۰۸ خرداد ۱۴۰۱ ۰۶:۵۸
کد خبر: ۳۰۳۸۹۴

عطنا - بولات فاتکولین دانشیار دانشگاه دولتی اورال جنوبی در روسیه در گفتگو با عطنا به بررسی کاربردهای مختلف هوش مصنوعی و فرصت ها و چالش های استفاده از آن پرداخته است. در ادامه این گفتگو را با هم می‌خوانیم.

هوش مصنوعی چه جنبه های مثبتی دارد؟

در حال حاضر مزیت اصلی هوش مصنوعی توانایی خودکارسازی بسیاری از زمینه های فعالیت و در عین حال به حداقل رساندن مشارکت انسان در این امر و گسترش رشته هایی است که در آنها امکان استفاده از نرم افزار به جای نیروی انسانی وجود دارد. در حال حاضر، هوش مصنوعی به ویژه برای تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده ها خوب است، جایی که فرد زمان زیادی را صرف می کند و برنامه های معمولی که از یادگیری ماشینی استفاده نمی کنند دقت لازم را ندارند.

هوش مصنوعی چه کاربردهای مهمی دارد؟

علم، مدل سازی بر مبنای هوش انسان را ممکن کرده است، زیرا از یک طرف می‌توان با مشاهده افراد دیگر در مورد چگونگی ساخت ماشین‌ها برای حل مشکلات چیزهایی یاد گرفت و از طرف دیگر، بیشتر کارها در زمینه هوش مصنوعی شامل مطالعه مشکلاتی است که بشریت باید در بخش صنعت حل کند.همچنین محققان هوش مصنوعی در صورت لزوم برای حل مشکلات خاص می توانند از روش هایی استفاده کنند که انسان توانایی استفاده از آنها را ندارد.

چقدر به دستیابی به AGI یا هوش جامع مصنوعی که می‌تواند با موفقیت هر کار فکری‌ای را که یک انسان قادر به انجام آن باشد، اجرا کند، نزدیک هستیم؟

60 سال پیش، زمانی که اصطلاح هوش مصنوعی ابداع شد، هدف انسان ایجاد ماشین‌هایی بود که بتوانند مانند انسان‌ها یاد بگیرند و استدلال کنند.  در حال حاضر، تقریباً تمام کارهایی که با هوش مصنوعی انجام می‌شود، کارهایی است که انسان ها برای انجام آنها قابلیت های محدودی دارند. به همان اندازه که این برنامه‌های کاربردی فعلی قدرتمند هستند، محدود به منطقه هدف خاص خود هستند و ظرفیت بسیار کمی (در صورت وجود) برای سازگاری یا یادگیری تعاملی دارند. اکثر دانشمندان کامپیوتری که پس از اواسط دهه 1980 فارغ التحصیل شدند، هوش مصنوعی را فقط از این دیدگاه بسیار مبهم می شناسند.

آیا هوش مصنوعی می تواند دنیا را در اختیار بگیرد؟

تسخیر مخرب دنیای انسانی توسط هوش مصنوعی تنها زمانی امکان پذیر است که قدرت کنترل بر زیرساخت های حیاتی جهان به یک سیستم تصمیم گیری مصنوعی که در جهتی مضر برای جامعه انسانی عمل می کند، منتقل شود.

آیا می توان از هوش مصنوعی برای ایجاد سیستم دفاعی برای حفظ امنیت کشور استفاده کرد؟

هوش مصنوعی هم به عنوان یک دشمن بالقوه و هم به عنوان مشاور قابل استفاده است، اما اثربخشی آن به نحوه آموزش شبکه عصبی بستگی دارد.

آیا هوش مصنوعی می تواند مثل یک ناظر بر روی افرادی که از کشور های دیگر وارد هر کشوری می‌شوند نظارت کند؟

شرکت‌های فناوری اطلاعات مربوط به خریدهای آنلاین، استفاده از اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و لوازم الکتریکی، تماس‌ها و پیام‌های متنی، اشتغال و سلامتی را جمع‌آوری کرده و می‌فروشند. مکان افراد را می توان با تلفن همراه و سایر دستگاه های متصل به اینترنت ردیابی کرد. دوربین های خیابانی چهره ما را تشخیص می دهند. تمام این داده‌ها و بسیاری از داده‌های دیگر را می‌توان با استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی هوشمند در کنار هم قرار داد و تصویر بسیار کاملی از کارهایی که هر یک از ما انجام می‌دهیم، چگونه زندگی می‌کنیم، چه کسانی را دوست داریم و چه کسانی را دوست نداریم به دست آورد. لذا چنین کاری ممکن است.

روسیه چه استفاده هایی از هوش مصنوعی داشته است؟

هوش مصنوعی برای روسیه مفید است . برای رهبری کشور، اولویت در حوزه توسعه هوش مصنوعی مربوط به تامین مالی قابل توجه پروژه های صنعتی است که با استانداردهای روسیه تعیین می شود. به ویژه  استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نظامی روسیه شایسته ذکر است.

هوش مصنوعی در عرصه روابط بین الملل هم جایگاهی دارد؟

هوش مصنوعی به اصول پردازش کامپیوتری اشاره دارد، ولی به عنوان یک فناوری کلیدی قرن بیست و یکم بر تحولات در حال وقوع بین المللی تأثیر می گذارد.

پیامدهای برتری در حوزه هوش مصنوعی چیست؟

این باور که توسعه هوش مصنوعی منجر به یک انقلاب صنعتی جدید خواهد شد، در حال تبدیل شدن به یک کاتالیزور برای تشدید مسابقه فناوری بین قدرتهای جهان است. بنابراین، داشتن مزیت استراتژیک در این زمینه، رهبری اقتصاد جهانی و توانایی تأثیرگذاری بر نظم جهانی را ممکن می کند.

گفتگو از علی عسگری و احمدرضا احمدی

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار