهم کند.

وی بیان کرد: این همایش برای نخستین بار است که توسط دانشکده علوم اجتماعی برگزار می‌شود بنابراین رویکرد اجتماعی در پدیده پیاده روی اربعین برجسته تر و گفتمان علوم اجتماعی در طراحی مقاله ها و پنل ها در نظر گرفته می شود. برآورد ما این است که یکصد چکیده مقاله به دبیرخانه همایش برسد و  شش تا هشت پنل در روز همایش به موازات صحن علنی همایش به صورت حضوری و مجازی برگزار شود.

بنا بر اعلام دبیرخانه این همایش، مهلت ارسال خلاصه مقاله ۵۰۰ الی ۸۰۰ کلمه‌ای تا پنجم شهریور و مهلت اعلام نظر داوری هفتم شهریور سال جاری است. همچنین برای ارسال مقاله کامل هفت الی ۹ هزار کلمه تا ۳۰ دی مهلت است. چکیده‌هایی که تا این تاریخ دریافت شوند، در کتاب مجموعه چکیده‌های مقالات تا ۱۴ شهریور منتشر خواهند شد.

مهلت ارسال متن کامل هر مقاله تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ است و مقالاتی که تا این تاریخ دریافت شوند، در کتاب مجموعه مقالات تا پایان سال جاری منتشر می شوند.

علاقه‌مندان در صورت اختلال و عدم امکان ارسال چکیده مقاله از طریق سامانه همایش می‌توانند چکیده مقاله تهیه شده را به شماره تلفن «۰۹۰۱۲۶۳۴۷۶۴» واتساپ و یا به ایمیل mt.karami@yahoo.com ارسال کنند. 

همچنین علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۲۱۲۶۴۰۲۶۳۰ تماس گرفته و یا به وب‌سایت «https://arbaeen.atu.ac.ir» مراجعه کنند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار