۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ۰۸:۱۳
کد خبر: ۳۰۳۶۳۲

عطنا - کتاب الگوهای دموکراسی ایرانی به همت سید ابراهیم سرپرست سادات عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی توسط انتشارات دانشگاه به چاپ رسیده است.

اگر یکی از محور های اساسی روند تحولات سیاسی و اجتماعی ایران معاصر را دموکراسی خواهی بدانیم که به لحاظ تاریخی نیز کوششی بوده است که پس از انقلاب مشروطه تاکنون تعطیل نشده است یکی از موضوعات اساسی جنبش های اجتماعی دو قرن اخیر ایران نیز همواره همین بوده است. پژوهش این کتاب در پاسخ به این پرسش شکل گرفته که چگونه جریان های فکری سیاسی ایرانی با وجود این همه تضاد ایدئولوژیک درباره ارزش دموکراسی باور مشترکی دارند و این که جریان های فکری سیاسی ایرانی چه نسبتی با دموکراسی دارند و ایا دموکراسی خواهی صرفا جهت مواجهه با نظم موجود مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

اثر حاضر از جامعیتی شایسته در پرداختن به نگاه های جریان های سیاسی به دموکراسی در ایران برخوردار است و به خوبی توانسته است از عهده بازخوانی تا بازسازی برآید و هم حرکت از نظر به الگو را نمایان سازد.

این کتاب از سه بخش که  عبارتند از  سوسیالیسم ایرانی، اسلام گرایی ایرانی و لیبرالیسم ایرانی تشکیل شده است و در مقدمه به تعریف لغوی و اصلاحی جریان،جریان سیاسی،جریان شناسی،جریان شناسی سیاسی پرداخته است همچنین سیر تحول و شکل گیری هریک از این جریان هاو تعامل و تقابل آن هابا یکدیگر در کنار فراز و فرود های هریک در قالب ایستگاه های برجسته و مهم تاریخی ایران نظیر جنبش تنباکو،انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران مورد مطالعه قرار گرفته است.

این کتاب الگوهای دموکراسی سیاسی ایران را هم مشخص کرده است. الگوهای دموکراسی سوسیالیست که خود به دموکراسی توده ای،دموکراسی ارشادی، دموکراسی دو سویه، دموکراسی تفاهمی و ضد توده ای تقسیم شده است.الگوهای دموکراسی لیبرال به دموکراسی ملی و دموکراسی معنوی و دموکراسی کثرت گرا و بالاخره الگوهای دموکراسی اسلام گرایان ایرانی که عبارتند از دموکراسی  مسئولانه،اصولی و متعهد.

از تطابق این الگوها راحت تر می‌توان به اشتراکات و افترافات دموکراسی اندیشی در ایران فارغ ازچپ یا راست یا اسلام گرا بودن آن ها دست یافت و با استخراج مخرج مشترک دموکراسی خواهی ایرانی می‌توان در سوق دادن جامعه نخبگی و عمومی ایران که لازمه هرگونه توسعه و پیشرفت است اقدامات موثری را طراحی و اجرا کرد.

این کتاب امکان الگوپردازی و شناسایی مولفه های دموکراسی را از دل جریان ها فراهم آورده است.در این کتاب تلاش شده است برخلاف نظریه گفتمان که درآن ممنوعیت ها وبرجسته سازی ها و ندیدهایی دیده وناخواسته صورت می پذیرد، داشته های همه جریان های سیاسی در ایران درباره دموکراسی دیده و کاوش شود. کوشش این کتاب درباره شفاف سازی ایده دموکراسی ارزشمند است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این کتاب به این آدرس مراجعه کنید.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار