۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ۰۸:۲۷
کد خبر: ۳۰۳۷۰۸

عطنا - با انتخاب شعار "تولید، دانش بنیان و اشتغال افرین" برای سال ۱۴۰۱ این پرسش مطرح می‌شود که علت انتخاب این شعار و راهکار های تحقق آن چیست؟

در این رابطه دکتر سروش قاضی نوری نائینی دانشیار گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی  دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با عطنا اظهار کرد: «باید توجه شود که اقتصاد دانش بنیان در مقابل اقتصاد مبتنی بر منابع مطرح می‌شود. اقتصاد دانش بنیان باید همه مولفه‌های کشور را در بر بگیرد و سهم مهمی از تولید اقتصادی ما ناشی از فعالیت دانش محور باشد. اشتغالی که این اقتصاد ایجاد می‌کند، دانش محور و با کیفیت تر است لذا اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان از لحاظ نیروی انسانی در ایجاد اشتغال با کیفیت برای نیروی انسانی تحصیل کرده و ماهر است.»

وی افزود: «این نوع اشتغال اقتضائات خاص خود را دارد به این معنا که متناسب با نیاز، دانشگاه‌ها نیروی انسانی با کیفیت تربیت کنند و بتوان آن نیروی انسانی را امیدوار نگه‌ داشت؛ بخصوص در شرایطی که در حوزه‌های دانش‌محور جابجایی نیروی انسانی بین کشورها بالا است باید سرمایه‌گذاری جدی در این زمینه انجام شود.»

دکتر سروش قاضی نوری بیان کرد: «تاکید مقام معظم رهبری برای تولید دانش بنیان از این جهت است که کشور ما نباید بخش صنعت و تولید را فراموش کند با اینکه بخش خدمات مهم و درآمدزا است اما اگر کشور توجه‌اش را تنها به بخش خدمات بدهد و از توسعه بخش صنعت و تولید غافل بماند ممکن است در سختی‌های سیاسی، تحریم‌ها و حتی در زنجیره‌های اقتصاد جهانی قدرت رقابتی خود را از دست بدهد و دچار مشکل شود. اقتصاد دانش بنیان برای ما بحث حیاتی است و سالهاست مورد تاکید است اما تاکید به بخش تولید و تولید دانش بنیان بیانگر این است که علاوه بر نفوذ فناوری های نو در حوزه های خدماتی، باید بخش تولید را به سمت تولید دانش بنیان پیش ببریم و صنایع تولیدی از فناوری­های سطح پایین گذر کنند و بر شرکت‌های تولیدی دانش بنیان تمرکز و به سمت تولید با کیفیت حرکت کنیم.»
 
وی در رابطه با حوزه های تحت تاثیر اقتصاد دانش بنیان افزود: «تمام حوزه‌های اقتصادی باید به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند. قسمتی از آن می‌تواند صنایع با تکنولوژی پیشرفته مانند صنعت دارو و صنعت قطعات پیشرفته باشد و قسمت دیگر آن مربوط به حوزه‌های سنتی مانند صنایع غذایی و نساجی است که برای باقی ماندن در چرخه رقابت جهانی نمی‌توان آنها را به شکل سنتی رها کنیم و باید دانش بنیان شوند و با توجه به بحث انقلاب صنعتی چهارم و استفاده صنایع از فناوری های پیشرفته نیاز به سرمایه گذاری در بخش صنایع با تکنولوژی پیشرفته و دانش بنیان کردن بخش های سنتی وجود دارد.»
 
وظیفه دستگاه‌های اجرایی و قضایی برای کمک به تحقق شعار سال

دکتر قاضی نوری در رابطه با راه محقق کردن شعار سال گفت: «بخش اول دستگاه‌های تخصصی هستند که کارشان را با برنامه ریزی خاص خود انجام می‌دهند و بخش دیگر عموم دستگاه‌های ما اعم از قانونگذاری، قضایی و رسانه ملی می‌باشد. مهمترین فعالیتی که عموم دستگاه‌های ما باید انجام دهند؛ مانع‌زدایی، فراهم کردن فضای رقابتی، امنیت اقتصادی و آزادی عمل برای صنعتگران است که پیش‌ نیاز اقتصاد دانش‌ بنیان می‌باشد.»

وی در آخر افزود: «کلید اقتصاد دانش بنیان، نیروی انسانی امیدوار و فعال است. امیدوار‌ نگه داشتن، فضا دادن به نیروی انسانی جوان و جلوگیری از اقداماتی که موجب دلزدگی نسل جوان می شود موجب کاهش مهاجرت نیروی انسانی ماهر می‌شود. تمام دستگاه‌ها باید به جنبه عمومی فعالیتشان و بازخورد و تاثیر آن توجه کنند. و اگر فعالیت ها و حرف‌های ما موجب از بین رفتن امید به آینده باشد و این تصور در نسل جوان ایجاد شود که راه پیشرفتشان از کشورهای دیگر می گذرد آن زمان اقتصاد دانش‌بنیان برای ما تنها یک خیال است.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار