۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ۱۰:۳۵
کد خبر: ۳۰۳۷۰۲

عطنا- دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگوی اختصاصی با عطنا در مورد نقش دانشگاه های علوم انسانی در تحقق شعار سال جدید و نیز تمهیدات اندیشیده شده برای بازگشایی دانشگاه ها سخن گفت.

وی در مورد نقش دانشگاه های علوم انسانی در تحقق شعار سال جدید گفت: فناوری به دو دسته سخت و نرم تقسیم می شود و فناوری سخت مربوط به رشته های علوم طبیعی است تا ایده های خود را به پدیده و محصول و نوآوری مبدل کنند. برای رشته های علوم انسانی فناوری نرم داریم تا آنها با توجه به دانش خود محصولاتی از جنس نرم در شاخه های مختلف اعم از فیلم، کتاب، داستان، شیوه مدیریتی و سیاست گذاری های جدید تولید کنند.

وی افزود: در تمام دنیا برای تضمین پیشرفت کشور به رشته های علوم انسانی توجه ويژه ای شده و نخبه‌ترین افراد جامعه را به سمت رشته های علوم انسانی هدایت می کنند. چون وظیفه این رشته ها مدیریت و سیاست گذاری برای کلان جامعه است. لذا در راستای تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین اگر به رشته های علوم انسانی توجه شود و از ظرف و ظرفیت آنها درست استفاده شود، این فرمان مقام معظم رهبری می تواند به بهترین شکل خودش چه در ایجاد فناوری، چه در ایجاد سیاست گذاری و ارائۀ راهبردها و برنامه های جدید تحقق پیدا کند و می توانیم شاهد تحولی جدی باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد میزان آمادگی دانشگاه ها برای حضور مجدد دانشجویان در کلاس های درس گفت: خوشبختانه از 14 فروردین 1401 با تصویب ستاد ملی کرونا و تاکید ریاست محترم جمهوری، همۀ دانشگاه ها عزم خودشان را جزم کرده و شاهد حضور دانشجویان و از سرگیری آموزش حضوری بوده ایم. وزارت علوم هم از قبل از آغاز سال جدید هماهنگی های لازم را با روسای محترم دانشگاه ها انجام داده و سعی کرده‌ایم بسترهای لازم را برای حضور دانشجویان فراهم کنیم. طبیعی است که همه دانشگاه ها شرایط یکسانی از نظر امکانات رفاهی و ورزشی و خوابگاهی ندارند. ولی ما از روسای دانشگاه ها خواهش کردیم و خود آنها هم این احساس را داشتند که باید همه امکانات را فراهم کنند تا شاهد حضوری شدن کلاس های درس دانشجویان باشیم. خوشبختانه این روند آغاز شده و حداکثر تا اوایل هفتۀ آینده شاهد حضور اکثریت دانشجویان در مقاطع مختلف در دانشگاه ها هستیم.

دکتر زلفی گل در پاسخ به سوال دیگری در مورد تشکیل دفتر علوم انسانی در وزارت علوم در دوره مدیریت جدید و وظایف و اختیارات آن گفت: ما با ایجاد مرکز هماهنگی آموزش و پژوهش علوم قرآنی و انسانی کشور قصد داریم توجه ويژه ای در سیاست گذاری در حوزه های علوم انسانی داشته باشیم. تلاشمان این است با هماهنگی رئیس این مرکز با معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک تقسیم کار مناسبی صورت بگیرد تا بخش عمده ای سیاست گذاری ها در حوزه علوم انسانی از طریق این مرکز انجام شود. اگر چه امکان دارد برنامه های درسی و محتوا را در حوزه معاونت آموزشی باشد، ولی سیاست گذاری های کلان علوم انسانی توسط این مرکز برنامه ریزی خواهد شد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار