۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۲۷
کد خبر: ۳۰۴۰۷۲

عطنا - در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در صفحه اول روزنامه اعتماد مطلبی با عنوان اینترنت روی هوا از فردی به نام حسن مسعودی با عنوان استاد ارتباطات دانشگاه علامه (در تیتر اصلی) و استاد ارتباطات و هیئت علمی دانشگاه علامه (در متن) منتشر شده بود.

رفتار روزنامه اعتماد غیر حرفه‌ای و غیرطبیعی بود/اخبار جعلی منجر به هرج و مرج در افکار عمومی می‌شود

این در حالی است که چنین فردی نه عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی است و نه استاد مدعو. از این رو طی نامه رسمی اعتراض شدید دانشگاه علامه طباطبائی به این موضوع به مدیر مسئول این روزنامه از سوی مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی تنظیم و برای این روزنامه ارسال شد.

رفتار روزنامه اعتماد غیر حرفه‌ای و غیرطبیعی بود/اخبار جعلی منجر به هرج و مرج در افکار عمومی می‌شود

در نتیجه در تاریخ ۱۲ مرداد در صفحه اول روزنامه اعتماد نامه اعتراضی دانشگاه منعکس شد و آقای حضرتی مدیر مسئول این روزنامه به طور رسمی از همه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه عذرخواهی نموده است.

رفتار روزنامه اعتماد غیر حرفه‌ای و غیرطبیعی بود/اخبار جعلی منجر به هرج و مرج در افکار عمومی می‌شود

در مورد چرائی وقوع چنین اشتباهات عجیب و غیرحرفه ای از سوی روزنامه هایی مانند روزنامه اعتماد و شیوه های برخورد با آن با دکتر محسن سوهانی مدیر رادیو نمایش و پژوهشگر حوزه فرهنگ، ارتباطات و رسانه گفتگو کرده ایم.

وی در این مورد گفت: به نظر من نباید به سادگی از کنار این دسته بی‌دقتی ها گذشت، چرا که غیر طبیعی است. شخصی در جایگاه دکتری فرهنگ و ارتباطات و پژوهشگر این حوزه باشد اما هیچگونه یادداشت و مقاله علمی از او در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر نشده باشد؛ این مسئله بیانگر آن است که چنین شخصی اصلا وجود خارجی ندارد.

سوهانی تصریح کرد: همچنین روزنامه اعتماد در نامه پیوست خود به گونه‌ای ماجر را توضیح داده که گویا فقط عنوان این شخص اشتباه درج شده و هیچگونه توضیحی درباره اینکه چرا این شخص را به عنوان دانشیار یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور معرفی کرده است ارائه نداده است.

وی در راستای توضیح این ماجرا و موضوعی که روزنامه اعتماد به اشتباه از قول دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی به آن پرداخته است گفت: موضوعی که در این خبر به آن پرداخته شده، انتقادی به نظام حکمرانی در خصوص جریان آزاد اطلاعات است که تناقض این مسئله و اشتباه فاحش روزنامه اعتماد در معرفی مصاحبه شونده، غیرحرفه ای بودن روزنامه اعتماد را نشان می‌دهد. در حال حاضر پدیده خبر جعلی یکی از آفت‌های بزرگ فضای مجازی در تمام دنیاست که می‌توان دو راهکار اساسی یعنی ارتقا سواد رسانه ای عامه مردم و دیگری قانونمند کردن فضای مجازی را برای حل آن در نظر گرفت. راهکار دوم که از اهمیت بیشتری برخوردار است، با مقابله و مقاومت مواجه می‌شود.

سوهانی: رفتار روزنامه اعتماد غیر حرفه‌ای و غیرطبیعی بود/اخبار جعلی منجر به هرج و مرج در افکار عمومی می‌شود

سوهانی گفت: همچنین چنین اقداماتی مختل کننده اعتماد مخاطبان به روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و منابع خبری کشور است؛ بنابراین این مسئله نشانگر غیرحرفه‌ای بودن یک روزنامه رسمی است که با مجوز در کشور فعالیت می‌کند. اخبار جعلی می‌تواند آثار و عوارض منفی در جامعه داشته باشد و منجر به تنش، بحران امنیتی، آنارشیسم و هرج و مرج در افکار عمومی شود، بنابراین بایستی برخورد جدی در راستای این موضوع صورت بگیرد.

وی افزود: برای جلوگیری از این آفت بزرگ بایستی روی صحت، اعتبار و جلب اعتماد مخاطب به جریان رسانه‌ها و به خصوص روزنامه و خبرگزاری ‌ها به طور قانونمند برخورد شود. دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند این مسئله را از طریق دانشکده علوم ارتباطات به عنوان یک موضوع مطالعاتی و حتی به صورت قانونی پیگیری کند تا هویت واقعی این شخص و اهداف روزنامه از انتشار این خبر مشخص شود. این مسئله بایستی تا رسیدن به یک نتیجه مطلوب از طرف دانشگاه علامه طباطبائی پیگیری شود چرا که به منزله ضرورتی برای نظام‌مند کردن حوزه ارتباطات و رسانه کشور است.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار