۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ۰۸:۰۳
کد خبر: ۳۰۳۵۸۹

عطنا - نشست تخصصی دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با "چیستی و چگونگی جهاد تبیین و رسالت دانشگاه" با حضور ریاست محترم دانشگاه دکتر عبدالله معتمدی و دیگر مدیران ارشد دانشگاه؛ حجت‌الاسلام صادق اکبری اقدم، دکتر رضا صابری، دکتر داوود حسین پور، دکتر ابولقاسم فاتحی، دکتر عباس اسدی، دکتر علی اصغر کیا و دکتر صحرایی در روز دوشنبه ۹ اسفند در بستر فضای مجازی برگزار شد.
 
در ابتدای نشست دکتر داوود حسین پور بیان کرد: «مقام معظم رهبری به دنبال بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فرمان جهاد تبیین را مطرح کردند. تمام دستگاه های اجرایی باید برای بررسی تاثیر جنگ شناختی و شبکه های اجتماعی و مجازی در فکر و ذهن جوانان همکاری کنند. مسئولیتی که فعالان این حوزه به ویژه در مقابل جوانان دارند؛ تبیین دستاوردهای نظام، تبیین پیام، هدف و آرمان اصلی انقلاب اسلامی است. امیدوارم آنچه که گفته و شنیده می‌شود چراغی باشد تا بتوانیم در مقابل رسانه های مخالف نظام به نقش اصلی تود عمل کنیم.»

در ادامه حجت الاسلام صادق اکبری اقدم گفت: «در جهاد تبیین دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند ایفای نقش موثرتری نسبت به سایر دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی داشته باشد. دانشگاه باید در کمک به حکمرانی، اجتماع و نظام و در عرصه تبلیغ ایفای نقش کند. همانطور که رهبر انقلاب تاکید داشتند؛ حوزویان، دانشگاهیان و اساتید دانشگاهی تبیین علمی مسائل کلان کشور را برعهده دارند و  تمام دغدغه هایشان باید کمک فکری، ارائه توسعه سیاستی و راه‌کار حل مسئله باشد.»

وی در ادامه افزود: «دانشگاه نباید تنها انتقاد کند، بلکه باید در عرصه اجتماعی و مدیریت کشور دخیل باشد. یکی از فرمان های رهبر تبلیغ و ابلاغ می‌باشد. فلسفه ایجاد سازمان و شورای فرهنگی تبیین‌گری است. تحول در عرصه مدیریتی و مدیریت فرهنگی نیازمند نگاه سیستمی و شبکه‌ای است. تبیین در عرصه فضای مجازی، علمی، فرهنگی و معارف دین ضرورت دارد. دانشگاه می‌تواند نقش کلیدی در تبیین داشته باشد زیرا بخش مرجع در آگاهی است. پس نخبگان دانشگاهی و حوزه در این زمینه می‌توانند مسائل را شناسایی و تبیین کنند چرا که تبیین در مقابل تحریف قرار دارد. »
 
دکتر عبدالله معتمدی گفت: «همانطور که در تعالیم الهی تاکید بر عقلانیت و اندیشه است، مقام معظم رهبری تکیه بر عقلانیت را مطالبه می‌کنند، زیرا ما بر اساس سازه‌های شناختی که در ذهن مان است دنیا را تعبیر و تفسیر و بر اساس فهمی که که از دنیا و مسائل داریم رفتارمان مان را تنظیم می‌کنیم. ایشان یک جهادگر تبیینی به تمام معنا هستند و تمام مسائل را تبیین و آشکار می‌کنند. تبیین عقلانیت انسان ها را هدف گرفته و بر اساس قوه عاقله‌ای در انسان ها وجود دارد کار می‌کند، و تاکید مقام معظم رهبری بر این است که شرایطی ایجاد شود تا از عقلانیت استفاده کنیم و جهاد مفهومی است که در فرهنگ اسلامی مقدس و نتیجه تلاش سرسختانه، همراه با مقاومت طلبی و زحمت است و اگر دچار غفلت شویم شکست میخوریم. »

وی در ادامه گفت: «بنابراین انتخاب کلمه تبیین متکی بر حرکت عقلانی به شکل جمعی و فردی است. تاکید بر آن است که جهاد تبیین به وسیله جوان‌ها اتفاق می‌افتد و فعالیت آنها را خنثی کننده حرکت دشمنان می‌داند و توصیه می‌کند هر کس در حد و اندازه خود این کار را انجام دهد. ایشان اصل قطعی در این باب را استفاده از شیوه اخلاقی در تیکه بر عقلانیت می‌دانند و حقایق را باید همراه با منطق قوی، سخن متین، عواطف انسانی و به کارگیری اخلاق منتشر کرد.»
 
دکتر رضا صابری گفت: «مفهوم جهاد تبیین کلید واژه‌ای است که بر اساس وضعیت موجود جامعه جهانی و خصوصاً وضعیت انقلاب اسلامی  توسط رهبر انقلاب در حوزه ادبیات سیاسی، دفاعی و تهاجمی بیان شد که ناظر به  مقطعی از دشمن شناسی است. واژه جهاد در کاربرد اسلامی دارای جهت‌گیری الهی است که در آن انسان‌ها بر اساس تبعیت از خداوند، پیامبر و ولایت فقیه مسیر جهاد را برای حرکت تشخیص می‌دهند.»

وی افزود: «واژه جهاد ناظر به تلاش مبتنی بر دشمن شناسی است، هر گاه واژه جهاد استفاده می‌شود بیانگر این است که ما به شناخت دشمن و راه‌های او رسیده‌ایم و مناسب ترین راه مقابله با دشمن را یافته ایم. کلمه تبیین نوعی اندیشه و تفکر مبتنی بر درک درست از واقعیت ها است به همین خاطر فضای دانشگاه یکی از ظرفیت‌های مهم جمهوری اسلامی است که به دلیل تسلط بر ابزار و فنون برای بیان واقعیت‌ها موثر هستند.»

وی در ادامه گفت: «مقام معظم رهبری بیان کرد ما در معرض تهاجم ترکیبی از سمت دشمن هستیم که یکی از اضلاع این تهاجم رسانه است و در مقابل آن باید ما نیز تهاجم ترکیبی داشته باشیم، عقب‌ماندگی‌های حضورمان در حوزه دشمن شناسی و رسانه را بر طرف کنیم و نقشه های دشمن را در حوزه رسانه تبیین کنیم.»

دکتر صحرایی در ادامه این نشست گفت: «مبنای انقلاب اسلامی بحث تبیین بوده و اساس کار تبلیغ در ابعاد متنوع و پیچیده است.  از نظر من ریشه مفهوم جهاد تبیین در مباحث کلان تبلیغی است که همه باید آن را دنبال کنند و تبیین در ادبیات سیاسی همان اقناع است چرا که امام با تبیین و اقناع انقلاب را هدایت کرد. مبارزه بدون روشنگری منجر به ارتجاع و روشنگری جدا از مبارزه خشک و بی روح است. پس اساس کار و روش اسلام تبیین است. اعتقادات بنیادین ما در جهانی که به سمت دین گریزی می‌رود، مبانی ارزشی در قانون اساسی،  اندیشه مقاومت، جهاد کبیر، استکبارستیزی، هویت ملی، اقتصاد مقاومتی، واقعیت های کشور، منطقه و نظام سلطه، سبک زندگی ایرانی اسلامی، حقوق زن، خانواده، حجاب و.... نیاز به تبیین دارد. افراد و دستگاه های مختلف، وظیفه تبیین دارند.»

وی گفت: «در حال حاضر استراتژی دشمن وارونه سازی و تصویر سازی غلط، کتمان دستاوردها، روایت سازی و تابوشکنی است و وظیفه ما تبیین است. راهبرد آن تاریخ‌نگاری، واگویی، مستند شبکه سازی و جریان سازی است. مسائل دیگر آینده نگری و اقدام پیش از وجود مشکل، جذب حداکثری افراد با سخن متین، تربیت مدیران جهادی و فضا دادن آنها، خلاقیت در شیوه‌های تبیین برای نسل جدید و استفاده از راهبرد ترکیبی است.»
 
دکترعلی اصغر کیا نیز گفت: «ویژگی مهم جهاد تبیین مسئله قطعی و فوری بودن آن است و رسانه نقش مهم و محوری دارد. بار اصلی این جهاد را به دلیل اهمیت و جایگاهی که در صحنه داخلی و بین المللی پیدا کرده است به دوش می‌کشد. اگر اندیشکده رسانه‌ای طراحی شود چه در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طبابائی چه در دیگر نهاد ها، رسانه‌ها از حالت  سنتی که رکن چهارم دموکراسی بودند خارج می‌شوند.»

وی در ادامه افزود: «امروزه رسانه‌های دیداری و شنیداری از طریق فناوری ماهواره‌ای و سخت افزارهای کامپیوتری قابلیت‌هایی را فراهم کرده و حتی در جنگ منطقه نقش رسانه را مشاهده می‌کنیم و می‌توان گفت رسانه امروزه تاثیر بسیار زیادی را در جامعه ایجاد کرده است. بنابراین مانند گذشته نمی‌توان با آن مقابله کرد و باید روش‌ها را تغییر داد.  دیجیتالی شدن زندگی علاوه بر مزایایی که دارد، معایبی را نیز به همراه دارد. نسل جوان کمتر معایب آن را می‌بیند ما باید مشخص کنیم که دشمنان از این شبکه‌های ماهواره و اجتماعی به عنوان راهبرد و تکنیک استفاده می‌کنند و اهداف خود را دنبال می‌نمایند و در قالب فناوری های جدید از آن یاد می‌کنند.»

وی افزود: «به علت ضعف رسانه های داخلی ما، رسانه های بین المللی توانستند پیام ها را با تکرار پذیری، شایعه و دروغ به باور ما تبدیل کرده  و تحلیل و تفسیر خود را در قالب خبر به خورد مخاطب دهند. در اندیشکده های رسانه میتوانیم در مقابل آنها اظهار نظر، واقعیت ها را نمایان و فعالیت های رسانه بین المللی را خنثی کنیم. ما باید در راستای جهاد تبیین سواد و آگاهی رسانه ای افراد را افزایش دهیم چرا که دیگر سکوت خبری نمی توان داشت و فرایند گزینش اخبار مانند گذشته نمی باشد و بحث تولید محتوا و تربیت خبرنگاران می تواند کمک کننده باشد. شبکه‌های اجتماعی موضوع مهمی است که نیاز به سرمایه‌گذاری وقت انرژی دارد.»

دکتر ابوالقاسم فاتحی بیان کرد: «اگر به زوایای کلی این مسئله بپردازیم یکی  از زوایای این مسئله نگاه دیرینه شناسی است که می‌تواند به سوالات ما در رابطه با نسبت بین مفاهیمی که توسط مقام معظم رهبری مطرح می‌شود و شرایط‌مان پاسخ دهد. بحث دوم  واژه جهاد تبیین است که اگر به آن نگاه روشی داشته باشیم،تبیین پله سوم است و پیش از آن توصیف و تعلیل قرار دارد به این معنی کا تبیین باید همراه با توصیف دقیق مسئله و علت یابی باشد. لذا نیازمند تبیینی هستیم که تمام لایه های اجتماعی و جمعیتی را در بر بگیرد.»

او گفت: «در تبیین باید اقناعی عمل کنیم و صبر داشته باشیم، علم محور و دانش محور سخن بگوییم و دانش ما به روز باشد. زبان کارآمد داشته باشیم  و این مسائل ویژگی ها و شاخصه های جهاد تبیین است کما اینکه جبهه مقابل ما تمام این لطایف و ظرافت ها را به کار می‌برد و در جنگ های شناختی از تمام علوم مطرح استفاده می‌کند.»

او بیان کرد: «امروز به دلیل فناوری های ارتباطی تمام لایه های جامعه باید در این مسئله احساس تعهد کنند، و جهاد به این معنی است که تمام اقشار جامعه وظیفه در حل مسئله دارند. در راستای جهاد تبیین، اساتید و روزنامه‌نگاران فرماندهان این جهاد هستند.و نباید سطحی نگر و شعار زده عمل کنیم. و تمام حوزه های علمی را ترکیب کنیم تا الگویی برای این جهاد ایجاد و طراحی کنیم.»
 
در آخر نشست دکتر عباس اسدی گفت: «زمانی که ما به جهاد می‌پردازیم، منظور مبارزه در راستای حفظ جان، مال و دیگر داشته های علوم انسانی است. انواع جهاد وجود دارد و تنها مختص به جنبه نظامی نمی‌شود، مقام معظم رهبری فرمودند که جهاد تنها به معنای حضور در میدان جنگ نیست بلکه هرگونه تلاش در راستای مقابله با دشمن می‌تواند جهاد تلقی می‌شود و می‌تواند نظامی، سیاسی، فکری، علمی، اجتماعی و اخلاقی باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه می‌تواند رسالت های مختلفی  مانند ارائه راهکارهای قابل اجرا برای مسائل و مشکلات جامعه، ارتقاء کیفی و کمی تولیدات علمی و تعالی بخشی علمی، برند کردن دانشگاه در حوزه های مختلف تخصصی، نوآوری و نظریه پردازی در حوزه های مختلف، تحول اساسی در علوم انسانی، عالم پروری و پیشگامی در مبارزه با انواع مفاسد علمی و سایر مفاسدی که از آن نشأت می‌گیرد داشته باشد بنابر این اگر ما رسالت دانشگاه را درک کنیم میتوانیم جهاد تبیین را نیز درک نماییم.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار