۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۶:۰۸
کد خبر: ۳۰۳۴۵۳

عطنا- مراسم بزرگداشت دکتر حمید ضرغام بروجنی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی در سالن شماره ۳۵ پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که به پاس بیش از سه دهه تلاش استاد حمید ضرغام بروجنی برای آموزش، پژوهش و تبیین علم گردشگری برگزار شد، محمدحسین ایمانی خوشخو عضو هیات علمی و سرپرست پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: «در هر مجلسی وقتی بحث علمی می‌شود سمینار یا سخنرانی یا تجلیل نفس برگزاری مجلس انسان را به وجد می‌آورد، چون اگر ما دنبال پیشرفت هستیم همه بر پایه علم انجام خواهد شد.» 

او ادامه داد: «هر جا که از علم فاصله گرفتیم یقیناً راه ما به انجام نخواهد رسید. کشورهای پیشرفته نمونه‌های بارزی هستند که نشان می‌دهند چگونه پیشرفت و رشد کرده‌اند. در کشور ما هم پس از انقلاب قرار شد تحولی در همه زمینه‌ها به وجود بیاید و عقب‌ماندگی‌های قبل جبران شود. خوشبختانه در بسیاری از زمینه‌های علمی رشد خوبی داشتیم و باعث افتخار است.» 

ایمانی خوشخو افزود: «یکی از زمینه‌هایی که قرار بود رشد کشور را در آن جا ببینیم بحث گردشگری بود. شاید در این ۴۰ سال دنبال برخی منابع نرفتیم و حالا افسوس می‌خوریم که یکی از آن‌ها گردشگری است. در مجموع از لحاظ ظرفیت‌ها و منابع گردشگری جزو ۱۰ کشور اول هستیم اما از این منابع در حوزه توسعه گردشگری استفاده نکردیم. شاید به این دلیل که درآمد نفتی داشتیم. جلسه‌ای را با دکتر عظیمی داشتیم و ایشان استدلال می‌کرد که اگر نفت نداشتیم وضعیت ما بهتر بود.» 

ایمانی با تاکید بر این که یکی از منابعی که در توسعه گردشگری داریم، نیروی انسانی است، تصریح کرد: «زمانی به سازمان میراث‌فرهنگی می‌رفتیم و می‌گفتیم سطح دانش در این جا پایین است، دکتر ضرغام از اساتید پیشگامی بودند که در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص قدم برداشتند.»

او بیان کرد: «دکتر ضرغام فردی دوراندیش است و این دوراندیشی باعث می‌شود حرکتی منظم به سمت قله هدف داشته باشیم. رویکرد فرهنگی به گردشگری موضوعی بود که دکتر ضرغام از مدت‌ها پیش مدنظر داشت. ای کاش دیگران هم این بحث را دنبال می‌کردند تا نیازی نبود امروز به این حد تلاش کنیم که از صنعت گردشگری دفاع کنیم. ما در عرصه علم بازنشستگی نداریم و تا زمانی که یک معلم می‌تواند در فضای علمی اظهار نظر کند باید مشغول به کار باشد.» 

در ادامه علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور گفت: «نمی‌توان کتمان کرد که دکتر ضرغام حق بزرگی به گردن من دارند. ورودی سال ۷۹ رشته مدیریت بیمه در دانشگاه علامه طباطبایی بودم. سال اول ورود سال مهمی برای دانشجویان است و دکتر در آن سال ریاست دانشگاه را داشت. ما درس آمار را با ایشان داشتیم و من سر وقت در کلاس حاضر نمی‌شدم. استاد دلیل را جویا شد و من توضیح دادم که خودم باید هزینه‌هایم را تامین کنم. ایشان به من توصیه کرد که کلاس‌هایم را با هیچ هزینه‌ای عوض نکنم و خوب درس بخوانم چون در این صورت نتیجه خواهم گرفت.» 

او با بیان این که دانشگاه علامه طباطبایی دوران خوبی برایش بوده است، گفت: «در تلاش برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد بودم که دکتر ضرغام توضیح داد از سال ۸۳ رشته گردشگری را می‌خواهند راه‌اندازی کنند و به امر ایشان من این رشته را انتخاب کردم. در این رشته پذیرفته شدم و تا شش ماه هر روز تصمیم به انصراف داشتم. دکتر ضرغام توصیه کرد که ارتباطی بین رشته لیسانس و فوق لیسانسم برقرار کنم و من هم مطالعات بسیاری انجام دادم تا توانستم مبحث انتقال‌پذیری بیمه نامه‌ها را وجه اشتراک قرار دهم و به گردشگری پزشکی ورود کردم. معتقدم خیلی اوقات معلم با کارش سنجیده نمی‌شود و باید دید چقدر افق جدیدی برای دانشجویانش ایجاد می‌کند.» 

شالبافیان افزود: «عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان شدن هم فرصتی بود که طی مشورت با دکتر ضرغام آن را پذیرفتم و وظیفه‌ام بود برای ادب و قدردانی در این جا حاضر شوم.» 

دکتر ضرغام بروجنی هم در ادامه این مراسم روی سن آمد و گفت: «برای من شورانگیز است که در قید حیات هستم و عده‌ای قدردان انجام وظیفه من هستند. البته پیامی هم دارد که آخر خط هستم، اما قلباً از دوستان سپاسگزارم.» 

او با تاکید بر این که در حال حاضر در موقعیتی قرار گرفتیم که ارکان توسعه گردشگری شامل بخش‌های دولتی، غیردولتی و پژوهشگران دانشگاهی می‌توانند متحد عمل کنند و به این شکل توسعه گردشگری سریع‌تر خواهد بود، گفت: «حضور معاون تحصیلکرده گردشگری که درک درستی از مفاهیم دارد، موقعیتی است که باید نهایت استفاده را از آن داشته باشیم.» 

این استاد دانشگاه با بیان این که زمان راه‌اندازی رشته گردشگری بسیاری با آن موافق نبودند، گفت: «من با درک اندک از اهمیت این رشته و آینده دلپذیری که برای آن در نظر داشتم، برای راه‌اندازی این رشته تلاش کردم. تصورم این بود که باید در این سرزمین که ویژگی‌های خاصی دارد، عناصری را تربیت کنیم که قابلیت ویژه جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند و خوشحالم این فکر اولیه به ثمر رسید و ما ظرفیت عظیمی را در بخش گردشگری داریم. دانش آموختگانی صاحب ایده‌های نو و علاقه‌مند به توسعه گردشگری که باید از آن‌ها استفاده شود.» 

دکتر ضرغام بروجنی در ادامه با اشاره به این که در گذشته با کمبود نیروی انسانی در زمینه گردشگری مواجه بودیم، تصریح کرد: «ما دائم می‌گفتیم گردشگری منبسط از فطرت انسان است و هنوز هم این اعتقاد را داریم. نیروی علمی ارزنده‌ای داریم که مشتاق انتقال تجربیات به درون کشور هستند، اما شرایطی نداریم که بتوانیم این ایده‌ها را جمع‌بندی کنیم و بهره‌برداری مطلوب از آن‌ها داشته باشیم. باید در وزارت گردشگری دبیرخانه‌ای ایجاد شود و ایده‌ها و مطالعات را جمع‌آوری و آن‌ها را در بخش‌های مختلف توزیع کند.» 

وی اضافه کرد: «باید دانشگاه‌های مجری برنامه‌های گردشگری با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی مسئولیتی را به عهده گرفته و مسابقه‌ای بین دانشجویان برگزار کنند که ایده‌های ارزنده‌شان جایزه‌های مناسبی دریافت کند.» 

در پایان این مراسم با حضور دکتر ایمانی‌خوشخو، نصیریان، شالبافیان و اعلاباف از دکتر حمید ضرغام بروجنی تجلیل شد. همچنین نمایندگان استان‌های اردبیل، گلستان و خراسان جنوبی هدایایی را به این استاد تقدیم کردند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار