۰۴ خرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۲۱
کد خبر: ۳۰۳۸۸۶

عطنا - دوشنبه دوم خرداد ماه سال 1401 دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی میزبان تیمور رحمان و اسکندر شاه دو تن از اساتید دانشگاه لاهور پاکستان و خانم کران بوت روزنامه نگار پاکستانی بود. این نشست با همکاری موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران برگزار شد.

دکتر مجید عباسی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی در گفتگو با خبرنگاران عطنا در مورد محتوای نشست مشترک برگزار شده توضیح داد.

موضوع این نشست چه بود و در چه مواردی صحبت و تبادل نظر شد؟

بسم الله الرحمن الرحیم. این افراد از اساتید دانشگاه لاهور پاکستان و نیز یکی از روزنامه نگاران بین المللی این کشور بودند.همانطور که مستحضر هستید پاکستان از جمله کشورهای مهم جهان اسلام و یکی از همسایگان مهم ماست که به لحاظ جغرافیایی و ژئوپلیتیک با ما همسایه هستند. پاکستان به لحاظ قدرت نظامی تنها کشوری در جهان اسلام است که دارای بمب اتمی است. به لحاظ مباحث علم و فناوری پاکستان جزو کشورهای پیشرو محسوب می شود. یکی از اهدافی که دانشگاه علامه طباطبایی و به طور خاص دانشکده حقوق و علوم سیاسی دنبال می کند توسعه روابط علمی و دانشگاهی با دانشگاه‌های کشورهای دیگر به خصوص در بین دانشکده های جدید و دانشکده های علوم سیاسی سایر دانشگاه هاست.پ

دانشکده ما در حوزه هایی مانند علوم سیاسی و روابط بین الملل طبیعتاً تعامل بیشتری نسبت به سایر دانشکده ها با دانشکده های مشابه دارد و بحث توسعه روابط بین المللی نیز مطرح است. لذا در حضور اساتید دانشگاه لاهور پاکستان با هدف توسعه روابط بین دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه لاهور پاکستان مباحثی مطرح شد.

ما در این جلسه توضیحاتی در رابطه با دانشگاه علامه طباطبایی دادیم که دانشگاه ما چه پتانسیل ها و ویژگی هایی دارد و در چه حوزه هایی می تواند با پاکستان همکاری کند که به عنوان مثال می توان به بحث آموزش و فناوری و غیره اشاره کرد. به طور متقابل آنها هم توضیحاتی در همین رابطه دادند. قرار بر این شد که هر دو طرف یعنی ما و کشور پاکستان در مورد امضای تفاهم نامه و ایجاد مقدمات برای امضای تفاهم نامه بین روسای دانشگاه های دو طرف اقدامات لازم را انجام دهیم.

در بخش دیگری با استفاده از حضور مهمانان پاکستانی تلاش کردیم از نظرات و دیدگاههای آنها در خصوص روابط ایران و پاکستان، روابط پاکستان و افغانستان و همچنین سیاست خارجی پاکستان در مورد بحران های منطقه ای با برگزاری یک میزگرد مطع شویم.  دانشجویان مختلف و حتی اساتید در این جلسه شرکت داشتند و بحث‌های مختلفی در این رابطه صورت گرفت و در مورد ارتباط بین پاکستان و طالبان، نقش افغانستان، امنیت منطقه و آب، دیدگاه پاکستان نسبت به ظهور داعش در افغانستان و غیره بحث شد.

برنامه ریزی برای تقویت همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه لاهور پاکستان

همچنین در مورد این که دو طرف باید یک ابتکار عملی داشته باشند تا روابط پاکستان  و ایران از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب هدایت شود بحث شد. نهایتاً بازدیدی از کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد و مهمانان از مسجد دانشگاه نیز بازدید کردند.

امکان عملیاتی شدن توافق های فوق الذکر را تا چه حد می دانید ؟

افرادی که از  پاکستان به دانشگاه علامه طباطبایی آمده بودند از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه لاهور بودند و یکی از آقایان مشاور وزیر خارجه پاکستان بود. به اعتقاد من در حوزه علوم سیاسی و امنیت منطقه‌ای نکات قابل تامل و تفکری را مطرح کردند و به نظر می رسد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با آنها وارد مراودات علمی و فناوری و آموزشی خواهد شد.

دانشگاه لاهور در حوزه علوم سیاسی چه جایگاهی دارد و تا چه حد توانمند است؟

دانشگاه لاهور در زمینه بین المللی از جمله دانشگاه های خوب پاکستان محسوب می شود و شهر لاهور هم یک شهر فرهنگی است. این دانشگاه جزو اندک دانشگاههای پاکستان است که در آن مطالعات خوبی در حوزه خاورمیانه و منطقه آسیای مرکزی انجام می شود و من فکر می کنم که در قالب مراوده علمی دانشجویان و استادان بتوانیم از امکانات آن استفاده کرده و شرایط خوبی فراهم شود.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار