عطنا - چند ماه قبل پیامی از مقام معظم رهبری درباره حمایت و تقدیر از تولید نوشت افزار ایرانی در سایت khamenei.ir منتشر شد که بدین شرح است: «نوشت افزار، در شمار کالاهای حیاتی برای امروز و فردای هر کشور است. تولید باکیفیت آن نیز برای کشور تولیدکننده، مایه ی افتخار است. از این که مجموعه هایی در کشور ما بر این اقدام افتخارآفرین همت گماشته و گامهای موفقیت آمیز برداشته اند، خرسندم و پایداری آنان در این راه را از خداوند متعال مسألت می کنم. توفیقاتتان مستدام باد ان شاءالله. »
هر ایرانی با دیدن کالای تولید کشورش، کالایی که پشت آن تلاش، انرژی و استعداد کارگر ایرانی بوده احساس غرور و افتخار می کند. دست و پنجه نرم کردن کشورمان با تحریم ها نتوانسته مانعی بر سر راه تولید باشد، بلکه بر خلاف انتظار اشتغال را به جریان انداخته و جوانان با تکیه بر توان خود و امکانات محدود، وظیفه تولید را به دست گرفته اند.
بر اساس اطلاعات سامانه یکپارچه وزارت صمت در سال 98 حدود ۲۱۲ واحد تولیدی با اشتغال حدود ۷ هزار نفر مرتبط با صنعت نوشت افزار ثبت شده است. به گفته ی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر در تهران وضعیت عرضه لوازم تحریر ایرانی در بازارهای داخلی نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته و بیش از 50 درصد کالاهای موجود در بازار سهم تولیدکنندگان داخلی است.
از خبرهای مسرت بخش در این زمینه خودکفایی خودکار کیان بود که توانایی و استعداد جوانان ایرانی را ثابت کرد. به طور حتم مردمان فرهیخته سرزمینمان باید به این باور دست پیدا کنند که با حمایت و خرید از تولید ملی انگیزه ای مضاعف به کارگران تزریق می کنند و به کیفیت کالاهای تولید شده کمک می کنند.
مقام معظم رهبری شعار سال 97 را به «حمایت از کالای ایرانی » نامگذاری کردند و در دیدار با کارگران فرمودند: «واقعاً باید دست هنرمند کارگر ایرانی را بوسید، باید دست شماها را بوسید! این تولیدِ داخلیِ با ارزش از لحاظ کیفیّت، با این همه گرفتاری ای که ما داریم، با این تحریمها که جلوِ مواد اولیّه را می گیرند، جلوِ ماشین پیشرفته را می گیرند، انواع و اقسام مشکلات را مستکبرین عالَم جلوِ پای ما می گذارند؛ در عین حال وقتی انسان به محصول نگاه می کند، می بیند عجب برجستگی ای دارد. »
حمایت یا خیانت؟
مسئولین به عنوان قشر تاثیرگذار همواره مورد توجه مردم بوده اند. لذا در بحث انتخاب کالا هم باید با پرهیز از شعارزدگی قدم اول را در استفاده از کالای داخلی و حمایت از تولید ملی بردارند، اما گاهی شاهد هستیم که نه تنها حمایت از تولید ملی از سوی آنان صورت نمی گیرد، بلکه استفاده از کالای خارجی باب میل برخی از مسئولین محترم بوده است! چرا کالای داخلی نباید مورد استفاده مسئولین قرار بگیرد؟ عبدالرضا هاش مزائی نماینده مردم تهران در مجلس دهم و در زمان مسئولیتش مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا داشت و آنجا مطرح کرد:"نمب خواهم بگویم که از کالای ایرانی استفاده نمی کنم ولی برای مسافرتها از خودروی ساخت داخل استفاده نمی کنم. در تصادفی که در جاده داشتم اگر خودروی من لکسوس نبود، می مُردم، کما اینکه تعدادی از نمایندگان در تصادف با خودروی داخلی کشته شده اند. ما استانداردهای مناسبی در بحث ایمنی نداریم. شاید یک نماینده از لباس و کفش ایرانی استفاده کند اما خودرو که ویترین کالای ایرانی است امروز وضعیت خوبی با گذشت 50 سال ندارد."
مأموریتی که به سرانجام نرسید
در باب حمایت از تولید ملی نقش بی بدیل رسانه را نباید نادیده گرفت. همان طور که رسانه های غربی به دنبال تبلیغ و نمایان کردن هر چه بیشتر کالاهای خود هستند رسانه های داخلی نیز نباید دست روی دست بگذارند و از این امر مهم غافل بمانند. یکی از اقدامات صدا و سیما در این راستا ایجاد شبکه ای به نام ایران کالا بوده که از سال 96 به صورت رسمی با رویکرد حمایت از تولیدات داخلی و کار آفرینان فعالیت خود را آغاز کرده است. اما این شبکه نتوانسته به نحو احسن این هدف را دنبال کند. همچنین در 16 دی 1397 طرح ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی که دارای مشابه داخلی هستند در رسانه ملی به تصویب مجلس رسید اما همچنان رد پای کالای خارجی در رسانه ملی دیده می شود.
نه تنها رسانه بلکه مطبوعات، پلهای عابر پیاده، وسایل حمل و نقل همگانی و تابلوهای شهری می توانند در این امر مهم نقش آفرینی درستی داشته باشند. برخی مسئولین این امر هم، منافع خود را بر منافع ملی ترجیح می دهند و کالاهای خارجی در سطح شهرها به چشم می خورد که متاسفانه نمایانگر بی توجهی به قوانین مزبور است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گرچه نشست هایی برای حمایت از تبلیغات تولیدات داخلی برگزار کرده است اما لازم است به صورت جدی تری برای استفاده از کالای داخلی و تبلیغات آن فرهنگ سازی و تدبیر داشته باشد.
فراگیر شدن کرونا و تعطیلی مدارس در این دو سال ضربه ی سختی به صنعت نوشت افزار وارد کرد و وعده های توخالی دولت برای حمایت از تولیدکنندگان این صنعت به این مشکلات دامن زد. اختصاص دادن یارانه و سهم دولتی به تولیدکنندگان نوشت افزار و افزایش دادن تعرفه واردات و جلوگیری از ورود کالای مشابه به کشور از جمله راهکارهایی است که امیدواریم دولت انقلابی براى حمايت و عرضه هر چه بیشتر نوشت افزار ایرانی در بازارهای خارجی اجرا کند.
نویسنده: فاطمه عشوریان
منبع: نشریه سحر، شماره 47، اسفند 1400
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: