۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۲۲
کد خبر: ۳۰۳۷۹۸

عطنا- کتاب مجموعه اشعار استادان و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی به همت آرزو سبزوار قهفرخی منتشر شد.

وی در خصوص انتشار کتاب «کرشمه» اظهار کرد: این کتاب دانشجویی در تمامی قالب ­های سنتی، آزاد، نیمایی و حتی شعر ترجمه، شعر محاوره و ترانه گردآوری شده است. خوشبختانه دانشگاه علامه سال­هاست محل آمد و شد دانشجویانی بوده است، که امروز در جامعۀ ادبی و شعر معاصر، حرف­‌های بسیاری برای گفتن دارند.

سبزوار قهفرخی بیان کرد: از سال 93 که با سهمیه استعداد درخشان المپیاد ادبی و جشنواره­ی خوارزمی در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی وارد دانشگاه علامه طباطبایی شدم و تا امروز که دفاع پایان­‌نامۀ مقطع ارشد را در همین دانشگاه پشت سر گذاشتم، به فعالیت‌­های فرهنگی در حوزۀ شعر و ادب پرداخته‌­ام. در سال ۹۵ به طور رسمی و به عنوان «دبیر کانون شعر و ادب» فعالیت‌­های فرهنگی را آغاز و به فراخور آن برنامه‌­هایی اعم از جشن‌نامه، مراسم ­های شعرخوانی، شب شعر و موسیقی و... را به کمک سایر دوستان برگزار کردم.

وی اظهار کرد: طرح گردآوری شعر دانشجویان از همان زمان کلید خورد و فراخوان ارسال اثر برای چاپ در این مجموعه و شناسایی شاعران، در سراسر دانشگاه منتشر شد. طرح اولیۀ تدوین این اثر، صرفاً استفاده از اشعار دانشجویان بود که بعداً ایده‌­های بکر و تازه‌­تری به آن افزوده شد.  

این دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مطلع شدم در دانشکده ادبیات و سایر دانشکده­‌ها بسیاری از استادان دستی بر قلم و سرایش شعر دارند؛ بنابراین تصمیم برآن شد که فصلی نو به این مجموعۀ دانشجویی بیفزاییم و آن را به شعرهای استادانی که در دانشگاه تدریس کرده‌­اند اختصاص دادیم.

از سال 95 تا 96 دریافت آثار از طریق فراخوان صورت می­ گرفت، اما پس از آن به طرز باورنکردنی و شگفت انگیزی، بدون انتشار هیچ فراخوانی از سوی معاونت فرهنگی و کانون شعر و ادب، همچنان شعر ارسال می‌­شد و این موضوع رفته رفته در سراسر دانشگاه تبدیل به یک پویش همگانی شد. البته که داستان "کرشمه" به همین جا ختم نشد. روزی با شاعری خارج از دانشگاه، دربارۀ این طرح گفت‌وگو کردیم و از طریق وی به نام­‌های دیگری از شاعران دست یافتم که در دهۀ هفتاد در دانشگاه علامه طباطبائی مشغول تحصیل بودند. هنگام گفت‌وگو با شاعرانی که مدت ها پیش درعلامه حضور داشتند و شنیدن خاطرات از آن دوران، اسامی بیشتر و بیشتری را می‌­یافتم و برای دستیابی به به این آثار، توانستم با تعداد زیادی از آنان ارتباط برقرار کنم.

سبزوار قهفرخی تأکید کرد: نکته­ی جالبی نظرم را به خود جلب کرد و آن هم این بود که با بررسی اسامی افراد متوجه شدم، شاعران نام آشنایی که امروزه در ادبیات نامشان بر سر زبان است حداقل یکی از مقاطع تحصیلی‌­شان را در دانشگاه علامه طباطبائی که قطب علوم انسانی است گذراندند. کرشمه طی پنج سال گردآوری، روز به روز شکل کاملتری به خود می‌­گرفت. فصل اول کتاب به شعرهای استادان و فصل دوم به سروده‌­های دانشجویان اختصاص یافت. اما هیچ کتابی تنها با دو فصل جلوۀ چشم‌گیری نخواهد داشت، پس ایدۀ بعدی افزودن فصل سوم به این کتاب بود، که به دست‌خط استادان از اشعارشان مصور شد.

آرزو سبزوار قهفرخی در خصوص کتاب اول خود نیز بیان کرد: اولین تألیفم با نام «لب­کوک»، شامل 31 غزل است که در سال ۹۹ چاپ شد و در مدت زمان نسبتاً کوتاهی (حدود یک سال) توانست به چاپ دوم برسد. این کتاب حائز افتخارات و جوایز مختلف ملی ادبی شد. از جمله کسب عنوان برگزیده در «جایزه کتاب سال شعر جوان قیصر امین پور» و نامزد نهایی در جوایز دیگری اعم از «جایزۀ ادبی قلم زرین»، «جایزه ملی غزل حسین جلال پور»، «جایزه ادبی الوند» و جایزه «کتاب سال به انتخاب خبرنگاران» شد.

وی در پایان ضمن تشکر از انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی و همۀ اعضای این مجموعه گفت: با توجه به چاپ "کرشمه" به عنوان «کتابی دانشجویی»، امیدوارم نه تنها صرفاً به شکل نسخۀ الکترونیک که با تعداد تیراژ قابل قبولی به صورت نسخه‌­های کاغذی چاپ شود و در اختیار علاقه‌­مندان و شاعرانی که آثارشان در این کتاب آمده قرار گیرد. اگر این امر رخ دهد، اتفاق خجسته ای خواهد بود؛ زیرا بعضاً کتاب های دانشجویی با محدودیت چاپ کاغذی مواجه می ­شوند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار