۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ۰۷:۳۳
کد خبر: ۳۰۳۶۸۶

عطنا - چند ماه قبل پیامی از مقام معظم رهبری درباره حمایت و تقدیر از تولید نوشت افزار ایرانی در سایت khamenei.ir منتشر شد که بدین شرح است: «نوشت افزار، در شمار کالاهای حیاتی برای امروز و فردای هر کشور است. تولید باکیفیت آن نیز برای کشور تولیدکننده، مایه ی افتخار است. از این که مجموعه هایی در کشور ما بر این اقدام افتخارآفرین همت گماشته و گامهای موفقیت آمیز برداشته اند، خرسندم و پایداری آنان در این راه را از خداوند متعال مسألت می کنم. توفیقاتتان مستدام باد ان شاءالله. »

هر ایرانی با دیدن کالای تولید کشورش، کالایی که پشت آن تلاش، انرژی و استعداد کارگر ایرانی بوده احساس غرور و افتخار می کند. دست و پنجه نرم کردن کشورمان با تحریم ها نتوانسته مانعی بر سر راه تولید باشد، بلکه بر خلاف انتظار اشتغال را به جریان انداخته و جوانان با تکیه بر توان خود و امکانات محدود، وظیفه تولید را به دست گرفته اند.

بر اساس اطلاعات سامانه یکپارچه وزارت صمت در سال 98 حدود ۲۱۲ واحد تولیدی با اشتغال حدود ۷ هزار نفر مرتبط با صنعت نوشت افزار ثبت شده است. به گفته ی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر در تهران وضعیت عرضه لوازم تحریر ایرانی در بازارهای داخلی نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته و بیش از 50 درصد کالاهای موجود در بازار سهم تولیدکنندگان داخلی است.

از خبرهای مسرت بخش در این زمینه خودکفایی خودکار کیان بود که توانایی و استعداد جوانان ایرانی را ثابت کرد. به طور حتم مردمان فرهیخته سرزمینمان باید به این باور دست پیدا کنند که با حمایت و خرید از تولید ملی انگیزه ای مضاعف به کارگران تزریق می کنند و به کیفیت کالاهای تولید شده کمک می کنند.

مقام معظم رهبری شعار سال 97 را به «حمایت از کالای ایرانی » نامگذاری کردند و در دیدار با کارگران فرمودند: «واقعاً باید دست هنرمند کارگر ایرانی را بوسید، باید دست شماها را بوسید! این تولیدِ داخلیِ با ارزش از لحاظ کیفیّت، با این همه گرفتاری ای که ما داریم، با این تحریمها که جلوِ مواد اولیّه را می گیرند، جلوِ ماشین پیشرفته را می گیرند، انواع و اقسام مشکلات را مستکبرین عالَم جلوِ پای ما می گذارند؛ در عین حال وقتی انسان به محصول نگاه می کند، می بیند عجب برجستگی ای دارد. »

حمایت یا خیانت؟

مسئولین به عنوان قشر تاثیرگذار همواره مورد توجه مردم بوده اند. لذا در بحث انتخاب کالا هم باید با پرهیز از شعارزدگی قدم اول را در استفاده از کالای داخلی و حمایت از تولید ملی بردارند، اما گاهی شاهد هستیم که نه تنها حمایت از تولید ملی از سوی آنان صورت نمی گیرد، بلکه استفاده از کالای خارجی باب میل برخی از مسئولین محترم بوده است! چرا کالای داخلی نباید مورد استفاده مسئولین قرار بگیرد؟ عبدالرضا هاش مزائی نماینده مردم تهران در مجلس دهم و در زمان مسئولیتش مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا داشت و آنجا مطرح کرد:"نمب خواهم بگویم که از کالای ایرانی استفاده نمی کنم ولی برای مسافرتها از خودروی ساخت داخل استفاده نمی کنم. در تصادفی که در جاده داشتم اگر خودروی من لکسوس نبود، می مُردم، کما اینکه تعدادی از نمایندگان در تصادف با خودروی داخلی کشته شده اند. ما استانداردهای مناسبی در بحث ایمنی نداریم. شاید یک نماینده از لباس و کفش ایرانی استفاده کند اما خودرو که ویترین کالای ایرانی است امروز وضعیت خوبی با گذشت 50 سال ندارد."

مأموریتی که به سرانجام نرسید

در باب حمایت از تولید ملی نقش بی بدیل رسانه را نباید نادیده گرفت. همان طور که رسانه های غربی به دنبال تبلیغ و نمایان کردن هر چه بیشتر کالاهای خود هستند رسانه های داخلی نیز نباید دست روی دست بگذارند و از این امر مهم غافل بمانند. یکی از اقدامات صدا و سیما در این راستا ایجاد شبکه ای به نام ایران کالا بوده که از سال 96 به صورت رسمی با رویکرد حمایت از تولیدات داخلی و کار آفرینان فعالیت خود را آغاز کرده است. اما این شبکه نتوانسته به نحو احسن این هدف را دنبال کند. همچنین در 16 دی 1397 طرح ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی که دارای مشابه داخلی هستند در رسانه ملی به تصویب مجلس رسید اما همچنان رد پای کالای خارجی در رسانه ملی دیده می شود.

نه تنها رسانه بلکه مطبوعات، پلهای عابر پیاده، وسایل حمل و نقل همگانی و تابلوهای شهری می توانند در این امر مهم نقش آفرینی درستی داشته باشند. برخی مسئولین این امر هم، منافع خود را بر منافع ملی ترجیح می دهند و کالاهای خارجی در سطح شهرها به چشم می خورد که متاسفانه نمایانگر بی توجهی به قوانین مزبور است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گرچه نشست هایی برای حمایت از تبلیغات تولیدات داخلی برگزار کرده است اما لازم است به صورت جدی تری برای استفاده از کالای داخلی و تبلیغات آن فرهنگ سازی و تدبیر داشته باشد.

فراگیر شدن کرونا و تعطیلی مدارس در این دو سال ضربه ی سختی به صنعت نوشت افزار وارد کرد و وعده های توخالی دولت برای حمایت از تولیدکنندگان این صنعت به این مشکلات دامن زد. اختصاص دادن یارانه و سهم دولتی به تولیدکنندگان نوشت افزار و افزایش دادن تعرفه واردات و جلوگیری از ورود کالای مشابه به کشور از جمله راهکارهایی است که امیدواریم دولت انقلابی براى حمايت و عرضه هر چه بیشتر نوشت افزار ایرانی در بازارهای خارجی اجرا کند.

نویسنده: فاطمه عشوریان

منبع: نشریه سحر، شماره 47، اسفند 1400

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار