۲۶ تير ۱۴۰۱ ۱۰:۳۵
کد خبر: ۳۰۴۰۴۲

عطنا -دکتر حمیدرضا بصیری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تبریک عید غدیر به همه مسلمانان و علی الخصوص شیعیان علی بن ابی طالب(ع) اظهار کرد: در روایات اسلامی و در جامعه شناسی شیعه ما، مسئله احترام به سادات و فرزندان پیامبر مکرم اسلام(ص) یک مسئله قطعی و مسلم است. در این که به خاطر ارتباط سادات با اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، این افراد به صورت‌های مختلف باید مورد احترام قرار گیرند، جای شک و تردیدی وجود ندارد. حتی به خاطر وجود این ارتباط، برخی از احکام شرعی این افراد هم متفاوت با غیر سادات است و اکرام و توجه به آن ها نیز مربوط به ساعت یا روز خاصی نیست. پس در تمامی زمان‌ها باید به دلیل وجود این ارتباط به آن ها احترام بگذاریم. ولی چند سالی است که در رابطه‌ با عید سعید غدیر مطالبی در برخی رسانه‌ها منتشر شده و کسانی که بلندگویی در دست دارند، در فضاهای فرهنگی و نوشته‌های خود از این عید با عنوان عید سادات یاد می کنند. با وجود این مقدمه باید به آسیب شناسی این موضوع پرداخت.

وی در ادامه بیان کرد: مخالفان مسئله ولایت و امامت، سالیان سال و به روش های مخلف تلاش کردند مسئله امامت و ولایت را کمرنگ کنند و امت اسلامی را از یک محور اساسی در زندگی به نام امام غافل کنند تا همان چیزی که در صدر اسلام اتفاق افتاد و مسئله هدایت بشر را بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) تغییر دادند، ادامه پیدا کند‌. مسئله اختلاف بین فرقه های اسلامی یکی از این موارد است. شبهه‌پراکنی های بی‌جا، نگفتن حقایق اصیل و ناب اسلامی و غیره صورت های مختلفی است که خواستند ذهن ها را از مسئله امامت و ولایت به دور کنند. جشن غدیر یک فرصت بسیار ناب است و این روز را بزرگترین عید اسلامی نامیده اند و خواستند که این مسئله امامت در ذهن کهنه نشود و همواره یادآوری و تجلیل شود. خود پیامبر(ص) در خطبه غدیر خواسته‌اند که مسئله ولایت و امامت به دیگران ابلاغ شود. پس تلاش های زیادی صورت گرفته تا این مسئله مندرس شده و کم تر گفته شود‌ و اهمیت این عید به عنوان جانشینی رسول مکرم اسلام مطرح نشود و در حد دوستی با اهل بیت(ع) باقی بماند‌. البته وقتی در جامعه شناسی شیعه مطالعه کنیم، گاهی ممکن است غفلت خود شیعیان و مؤمنان نیز باعث شده باشد تا آن هایی که مخالف شیعه و امامت هستند در هدفشان موفق شوند.

بصیری با تاکید بر این دو مقدمه مهم در خصوص آسیب شناسی این موضوع گفت: یکی از مواردی که مسئله امامت و ولایت را به حاشیه می برد، طرح موضوع عید سادات است. چند سالی است در جامعه ما تا حدودی عید امامت و عید ولایت، تبدیل به عید سادات شده و گاهی مهم ترین عمل این روز دیدار با سادات و عیدی گرفتن از آنان مطرح می شود. در حالیکه این مطالب مبنا و مستندی ندارد بلکه سبب می شود تا جامعه اسلامی آرام آرام فلسفه این عید را فراموش کرده و مسئله ولایت را به حاشیه بکشاند. در آداب این عید نیز اگر دقت کنیم می‌بينيم که مسئله دیدار و مصافحه با سادات به طور خاص در آداب این عید وجود ندارد. اما این که این مسئله در سال های اخیر از کجا پیدا شده است، اطلاعی ندارم.

وی ادامه داد: در کتاب مفاتیح‌الجنان نیز چنین آدابی را نمی بینید. بلکه از آداب این عید، دیدار با مومنان است و این عمل بسیار ارزشمند و مطابق با فلسفه عید غدیر است. زیرا واژه مومن در غالب روایات ما خصوصا در روایات صادر شده در قرن دوم به معنای شیعه است و مومن دلالت بر شخص باورمند به امامت و ولایت دارد. پس دیدار از مومنان در روز غدیر معنای بلندی دارد که همان تقویت بنیان و ارتباطات شیعه و استحکام جامعه شیعی است. پس باید مراقب باشیم تا با مطرح کردن عید سادات و اصطلاحات این چنینی قلب به ماهیت نکرده و ماهیت این عید بزرگ اسلامی را خواسته و ناخواسته تغییر ندهیم. هدف و ماهیت عید غدیر و آداب عید غدیر مشخص است‌. پس اگر مسائل این چنینی را پر رنگ کنیم، مسائل اصلی فراموش می شود. چنانکه مثلا در عید قربان نیز که عید توحید و بندگی است و یادآور این است که انسان باید تمام زندگی و هوی و هوس خود را به قربانگاه توحید ببرید و در مقابل خداوند متعال فدا کند، اما او ذهن خود را معطوف به این می کند که نهایتا باید در عید قربان گوسفندی قربانی شده و تقسیم شود. گرچه که این عمل، کار بسیار ارزشمندی بوده و بسیاری نیز توفیق این مهم را هم پیدا نمی کنند. پس باید هوشمندی داشته باشیم و دقت کنیم تا هر حقیقت و نمادی به خصوص عید ولایت و امامت، هدف خود را دنبال کند و منحرف نشود.

وی در پایان با ذکر روایتی از امام صادق علیه السلام در خصوص اهمیت عدم جایگزینی ارتباط خونی و ژنی با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با مسئله ولایت پذیری آنان افزود: ایشان می فرمایند: من بیش از این که به فرزندی علی بن ابی طالب(ع) افتخار کنم به اینکه شیعه علی بن ابی طالب(ع) و ولایت پذیر او هستم افتخار می کنم. حقیقت هم این است. زیرا فرزند پیامبر(ص) شدن انتخاب ما نیست ولی شیعه اهل بیت(ع) شدن برای همگان ممکن بوده و انتخابی است و همین امر سبب افتخار بالاتر از ارتباط خونی و نسبی است. خلاصه آنکه در گرامیداشت و تبلیغ عید غدیر به گونه ای عمل نکنیم که ناخواسته، جریان تبلیغ و گسترش و تجدید بیعت با مسئلة ولایت و امامت را به حاشیه ببریم

 

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار