۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ۱۰:۰۴
کد خبر: ۳۰۳۷۳۳

عطنا - با عنایت به حادثه تروریستی مشهد و همچنین حمله عوامل افراطی به کنسولگری ج.ا.ا در هرات، بد نیست تا با تورق در اندیشه ی گروه های تروریستی، به یکی از تاثیر گذارترین کتاب های دولت اسلامی بپردازیم تا با اندیشه ی پشت پرده ی جهادیون در عملیات های ایذایی  و برنامه های آتی آنان بیشتر آشنا شویم.

((برنامه استراتژیک)) در جغرافیای اندیشه ی دولت اسلامی، مشترکات زیادی با ((مدیریت توحش)) دارد. یک فردی در الشباب – شاخه القاعده در سومالی در سال 2010 گفته بود که اعضای این گروه از کتاب مدیریت توحش بعنوان راهنمایی برای تسلط بر سومالی استفاده کردند. مدیریت توحش همان کتابی است که القاعده در سال 2004 و دو سال پس از تاسیس دولت اسلامی بصورت آنلاین منتشر کرد. این کتاب چگونگی کنترل و اداره یک سرزمین، برقراری دولتی نوپا و تبدیل آن به خلافت را توضیح می دهد. نویسنده ((مدیریت توحش)) نام ((ابوبکر ناجی)) را برای خود برگزیده است.

بی تردید ما نمی دانیم که ((ناجی)) در زندگی واقعی کیست اما همین قدر می دانیم که او اهل شمال آفریقا است و این هم بر اساس توضیحاتی می باشد که خودش ارائه داده و تفحصی است که از لابلای جملاتش به دست آمده است. هیچ کس پس از سال 2004 با این نام چیزی ننوشت؛ بنابراین او یا به هلاکت رسیده و یا با نام دیگری شروع به نوشتن کرده است. ناجی استدلال می کند که گروه های تروریستی باید ((عملیات ایذایی)) علیه اهداف حساس دشمن مانند خطوط نفتی و مراکز توریستی که برای ثروت کشور مهم هستند انجام دهند. چراکه برای محافظت از این اهداف حساس، فرمانداران محلی پرسنل خود را بیرون می کشند و این خلایی امنیتی یا ((مناطق بحران زده)) در پیرامون دولت بوجود می آورد.

در این وضعیت جهادیون به مناطق بی ثبات می روند، امنیت لازم را تامین می کنند و خدمات عمومی ارائه می دهند تا دل و جان مردم را با خود همراه سازند و ((عدالت شرعی)) برقرار سازند. ناجی معتقد است جهادیون تضمین حمایت مردم در منطقه را نیاز دارند و فقدان حمایت مردم، تعیین کننده میزان تلاش های جهادیون است. ابوبکر ناجی رشوه را موثر می داند اما بیشتر تاکید می کند که جهادیون باید تلاش کنند تا قبایل را شستشوی مغزی دهند.

ائتلاف و خشونت غیر قابل انعطاف

مبارزین ستیزه جو باید با مسلمانان دیگر فارغ از ایدئولوژی شان همکاری کنند به این شرط که آن ها با برنامه جهادیون مخالفت نورزند. پس از اینکه مبارزین افراطی شبکه ای از این ((مناطق بحران زده)) بوجود آوردند، باید در یک دولت اسلامی و سپس خلافت اسلامی ائتلاف کنند. ناجی آنچه را که از طریق آن جهادیون بر سرزمین هایی مسلط شدند و کنترلشان را در دست گرفتند پنهان نکرد و آن کلید واژه ها را اینچنین بیان کرد: ائتلاف و خشونت غیر قابل انعطاف.کهنه کاران افراطی در جهاد می دانند که این کلید واژه ها چیزی نیست جز (( خشونت، بی رحمی، تروریسم، به وحشت انداختن دیگران و قتل عام)).

ناجی می گوید: (( کسانی که نرمخو هستند بهتر است در خانه هایشان بمانند، در غیر اینصورت سرنوشت آن ها شکست خواهد بود و از شوک های پس از آن رنج خواهند برد)). نویسنده کتاب مدیریت توحش در ادامه تزریق ایدئولوژی خشونت غیر قابل انعطاف می افزاید، حتی اگر جهادیون بخواهند نسبت به دشمنانشان بخشودگی به خرج دهند، دشمنانشان اگر ما را دستگیر کنند هیچ گونه بخشودگی ای در کارشان نخواهد بود. بنابر این بر ما فرض است که آن ها را پیش از حمله به خودمان هزاران بار به اندیشه واداریم. ناجی می گوید: (( حتی زنان و کودکانِ دشمنان نیز می توانند مورد هدف قرار گیرند تا زمانی که دشمن از چنین رفتارهای با ما دست بردارد))

حداکثر مقدار برای حداکثر خشونت

حداکثر مقدار برای حداکثر خشونت چارچوب تفسیری واقعی برای ناجی و همراهانش است. در ذهن ناجی، هر چیزی کمتر از این باعث می شود جهادیون به یک گروه شورشی کم اثر یا بی اثر تبدیل شوند. یکی از کسانی که ناجی از آن ها نقل قول می کند، ((پاول کندی)) است. مورخی آمریکایی که در مورد خطرات گستردگی نظامی بیش از حد نوشت: ((اگر آمریکا استفاده از قدرت نظامی خود را توسعه دهد و به لحاظ استراتژیک بیش از ضرورت گسترش یابد، این منجر به سقوطش خواهد شد.)) ناجی این نقل قول را بعنوان محور استراتژی خود برای ترغیب آمریکا جهت گسترش بیش از حد نظامی گری بکار گرفت. ناجی استدلال می کرد که قوانین جهانی شورش گری، معمولا با قوانین شریعت سازگارند.

با این تفاسیر به نظر می رسد، امروزه مبارزین بنیادگرا و تروریست های تکفیری، کتاب مدیریت توحش ابوبکر ناجی را در اردوگاهشان مطالعه می کنند.

گزیده ای از منابع:

·  مک کنتس، ویلیام، کتاب سیاه جامگان آخرالزمان The ISIS Apocalypse، فرایند دولت سازی از القاعده تا داعش، ترجمه حسین باقی، اطلاعات، 1399
·  با سپاس از همکاری پژوهشی جناب آقای سجاد حاج علی، پژوهشگر

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار