۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ۰۸:۴۸
کد خبر: ۳۰۳۷۳۱

عطنا - پس از اعلام ستاد ملی کرونا و همین‌طور فروکش کردن همه گیری بیماری کرونا، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کنار سایر بخش‌های مختلف کشور، خدمات خود را از سر گرفتند و تلاش هایی توسط اساتید کارکنان و عوامل مختلف دانشگاه صورت گرفت تا دانشگاه‌ها پذیرای دانشجویان باشند و فضای امن و سلامت محوری برای حضور دانشجویان فراهم کنند.

در راستای این اقدامات و با همکاری مرکز مشاوره دانشگاه نشست تخصصی دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با بازگشایی ایمن و سلامت محور دانشگاه برای آموزش حضوری با حضور ریاست محترم دانشگاه دکتر عبدالله معتمدی و مدیران متخصص؛ دکتر مهدی واحدی، دکتر علی آدمی، دکتر ابراهیم نعیمی و روئسای دانشکده‌ها در روز چهار شنبه ۲۴ فروردین در بستر فضای مجازی برگزار شد.

دکتر مهدی واحدی معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در رابطه با ضرورت بازگشایی دانشگاه ها بیان کرد: «تحت تاثیر قرار گرفتن مسائل آموزشی و کیفیت آموزش، مسائل اجتماعی و فرهنگی و نقش مهمی که در تکوین شخصیت اجتماعی افراد دارد، مسائل اقتصادی کشور، بهبود سلامت در جامعه و تمایل دانشجویان و اساتید به بازگشایی دانشگاه‌ها؛ ضرورت بازگشایی دانشگاه‌ها را اقتضا می کرد. اما در عین حال با مشکلاتی مانند مشکلات مالی و پشتیبانی در دانشگاه‌ها، مشکلاتی که دانشکده ها از لحاظ آمادگی دارند، مشکلاتی که اساتید دارند، نگرانی های بهداشتی و مسائل رفاهی دانشجویان؛ مواجه هستیم که با حمایت هایی که صورت گرفته و تلاش های همکاران در معاونت دانشجویی به شرایط پایدارتری رسیدیم. و سیاست دانشگاه علامه طباطبایی برای از سرگیری آموزش گام به گام و مرحله ای بود.»

وی ادامه داد: «آماده سازی خوابگاه ها، رسیدگی به تغذیه دانشجویی و سرویس ایاب و ذهاب و عقد قرارداد با پیمانکار آنها، ایجاد اتاق قرنطینه در خوابگاه ها، حضور دائمی پزشک در خوابگاه، اختصاص دادن اتاق به مشاوران در خوابگاه ها و آماده سازی بروشور برای توزیع بین دانشجویان از جمله اقدامات معاونت دانشجویی در دانشگاه علامه است؛ لذا خواهشمندم دانشجویان و اساتید و کارکنان دانشگاه شیوه نامه های بهداشتی را رعایت و سه دوز واکسن خود را تزریق کنند، آستانه تحمل خود را بالا ببرند و با سیاست‌های دانشگاه همراهی و همدلی لازم را داشته باشند.»

دکتر مهدی واحدی در رابطه با ظرفیت دانشجویان در خوابگاه و اتاق ها بیان کردند: «بر اساس ابلاغیه بهداشتی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت که پروتکل ها را برای اقامت در خوابگاه ها و اماکن آموزشی اعلام کرده‌اند هیچ محدودیت اقامتی مبنی بر ۷۰ درصد یا ۵۰ درصد بودن اقامت دریافت نکرده‌ایم و دولت اعلام کرده دانشگاه‌ها صد در صد بازگشایی شوند به این معنی که همه چیز مانند قبل باشد و اساساً چنین ظرفیتی در خوابگاه‌ها نداریم که در اتاق‌هایی که برای اسکان ۴ نفر تدارک دیده شده‌اند تعداد کمتری را جا دهیم و برنامه ریزی بر این اساس است که امکان اسکان برای تمام دانشجویان غیر بومی فراهم باشد و به دانشجویان شبانه کارشناسی از ۹۷ تا ۱۴۰۰ و دانشجویان ارشد ۱۴۰۰ خوابگاه تعلق خواهد گرفت.»

دکتر ابراهیم نعیمی مدیر کل دفتر مشاور و سلامت وزارت علوم بیان کرد: «با توجه به تعطیلات طولانی مدت دانشگاه‌ها شرایط به گونه ای پیش رفت که اساتید و دانشجویان مزایای کلاس‌های مجازی را مدنظر قرار دادند و فرصت هایی مانند حضور در جلسات دفاع دانشگاه‌های مختلف و دعوت از اساتید مختلف در دانشگاه ایجاد شد اما معایبی نیز به همراه داشت مانند؛ تغییر سبک خواب و بیداری برخی از اساتید و دانشجویان، انجام شغل های پاره وقت توسط دانشجویان و حضور کامل و کافی نداشتن در کلاس‌های درس و کاهش انباشت ذهنی دانش. همچنین آسیب‌هایی مانند رفتارهای خود آسیب زا، مصرف داروهای روانپزشکی و سیگار در بین دانشجویان افزایش پیدا کرده است.»

وی در رابطه با الزاماتی که مسئولین اساتید و کارکنان دانشگاه باید رعایت کنند بیان کرد: «تغییر سبک زندگی زمان‌بر خواهد بود لذا نیازمند درک همدلانه شرایط موجود هستیم. گفتگو و توجه به سخنان دانشجویان در جهت تخلیه بار های منفی آنها و استثنا قائل شدن برای دانشجویان با شرایط خاص ارجاع موارد خاص به مراکز مشاوره برای حل نظام مسائل دانشجویان، در نظر گرفتن شیوه ارزشیابی در طول سال، کمک به بازیابی هویت دانشجویی، اطلاع رسانی دقیق و مستمر از فعالیت‌های دانشگاه برای آرامش خاطر دانشجویان و خانواده آنان، افزایش فعالیت های فرهنگی در قالب کانون های فرهنگی هنری و بررسی پرونده های کمیسیون موارد خاص دانشگاه برخی از کارهایی است که مسئولین دانشگاه باید انجام دهند.»

دکتر عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه نیز بیان کرد: «تمامی دانشجویان کارشناسی از ۵ اردیبهشت به صورت حضوری در دانشگاه حضور خواهند داشت و امتحانات تمامی مقاطع به صورت حضوری برگزار می شود. شرط حضور در دانشگاه دریافت حداقل دو دوز واکسن می‌باشد. بحث واکسیناسیون به شکل گسترده در دانشگاه ما یکی از اتفاقاتی است که زمینه حضور ایمن در دانشگاه را فراهم می‌کند. باید توجه داشت که کرونا حذف نشده و علیرغم کنترل شدن بیماری باید با رعایت پروتکل‌ها به زندگی عادی برگردیم. حضوری شدن دانشگاه بر اساس تصمیم داخلی دانشگاه نبوده و بر اساس سخنان متخصصین در این زمینه است و باید توجه داشت که مزیت‌های آموزش حضوری در آموزش مجازی وجود ندارد. حضور در کلاس، ارتباط چهره به چهره، امکان بحث و گفت و گو و تشریح مسائل در فضای مجازی کمتر اتفاق می‌افتد؛ همچنین حضور در دانشگاه‌ها امکان استفاده از کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز مختلف کمک آموزشی را به ما می‌دهد و قرار گرفتن اقوام مختلف ایرانی در کنار یکدیگر در خوابگاه‌ها و دانشگاه به پیوستگی و وحدت ملی کمک می کند و ما امیدواریم تا این حضور با نشاط موجب ارتقای کیفیت آموزشی شود.»

دکتر حسام الدین خلعتبری رئیس دانشکده الهیات بیان کرد: «پژوهش‌ها نشان می‌دهد آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود. از معایب آموزش مجازی می‌توان به افت یادگیری تحصیلی و اختلال در جامعه پذیری اشاره کرد. به دنبال حضوری شدن آموزش‌ها عدالت آموزشی باید به عنوان یک عنصر مهم اتفاق بیفتد و هراس از حضور فیزیکی نیاز به همدلی و همراهی همگان دارد، اساتید باید ارتباط بهتری را با دانشجویان برقرار کنند و در حوزه فرهنگی به ابعاد ورزشی شرایط روحی را بهتر می‌کند و فشار را کم می‌کند وباید از آن استفاده کرد. باید توجه داشت کانون های فرهنگی فعالیت بیشتری داشته باشند تا دانشجویان به یکدیگر نزدیکتر شوند تا آنچه به عنوان یک انسان ایده آل نیاز داریم در این راستا یاد بگیریم.»

دکتر رضا پورطاهری رئیس دانشکده آمار، ریاضی و رایانه بیان کرد: «آموزش مجازی فرصت‌هایی مانند استفاده از اساتید در شهرها و کشورهای دیگر و حضور در سمینار‌‌ها ایجاد کرد که ما میتوانیم از این فرصت ها در آینده نیز استفاده کنیم اما آموزش مجازی معضلاتی مانند افت کیفیت آموزشی، کاهش تعاملات اجتماعی و کم شدن روحیه شادابی و نشاط در دانشجویان داشته است که با این وجود ما باید آموزش را به سمت آموزش حضوری ببریم که با حضور دانشجویان در فضای دانشگاه این معضلات حل شوند. حضوری شدن نیز می‌تواند مشکلاتی داشته باشد که تلاش داریم با کمک مسئولین شرایط بهتر شود.»

دکتر علی اصغر کیاء رئیس دانشکده ارتباطات در ادامه این نشست بیان کرد: «برای برگزاری کلاس‌های حضوری شرایط روحی روانی، تدارکات و پشتیبانی خاصی لازم است. ما تلاش کرده‌ایم اساتید و کارکنان هماهنگی لازم برای مدارا کردن را داشته باشند. ما آموزش مجازی را تعطیل نمی‌کنیم چرا که مکمل آموزش حضوری است. در دانشکده ارتباطات آمادگی های لازم برای حضور دانشجویان فراهم شده و می‌توانیم با همدلی و تعامل کار را پیش ببریم امیدوارم که همگی تلاش کنند تا این دوره را طی کنیم که در مهر ماه حضور در دانشگاه راحت تر انجام شود. آمار مقاطع ارشد نشان می‌دهد دانشجویان علاقه به حضور در کلاس و آموزش حضوری دارند. دانشجویان کارشناسی ورودی ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز به دلیل تداخل برخی از کلاس‌ها و امتحانات حضوری از اردیبهشت ماه در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند سامانه آموزش مجازی در زمان آموزش حضوری برای موارد خاص باز است و تلاش داریم تا تمامی کلاس ها برگزار شوند.»

دکتر حبیب هنري رئیس دانشکده تربیت بدنی هم گفت: «در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی به ویژه در دوره کارشناسی و داشتن یک سوم دروس عملی نیاز به آموزش حضوری به شدت وجود داشت و خوشبختانه از نیمه‌های ترم گذشته این مجوز به دانشکده ما داده شد؛ اما با سویه‌های جدید کرونا حضور دانشجویان به تعویق افتاد. تمامی امکانات برای دانشجویان تربیت بدنی از جمله سالن ورزشی، چمن مصنوعی  استخر و... فراهم است و اگر مشکلی وجود دارد در حال برطرف شدن است. نکته مهم در این زمینه این است که در کلاس‌های عملی و اجرایی امکان استفاده از ماسک به دلیل فعالیت ورزشی که مستلزم تنفس عمیق‌تری است وجود ندارد لذا نیاز به فاصله اجتماعی بیشتر است که دانشجویان باید آن را رعایت کنند.»

وی ادامه داد: «ما تلاش کردیم تا فضا را به صورت روزانه ضدعفونی کنیم. امیدواریم بتوانیم مشکل نداشتن نمازخانه را برطرف کنیم برای دانشجویان در کنار کلاس های نظری و عملی دوره‌های داوری و مربیگری را پیش بینی کرده‌ و تدارک دیده‌ایم. کارگاه ها و نشست هایی را فراهم کردیم که در اختیار دانشجویان قرار گیرد تا به بهترین شکل برای رهایی از مشکلات کرونا به دانشجویان کمک شود و از دانشجویان می‌خواهیم تا خواسته هایشان را بیان کنند که ما بتوانیم آن امکانات را در اختیارشان قرار دهیم.»

دکتر احمد برجعلی رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در این نشست گفت: «دانشگاه علامه طباطبائی در بازگشایی به خوبی عمل کرده است و آمار نشان می‌دهد از ۵۰ کلاس ارشد و دکتری تنها یک کلاس تشکیل نشده است. هر تغییری با چالش مواجه است ما باید به آسیب هایی که در دوره کرونا دانشجویان با از دست دادن عزیزانشان و مشکلات مالی داشته‌اند توجه ویژه و از آنها مراقبت کنیم و برخورد عاطفی خوبی داشته باشیم. دانشکده ما از لحاظ کلاس‌ها مشکلی ندارد چرا که قبل از شروع ترم برای هر گونه حضور دانشجویان آماده بودیم و نمی‌توان گفت وضعیت به حالت سابق برگشته اما برای فعالیت علمی بهتر، خلق جامعه باید بالاتر رود به این منظور در دانشگاه باید نشاط و فعالیت های بیشتری داشته باشیم.»

دکتر علی آدمی معاون آموزسی دانشگاه در ادامه این نشست گفت: «دانشگاه علامه سال گذشته پیشگام حضوری شدن آموزش‌ها بود. بازگشایی باید مرحله به مرحله شکل می‌گرفت و کمترین نارضایتی وجود داشته باشد تا کیفیت آموزشی خوبی داشته باشیم. طبق دستورالعمل شماره ۵، از اردیبهشت ماه دانشگاه به شکل تمام حضوری فعالیت خود را آغاز می‌کند. به دلیل برنامه ریزی مسائل درسی و آموزشی بر مبنای کلاس های مجازی و تداخل در برخی از امتحانات یا ساعت های پراکنده کلاس‌ها باید تمهیداتی صورت بگیرد. آنچه که برای ما در حوزه آموزشی اهمیت دارد، لطمه ندیدن کیفیت آموزشی است. جلساتی برای بررسی ابعاد هر دانشکده برگزار شده چرا که حضوری شدن دوره کارشناسی گریزناپذیر و تصمیم وزارت علوم بود. حذف و اضافه اضطراری یا حذف ترم مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و امیدواریم که دانشجویان همکاری لازم را با دانشگاه و اساتید داشته باشند. ما ضمن احترام به آموزش حضوری دروسی که با حضوری شدن دچار افت کیفیت آموزشی خواهند شد را مجازی برگزار می‌کنیم. و از دانشجویان می‌خواهیم اگر مسئله‌ای وجود دارد که به کیفیت آموزشی آن‌ها ناشی از حضوری شدن صدمه می‌زند به ما اعلام کنند و در این راستا صبر داشته باشد و تلاش برای شرایط بهتر دو طرفه باشد.»

دکتر آتوساگودرزی رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو بیان کرد: «تغییر شیوه آموزشی؛ کیفیت آموزش و ارزیابی را با مشکل مواجه کرده و قسمت اعظمی از اساتید از شیوه ارزشیابی رضایت نداشته‌اند. بر خلاف آمار ثبت شده در دانشگاه ما آموزش مجازی معدل گروه معدودی را بیشتر کرده و اغلب در همان رنج مانده‌اند یا حتی کاهش پیدا کرده. دانشکده ما نیز مانند سایر دانشکده ها آماده حضور دانشجویان است. تمامی کلاسهای ارشد در این هفته به طور کامل تشکیل شده‌اند. نکته قابل توجه این است که کرونا نشان داد سرنوشت همه به یکدیگر متصل است و خواهشی که دارم این است که دانشجویان به تزریق واکسن خود توجه داشته باشند. حضوری شدن مشکلاتی را دارد مانند پراکندگی کلاس‌ها، ساکن تهران نبودن برخی از اساتید و اشتغال برخی از دانشجویان که تمام آنها نیازمند همدلی و همراهی اساتید و کارکنان دانشگاه با دانشجویان است. همچنین از مرکز بهداشت دانشگاه خواهش دارم تا مانند مراکز مشاوره پزشکان را در دانشکده‌ها مستقر کنند که در صورت بروز مشکل دانشجویان را به آنها ارجاع دهیم.»

دکتر علی اکبر احمدی رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی در جمع بندی سخنان دیگر اساتید بیان کرد: «برای دسترسی به فضای ایمن و سلامت باید به لحاظ فیزیکی فضایی ایجاد شود که واکسن و ماسک را مد نظر قرار دهیم، در و پنجره‌های کلاس باز باشد و پروتکل‌ها به صورت کامل رعایت شود تا انتقال این ویروس به صفر یا حداقل برسد. تدارکات خوابگاه تغذیه و سرویس ایاب و ذهاب خوب نیز مربوط به آماده سازی فضای فیزیکی است. در کنار آن ایجاد فضای روحی و روانی ایمن باید در دستور کار باشد؛ دستورات آموزش را منعطف کنیم تا با مشکلات جدی رو به رو نباشیم و این نکته را قبول کنیم که ما به شرایط پیش از کرونا باز نخواهیم گشت چرا که همه ما تجربه‌هایی را داشته ایم از جمله از دست دادن عزیزان، تنهایی با تلخی، حذف روابط اجتماعی به صورت ارادی و دیدن انسان‌های شرافتمندی در کادر درمان که برای هموطنانشان در بیمارستان‌ها تلاش کردند و ما باید از این تجربه های سخت برای مقاوم شدن در برابر مشکلات استفاده کنیم.»

دکتر مجید عباسی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی بیان کرد: «به دلیل عادت به فضای آموزش مجازی حضور در دانشگاه‌ها برای دانشجویان و اساتید سخت است. یکی از معایب آموزش مجازی بر هم خوردن ارتباطات در کلاس و دانشگاه بود اما مزایایی مانند توسعه زیرساخت آموزش الکترونیک داشت. دولت‌مردان و دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیدند که بخشی از آموزش‌ها می‌تواند مجازی برگزار شود. ما برای آموزش حضوری آماده بودیم و حتی بدون اعلام ستاد ملی کرونا از ۲۰ فروردین کلاس‌های ارشد و دکترا به صورت حضوری برگزار می‌شد. از لحاظ فاصله گذاری اجتماعی در کلاس ها مشکلی نداریم، اگر دانشجو یا استاد بیماری زمینه‌ای داشته باشد که با حضورش در کلاس برای خود و دیگران خطرساز باشد؛ تسهیلات ویژه‌ای برای غیرحضوری برگزار شدن آن کلاس تدارک دیده ایم.»

دکتر میترا عظیمی معاون دانشکده علوم اجتماعی گفت: «در دانشکده ما تمهیداتی اتخاذ شده و ارتباطی بین آموزش دانشکده با دانشجویان برقرار شده است، اطلاعیه ها را انتقال داده ایم و میز خدمتی برای پاسخگویی به سوالات دانشجویان آماده مستقر کرده ایم. یکی از فرصت‌های آموزش مجازی این امکان که فرایندهای اداری را به صورت الکترونیکی انجام دهیم بود و لازم است که برای سایر مراحل اداری این امکانات را توسعه دهیم. به طور مثال بحث الکترونیکی شدن فرایند فارغ التحصیلی مطرح است که با تسریع در انجام این امکان عبور و مرور در دانشکده‌ها کاهش پیدا می‌کند و فضا تا حدودی ایمن تر می شود. از مسئولین تقاضا دارم تا تصمیم واحدی اتخاذ کنند برای برخورد با برخی از دانشجویان که علیرغم واکسن نزدن در دانشگاه و خوابگاه حضور پیدا کرده اند.»
 
دکتر قادر پریز رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی  خودگردان دانشگاه در آخر بیان کرد: «علاوه بر بانشاط کردن محیط کلاس‌های درس باید به حضور با نشاط کارکنان و اساتید هم توجه ویژه داشته باشیم چرا که تمام مشکلات کرونا به صورت عمومی و برای همگان است. با وجود کمبود ظرفیت اسکان تلاش‌هایی انجام شده تا دانشجویان پردیس که قانوناً حق حضور در خوابگاه دانشگاه را ندارند با مشکل مواجه نشوند و امیدوارم که مسئولین با معرفی پانسیون‌ها این دغدغه را نیز به طور کامل حل کنند. اقدامات دیگری که می‌توان در بهتر کردن جو محیط انجام داد استفاده از سیستم مجازی برای مشاوره به دانشجویان، برگزاری اردوهای یک روزه، مسابقات ورزشی، فعالیت‌های علمی، آموزشی و انگیزشی، استفاده از اعیاد و روزهای ویژه یا روزهای ملی برای ایجاد سرور در قلب ها و ارتباط هدفمند و همدلی مستمر مسئولان با اساتید  کارکنان و دانشجویان برای تعامل و همدلی بیشتر این سه ضلع مهم است.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار