۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ۰۵:۵۹
کد خبر: ۳۰۳۶۱۲

عطنا - کتاب مجموعه مقالات و پژوهش هایی در زمینه پیوندهای دیرینه زبانی و ادبی و فرهنگی و زیربنایی ایران و شبه قاره هندوستان اثر رضا مصطفوی سبزواری از کتب چاپ شده توسط انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی است.

آنچه در این کتاب آمده مجموعه مطالب و مقاله ها و سخنرانی های مولف کتاب است که خود علاوه بر شرکت در سمینارها و کنگره های بین المللی به مدت هفت سال در هند به عنوان رایزن فرهنگی و استاد مدعو اقامت دائم داشته است. وی در دانشگاه های آن دیار مانند دانشگاه دهلی،جواهرلعل نهرو و ...تدریس کرده و به مناسبت های گوناگون پژوهش ها و تالیف های متنوع داشته است.

بیشتر این مقاله ها در سمینارهای بین المللی شبه قاره ارائه‌شده و بعضی از آن ها نیز در مجله های پژوهشی مربوط مانند مجله دانش یا ایینه هند یا مجله مطالعات شبه قاره چاپ شده است.

از نظر نویسنده کتاب، طرح و بیان این پیوندهای دیرینه فرهنگی و زیربنایی سبب می شود تا با ما مردم شبه قاره هندوستان و پاکستان که از جمله کشورهای بزرگ جهان شمرده می شوند در آینده نیز روابط حسنه داشته باشیم و بتوانیم در زمینه های گوناگون به یکدیگر کمک کنیم. شاعران و نویسندگان ایرانی همچون مولوی،سعدی،خاقانی و کاشفی نفوذ انکارناپذیری بر فرهنگ و ادبیات شبه قاره داشتند و متقابلا آثاری همچون کلیله و دمنه و شاعرانی مانند اقبال لاهوری در میان ایرانیان از محبوبیت خاصی برخوردار بودند‌.

کتاب حاضر به تشریح و توضیح مفصل درمورد کاشفی بیهقی در شبه قاره هند و پاکستان، نفوذ و اثر گذاری مولوی بر متفکران جهان به ویژه اندیشمندان شبه قاره هندوستان، پیوندهای دوستی دیرینه ایران و کشمیر، پیشنهادهایی برای تصحیح و احیای نسخه های خطی فارسی پاکستان، سهم زبان فارسی در تدوین تاریخ و فرهنگ تمدن هند پرداخته است.

توجه دانشمندان شبه قاره به تألیف کتاب هایی در مورد دستور زبان فارسی یا لغت نویسی فارسی از خود ایرانی ها نیز بیشتر بوده است که شرح همه این پیوند ها به تفصیل در این کتاب آمده است.

تصویر روی جلد این کتاب که دیدار شاه تهماسب صفوی با همایون امپراطور هند در کاخ چهل ستون در اصفهان را به تصویر می کشد نیز به قدمت این پیوند تاکید دارد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار