۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ۰۷:۵۹
کد خبر: ۳۰۳۶۲۳

عطنا - حتما نام دعای مکارم‌الاخلاق به گوش شما خورده است. اگر هم نشنیده‌اید، کافی است صحیفه کامله سجادیه را بگشایید و سراغ بیستمین دعا را بگیرید. در این دعا چنان‌که از نام آن روشن است، براى کسب اخلاق نیک و انجام کارهاى پسندیده و همچنین دوری از رذائل اخلاقی در دو محور اخلاق فردی و اجتماعی، از خدا درخواست یاری شده و به موانع رشد انسان مانند توجه و اشتغال به غیرخدا، فقر، طمع و تکبر و راه‌های نجات او از شر وسوسه‌های شیطان اشاره شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این دعای شریف، نگاه اجتماعی به اخلاق است که برای نمونه بر ارزش‌هایی مانند اصلاح بین مردم، خوش‌رفتاری با دیگران، ایجاد آرامش، همکاری با دیگران و خدمت به جامعه، مسابقه در نیکی‌ها و... تأکید کرده است.

در واقع امام‌سجاد (ع) در دوره سیاه بنی‌امیه در کنار توصیه و نصیحت و موعظه، از دعا به عنوان ابزاری برای هدایت مردم استفاده می‌کرد، چنان‌که در قالب این دعا به آموزش اخلاق پرداخته است. برای نمونه، در همین دعای مکارم‌الاخلاق به گذشت، فروبردن خشم، نرم‌خویی و تبدیل دشمنی نزدیکان به دوستی اشاره شده است.

دراین‌راستا، از آن حضرت خطاب به فرزندشان چنین نقل شده است: «پسرک من، خشم خود را بر مردمان فروخور که داشتن شتران سرخ‌مو، پدرت را چنان شادمان نمی‌کند که خشم خود را بر مردمان فرو خورد و بردباری یاری بزرگ و یاوری نیرومند است!» به علاوه آن، حضرت خودش به آنچه در ادعیه یا غیر آن می‌فرمود، عامل بود و سراسر زندگی آن حضرت درس اخلاق بوده است.

درباره عمل امام (ع) به این ارزش‌های اخلاقی نیز روایت شده که مردی خدمت امام‌سجاد (ع) آمد و گفت: «فلان‌کس از شما بدگویی می‌کند.» آن حضرت فرمود: «برخیز و مرا نزد او ببر.» مرد برخاست و با ایشان نزد آن مرد رفتند، درحالی‌که گمان می‌کرد امام (ع) می‌خواهد از آن مرد انتقام بگیرد، اما همین که امام (ع) به او رسید، فرمود: «فلانی اگر آنچه در حق من گفته‌ای، درست باشد، خدا از من بگذرد و اگر نادرست است، خدا تو را بیامرزد.» نمونه‌ای دیگر از گذشت و بزرگواری امام زین‌العابدین (ع) نحوه رفتار آن حضرت با هشام‌بن‌اسماعیل مخزومی، فرماندار مدینه، است.

در منابع اهل‌تسنن نقل شده است که هشام مخزومی، علی‌بن‌الحسین (ع) را آزار می‌رساند و روی منبر به امام‌علی (ع) ناسزا می‌گفت و به آن حضرت جسارت می‌کرد. همین که ولیدبن‌عبدالملک به خلافت رسید، او را برکنار کرد و دستور داد که او را نگاه دارند تا اگر مردم شکایتی از او دارند، بازگو کنند. هشام گفت: «به‌خدا سوگند که من جز از علی‌بن‌الحسین (ع) از کسی نمی‌ترسم، زیرا او مرد صالحی است و ولید حرف او را می‌پذیرد.» پس امام زین‌العابدین (ع) به یاران و اصحابش سفارش کرد مبادا متعرض هشام بشوید. سپس برای انجام کاری از کنار هشام گذر کرد و متعرض او نشد. درحالی‌که هشام در حضور مردم ایستاده بود، او را صدا زد و گفت: «خدا بهتر می‌داند که رسالتش را در کجا قرار دهد.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار