۰۱ اسفند ۱۴۰۰ ۰۹:۲۸
کد خبر: ۳۰۳۵۴۱

عطنا - چندی پیش مردم منطقه «مگام ولسوالی» در منطقه کشمیر تحت کنترل هند در اعتراض به اهانت نیروهای ارتش این کشور به عکس شهید سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» تظاهرات کردند. یکی از نیروهای ارتش هند پس از هجوم به یک منزل مسکونی اقدام به آتش زدن عکسی از سردار سلیمانی کرد که با اعتراض مردم این منطقه روبه‌رو شد و درنهایت پلیس مجبور به عذرخواهی شد و همراه مردم اقدام به نصب عکس آن شهید و رهبر انقلاب بر دیوارها کرد.

دراین‌باره محمد صادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه هند کشوری با حضور اقوام و مذاهب مختلف است، گفت: از گذشته در این کشور یک زمینه‌هایی برای تنش‌های دینی و مذهبی بین اقوام و مذاهب مختلف وجود داشته است.

بی‌اعتنایی نسبت به اهانت هندوها موجب شرمساری جمهوری اسلامی می‌شود

وی با اشاره به اینکه هرچند وقت یک‌بار اکثریت هندو که ازلحاظ عددی تعداد قابل‌توجهی هستند با تحریکات مختلف حرکت‌های خشونت‌آمیز فرقه‌ای و دینی انجام می‌دهند، افزود: درگذشته حمله به مسجد باقری در هند که مسجد مقدس و قدیمی مسلمان‌ها بود موجب درگیری‌های طولانی و کشته‌های زیادی شد، نمونه‌ای از این تحرکات خشونت‌آمیز بود.

کوشکی با بیان اینکه اکثریت دولت هند در اختیار هندوها است که این موضوع باعث می‌شود دولت نقش بازدارندگی در این موضوعات ایفا نکند، عنوان کرد: در سه ماه اخیر شاهد هستیم که هندوهای افراطی حرکت‌هایی را علیه مسلمانان از قبیل مبارزه با حجاب دانشجویان مسلمان، اهانت و اعمال خشونت علیه آنان به جرم مسلمان بودن داشته‌اند که باعث جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان جهان شده است.

این استاد با تأکید بر اینکه ایالت جامو و کشمیر در حال حاضر بیش از 6 دهه است که مورد مناقشه هند و پاکستان قرار گرفته، گفت: مسلمانان کشمیر بر اساس تنش و حالت جنگی که صرفاً یک آتش‌بس برقرار شده اعتراضات جدی به رفتار و عملکرد دولت هند دارند و هرچند وقت یک‌بار این اعتراضات به شکلی خشن از سوی ارتش و پلیس هند محکوم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مردم جامو و کشمیر مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به انقلاب اسلامی هستند که این علاقه‌مندی عمیق و دیرینه است، تصریح کرد: از دیرباز این اقشار در مناسبت‌های مختلف ابراز ارادت به انقلاب اسلامی داشتند و پلیس و ارتش هند هم در بعضی مواقع تجمعات و مراسم‌های این افراد را سرکوب کرده است.

کوشکی ادامه داد: نمونه‌های ارادت این اقشار را در ماجرای اخیر شاهد بودیم که در پی اهانت یک افسر هندی به سردار سلیمانی و رهبر انقلاب، مردم منطقه بدگام کشمیر به خیابان‌ها ریختند و در حمایت از سردار سلیمانی شعار سردادند و با مأموران پلیس درگیر شدند و اقدام مأمور هتاک را محکوم کردند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسلمانان این منطقه همواره زیر فشار ارتش و پلیس هند بوده‌اند، افزود: جایگاه جمهوری اسلامی به‌عنوان حامیان مسلمان ایجاب می‌کند از مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به انقلاب اسلامی همان‌طور که در قانون اساسی قید شده حمایت کند اما متأسفانه در طول دو دهه اخیر وزارت خارجه رفتار مناسبی از خود نشان نداده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه وزارت خارجه و مسئولین همیشه در واکنش به این‌گونه موضوعات تعلل کرده‌اند یا رفتار درستی نداشته‌اند، عنوان کرد: جمهوری اسلامی که به‌عنوان ام‌القری جهان اسلام و نقطه امید و اتکا مسلمانان و علاقه‌مندان انقلاب اسلامی است اگر از این موضوعات بی‌اعتنا گذر و  دیپلماتیک عمل کند موجب شرم ساری می‌شود.

کوشکی اظهار کرد: اگر به‌طورجدی بحث حقوق مسلمان در جامو و کشمیر و سایر ایالت‌ها پیگیری می‌شد، قطعاً دولت هند هم به‌واسطه نیاز رابطه خود با جمهوری اسلامی تأثیر می‌گرفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال دخالت در امور داخلی هیچ کشوری نیست، اضافه کرد: وقتی حقوق اولیه شهروندان مسلمان در کشوری مثل هند خدشه‌دار می‌شود دولت جمهوری اسلامی می‌تواند به‌صراحت بخواهد دولت هند تعهدات قانونی خود را درباره شهروندان مسلمان این کشور رعایت کند.

وی ادامه داد: دولت هند باید رفتار منصفانه، قانونی و حمایت‌گرانه‌ نسبت به مسلمانی داشته باشد که قربانی خشونت‌های افراط‌گرایان هندوها شده‌اند و همین‌طور در منطقه جامو و کشمیر نسبت به مردم غیرنظامی که علاقه‌مند به انقلاب اسلامی هستند خویشتن‌دارانه عمل کند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار