۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ۰۷:۵۰
کد خبر: ۳۰۳۴۹۳

عطنا-دهه فجر انقلاب اسلامی، گرامیداشت روز‌های سرنوشت‌ساز ملت ایران، از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ است؛ این ایام پاسداشت وقایعی همچون بازگشت امام خمینی (ره) به ایران اسلامی پس از ۱۵ سال تبعید و اعلام تشکیل دولت موقت، پیوستن بسیاری از ارتشیان به انقلاب و بیعت نیروی هوایی با امام بزرگوار، شکست حکومت‌نظامی‌ با حضور شکوهمند مردم در صحنه به‌فرمان امام خمینی (ره)، فتح مراکز مهمی همچون صداوسیما و پادگان‌های نظامی است که سرانجام پیروزی انقلاب اسلامی را در پی داشت.

در این باره حجت‌الاسلام صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دهه فجر در تعابیر امام راحل و مقام معظم رهبری همچون عید و ایام‌الله است و همه باید آن را گرامی بدارند، گفت: حضور درصحنه، همراهی، بصیرت و آگاهی مردم و دین، معنویت، هویت‌های ارزشی و فرهنگی و نظام معرفتی برآمده از قرآن و عترت و نقش امام راحل و بعد از ایشان نقش مقام معظم رهبری، عوامل شکل‌گیری این انقلاب و تداوم آن هستند.

وی ادامه داد: در طول تاریخ نظام معرفتی برآمده از قران و عترت همیشه جاری بوده و مردم در برهه‌های مختلف نشان دادند که پایبند به ارزش دینی برآمده از قران و عترت هستند و همچنین ویژگی فرهنگی و هویتی مردم سرزمین در طول تاریخ منجر شده که پذیره فرهنگی در جامعه ایران توسط مردم بالا باشد.

اکبری اقدم با اشاره به اینکه به لحاظ تاریخی و شرایط زیستی، انسان در برهه‌ای از تاریخ زندگی می‌کرد که نظام چپ و مارکسیستی و کمونیستی دیگر جایگاهی در دنیا نداشت، تصریح کرد: دیگر دنیا نگاه خیلی مشتاقانه‌ای به نظام شرق نداشت که در این برهه نظام غربی اومانیسمی و لیبرالیسمی به دنبال ترویج در بین اذهان عمومی بود.

انقلاب راه جدیدی به انسان‌ها نشان داد

مسئول نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: در آن برهه انسانیت واقعی بشر در حال از بین رفتن بود که انقلابی بزرگ و ارزشمند رخ داد، این انقلاب به دنبال نظام و عالم معنایی واقعی، هدف از زیست، معارف دینی ارزشمند و منزلت و سعادت انسان بود و راه جدیدی به انسان‌ها نشان داد.

وی با بیان اینکه دنیای غرب برساخت ذهنی مردم را به یک مدل خاص غربی شدگی معطوف کرده بود، گفت: در این برهه یک مکتبی پرچم برافراشته کرد و گفت انسان‌ها بیدار شوید و راه و رسم زیست را بیاموز و تفکر، تعقل، آگاهی و بصیرت به دست آورید و راه درست را برای زیست انتخاب کنید.

افول تمدن غربی نزدیک است

اکبری اقدم ادامه داد: در حال حاضر هم هژمونی غربی در دنیا سعی می‌کند از طریق رسانه حرف خود را به کرسی بنشاند، اگرچه با افول تمدن غربی روبه‌رو هستیم و در آینده نزدیک طبق پیش‌بینی‌ها این افول بیشتر نیز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از اندیشمندان علوم انسانی بر این باور بودند که دیگر انقلابی رخ نمی‌دهد و اگر چنین اتفاقی بیفتد عامل اقتصادی دارد و جامعه کارگری علیه نظام سرمایه‌داری است، افزود: کسی فکر نمی‌کرد انقلابی رخ بدهد که عوامل فرهنگی و دینی نیز در آن دخیل باشد، این انقلاب را می‌توان متمایز با تمام انقلاب‌های دنیا دانست.

انقلاب جمهوری اسلامی ایران برای یک برهه زمانی خاص نیست و ادامه دارد

مسئول نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبائی عنوان کرد: نقش دین و معنویت در انقلاب بسیار پررنگ بود و همچنین حضور عموم مردم از قشرها و طبقات مختلف از عواملی است که باعث متفاوت شدن آن شده است، انقلاب جمهوری اسلامی ایران برای یک برهه زمانی خاص نیست و ادامه دارد.

 اکبری اقدم با بیان اینکه اگر روایتگری درست صورت نگیرد دشمنان و رقبا هرکدام از منظر خود با استفاده از ظرفیت رسانه و فضای مجازی از جانب خود روایتگری می‌کنند، گفت: اگر از ظرفیت‌های موجود استفاده نکنیم، دیگران از همان ابزارها علیه ما استفاده می‌کنند. نمونه‌های متعددی وجود دارد که رسانه‌های بیگانه با بمباران خبری از این ظرفیت علیه ما استفاده کردند و با روایتگری غلط از وقایع، تاریخ و دستاوردها یاس و ناامیدی را در جامعه ترویج دادند.

مجموعه دستاوردهای انقلاب بسیار زیاد است

مسئول نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه همه مسئولین هستیم و باید به دستاوردهای انقلاب اسلامی توجه و عنایت جدی داشته باشیم، افزود: باید بتوانیم خوب روایتگری داشته باشیم و انقلاب را به‌درستی به تصویر بکشیم. بحث امیدبخشی در جامعه یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دال مرکزی بیانه گام دوم انقلاب بحث امید است، تصریح کرد: از موارد مهم دیگر بحث اعتماد است، باید در جامعه نسبت به یکدیگر و نظام اعتماد وجود داشته باشد. مجموعه دستاوردهای انقلاب بسیار زیاد است در اسناد بین‌المللی هم این موضوع ذکر شده، این در حالی است ایران در اوج تحریم‌های دنیای غرب قرار دارد.

برای برطرف شدن مشکلات نیاز به مدیریت انقلابی و جهادی است

اکبری اقدم ادامه داد: در بسیاری از موارد جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی جزو چند کشور برتر جهان است، البته مشکلاتی نیز وجود دارد که حتماً نیاز به تدبیر، مدیریت انقلابی و جهادی و افرادی دلسوز و متعهد مانند شهید سلیمانی دارد تا تحولات جدی در جامعه اتفاق بیفتد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه جوانی دوران پرشوری و خستگی‌ناپذیری است، عنوان کرد: جوانان در شکل‌گیری این انقلاب نقش مهمی داشتند، در مسئولیت‌هایی که نیاز بوده افرادی از جامعه انتخاب شوند بازهم این جوانان بودند که خدمت کردند، همچنین در دفاع مقدس نیز بیشترین نقش را جوانان ایفا کردند؛ هرکجا تکیه جامعه، نظام، دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها به جوانان بوده توفیقات بیشتری رخ داده است.

مسئولین باید عرصه را به جوانان واگذار کنند

وی اظهار کرد: جوانان در خیلی عرصه‌ها به کمک آمده‌اند و در حال حاضر هم نیاز است که جوانان در صحنه باشند، خیلی از مسئولین باید عرصه را به جوانان واگذار کنند. نسل امروز پای انقلاب ایستاده و همواره در عرصه‌های مختلف از قبیل نانو، موشکی و موارد دیگر موفقیت کسب کرده و با کارهای جهادی و حرکات مؤمنانه در صحنه حضور داشته است.

اکبری اقدم با بیان اینکه اهمیت پاسداشت دهه فجر برای نسل امروز بیشتر است، تصریح کرد: جوان امروزی باید از دستاوردهای انقلاب، مردهای در میدان، رشادت‌ها، شعارها و شخصیت امام راحل و همچنین زحمات و درایت‌های مقام معظم رهبری آگاه شود و آن‌ها گرامی بدارد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار