۳۰ فروردين ۱۴۰۱ ۰۶:۱۱
کد خبر: ۳۰۳۷۴۴

عطنا - دکتر رضا مقدس استادیار گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: یک سری از ادعیه مانند دعای ماه مبارک رمضان، مناجات شعبانیه، دعای ابوحمزه ثمالی، دعاهای صحیفه سجادیه، دعای مفاتیح و بقیه دعاها ضمن ایجاد یک انبساط خاطر و صفای قلب، با مطالعه و دقت بیشتر برای دستیابی به یک سری رهنمودها و رویه‌ها قابل استفاده هستند.

اعمال ماه رمضان

وی در خصوص دعای اللّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ افزود: از حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل شده که هرکس این دعا را در ماه رمضان، پس از هر نماز واجب بخواند، حق‌تعالی گناهان او را تا روز قیامت بیامرزد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این موضوع بُعد معنوی و سازندگی شخصی دارد اما به لحاظ مضامین و محتوا اگر دقت بیشتری کنیم می‌توان گفت دعایی است که داعیه انشا دارد یعنی زمینه‌ها و اقداماتی در رابطه با فرازهای این دعا نیز باید صورت بگیرد.

مقدس با اشاره به اینکه وقتی در این آیه گفته می‌شود که خدایا فقر را رفع کن در همین راستا دانشکده اقتصاد نیز رسالتی دارد، عنوان کرد: در بخش از این دعا ذکر شده که اللّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جائِعٍ (خدایا هر گرسنه‌ای را سیر کن)، بشر در این رابطه باید دغدغه‌ مند باشد و با همفکری در راستای ریشه کردن فقر و گرسنگی حرکت کند.

وی اظهار کرد: در بخشی دیگر از این دعا اشاره به برطرف کردن غم هر غم‌زده می‌شود که این موضوع نیز می‌تواند یک‌رویه برای دانشکده روانشناسی باشد و دعای اللّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ مربوط به دانشکده علوم سیاسی می‌شود که با تأمل راهکار مشخص ارائه بدهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فرازهای دعاهای مذکور ضمن تشریح ابعاد تزکیه و ایجاد تضرع باید زمینه‌ای برای ارائه راهکار و حل مشکلات باشند، تصریح کرد: نه‌تنها این دعا بلکه باید نگرش خود را به اکثر دعاها فراتر ببریم، تک‌تک فرازها می‌تواند برای دانشکده‌های مختلف مؤثر باشد، بنابراین متن دعاها باید به‌صورت عملیاتی در قالب برنامه‌هایی در دانشکده‌ها تدوین شود.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار