۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ۱۰:۳۶
کد خبر: ۳۰۳۶۰۹

عطنا- رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در جهاد تبیین اگر تلاش مستمر برنامه ریزی شده نداشته باشید، ممکن است شکست بخورید.

دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در نشست «نقش دانشگاهیان در جهاد تبیین؛ عرصه‌های پیش رو برای تبیین و روایت‌گری دستاوردهای کشور» که در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: تببین در لغت یعنی آشکار شدن، پیدا و هویدا شدن، علل یک پدیده را تشریح کردن و پرداختن به علت آن. در جهاد تبیین اگر تلاش مستمر برنامه ریزی شده نداشته باشید، ممکن است شکست بخورید. یعنی در واقع یک سوی جهاد این است که اگر در جهاد تلاش به اندازه کافی نباشد، ممکن است مجبور به عقب نشینی شویم.

وی افزود: واقعیت این است که من فکر می‌کنم مقام معظم رهبری خیلی هوشمندانه یک جهادگر تبیینی هستند، گاهی اوقات بدیهی‌ترین مسائل را که عده ای فکر می‌کنند، خیلی بدیهی است را ایشان تببین می‌کنند، به عبارتی به معنای واقعی تشریح می‌کنند و به عوامل علی آن پدیده‌ها  توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال معلوم است که رابطه با آمریکا درست نیست یا رابطه ما با آمریکا در واقع هیچ حسنی ندارد اما مقام معظم رهبری به این کفایت نمی‌کنند و به شکل تحلیلی نشان می‌دهند که آنهایی که رابطه داشتند چه اتفاقی برایشان افتاده است و آنهایی که رابطه نداشتند چه اتفاقی را تجربه کرده‌اند. ایشان دقیقا موضوع را شفاف می‌کنند.

دکتر معتمدی افزود: با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر وقت دیگری انسان‌ها قدرت تحلیل و خردمندی و تجزیه پیدا کرده اند، گفت: امروز جوامع انسانی به حدی از  بلوغ رسیده‌اند که بتوانند مفاهیم را تحلیل و در مورد آن اندیشه کنند و این را مقام معظم رهبری به عنوان یک  ظرفیت مورد استفاده قرار داده‌اند. 

وی ادامه داد: بنابراین مقام معظم رهبری خردمندی و قدرت تحلیل انسان‌ها را مد نظر قرار داده‌اند و می‌فرمایند که با عقل و اندیشه مردم ارتباط برقرار کنید. باید دید که مبانی تجزیه و تحلیل ذهنی افراد چیست و شناخت آنها براساس چه داده‌هایی است. آیا داده‌ها، واقعیت‌ها و فکت‌ها واقعی است یا تحت تاثیر شبه فکت‌ها و شبه واقعیت‌ها قرار گرفته‌اند، بنابراین وقتی صحبت از جهاد تبیین می‌شود یعنی  اینکه ما پذیرفته‌ایم با انسان‌های بالغی سر و کار داریم که این انسان‌ها خردمندند، اندیشه ورزند و بر اساس اندیشه عمل می‌کنند، اگر شما خواستید با  آنها تعامل داشته باشید با خرد و اندیشه آنها باید ارتباط برقرار کنید.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: جهاد تبیین یعنی با عقل مردم کار کردن، یعنی با فکر مردم مواجه شدن و به فکر مردم کمک کردن، در فرمایشات مقام معظم رهبری یک نکته که خیلی برجسته است این است که ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب جوان‌ها را مخاطب قرار می‌دهند، یعنی تکیه مقام معظم رهبری روی جوان‌هاست. یکی از روش‌های تبیین بکارگیری جوان‌هاست، راه دیگر مواجهه دادن آنها با پیشرفت‌های کشور است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید با ادبیات روز آشنا باشیم و ادبیات جوان‌ها را بدانیم، خاطرنشان کرد: ما باید با عواملی که اذهان جوان‌ها را شکل می‌دهد آشنا شویم، یعنی بفهمیم که امروز منابع اندیشه و منابع خردورزی دانشجویان از کجا شکل می‌گیرد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار