۰۸ خرداد ۱۴۰۱ ۰۸:۰۵
کد خبر: ۳۰۳۸۹۸

عطنا- علی سعادت آذر، تحلیل گر ارشد مسائل ترکیه با بیان اینکه سرعت تحولات در منطقه بسیار بالا است، گفت: ترکیه برای حضور در سوریه به دنبال کسب اهداف مختلفی است اما قطعاً این حضور با مخالفت‌هایی مواجه خواهد شد.

حضور ترکیه در سوریه با خروج نیروهای روسی از این منطقه راحت‌تر می‌شود

وی با تأکید بر اینکه ترکیه سعی دارد دولت اسد را سرنگون کند، اظهار کرد: یکی از دلایل حضور ترکیه در سوریه به خاطر ایجاد یک ترکیب جدید برای تقویت جریان‌های طرفدار خود و همچنین تضعیف دولت اسد و تضعیف گروه‌های کردی معروف به پ.ک.ک یا ی.‌پ‌.گ است.

سعادت آذر با اشاره به اینکه ترکیه دخالت‌هایی در شمال عراق نیز انجام می‌دهد، افزود: روسیه به‌واسطه جنگ با اوکراین تلفات نظامی دارد و مجبور است نیروهای خود را از سوریه خارج کند، همین امر باعث می‌شود تا ترکیه از خلا قدرتی که در سوریه به وجود می‌آید استفاده کند.

یکی از اهداف اصلی ترکیه سرنگونی دولت اسد است

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در قدرت گیری جریان‌های خارجی در سوریه است، گفت: سفر چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به رژیم صهیونیستی برای اولین بار اتفاق افتاده، ترکیه برای افزایش توان خود در سوریه نیازمند حمایت رژیم صهیونیستی به لحاظ نظامی و سیاسی است.

سعادت آذر اظهار کرد: رژیم صهیونیستی از ترکیه اطمینان می‌خواهد تا در منطقه حائلی که مرز سوریه با صهیونیست‌ها است مشکلی پیش نیاید. ترکیه سعی دارد گروه‌های طرفدار خود را تقویت کند و آن‌ها را در مسیر فتح دمشق قرار دهد و با قدرت گیری از اسرائیل، دولت اسد را سرنگون کند.

ایران در سوریه به دنبال اهداف اقتصادی و فرهنگی نبود

وی با بیان اینکه ایران هیچ‌وقت به دنبال اهداف اقتصادی و فرهنگی در سوریه نبوده است، بیان کرد: ایران درگیر حضور فرسایشی در سوریه شده است و بعد از شهادت سردار سلیمانی این موضوع بیشتر شد، گام اول ایران در سوریه حفظ اسد و جلوگیری از حرکت داعش بود اما برای گام دوم اتفاق‌نظری وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه بخش دیگری از خواسته‌های ترکیه به جریان‌های داخلی آن‌ها ربط دارد، افزود: دولت عدالت و توسعه در یک سالی که به انتخابات مانده، حضور یک‌میلیون آواره سوری در ترکیه را یکی از چالش‌های پیشرو خود می‌بیند، بنابراین می‌خواهد با ایجاد منطقه حائل و استقرار حکومت و درنهایت هدایت آواره‌ها به خاک سوریه این چالش را حل کند.

سعادت آذر با بیان اینکه بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اهل برنامه‌های بلندمدت نیست، تصریح کرد: می‌توان گفت آمریکا بی‌خیال منطقه شده، آمریکا با خروج از افغانستان و برخی تحولات و همچنین واگذاری بخشی از فرایندها به اسرائیل و سایر شرکای منطقه از تحولات منطقه‌ای دور افتاده است.

حضور ترکیه در سوریه باعث تحریک ایران خواهد شد

وی با اشاره به اینکه قطعاً حضور ترکیه در سوریه باعث تحریک ایران خواهد شد، افزود: به‌هرحال ایران در صحنه میدانی حضور دارد اما سوریه به لحاظ ژئوپلیتیک اهمیتی برای ایران ندارد، هر آنچه ایران در سوریه دنبال می‌کند حفظ اسد است که در اتاق‌های نظامی فکر شده است.

سعادت آذر با بیان اینکه ترکیه منافع جدی در سوریه دارد و به دنبال یک نمایش قدرت است، گفت: ترکیه در حوز، سیاست‌های نفوذ و توسعه‌طلبی، پله‌ای عمل می‌کند. یک گام به جلو برمی‌دارد تا ببیند جامعه بین‌الملل چه واکنش‌هایی نشان می‌دهد، قطعاً مخالفت‌های زیادی بر سر حضور ترکیه در این منطقه شکل خواهد گرفت.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار