۱۴ دی ۱۴۰۰ ۰۷:۵۹
کد خبر: ۳۰۳۳۵۳

عطنا- در روز یک‌شنبه 12 دی، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری انجمن مشاوره ایران، رویدادی با عنوان کارآفرینی هماهنگ با طبیعت در چرخ هستی (راهکارآفرینی در راستای سهم گذاری در چرخ هستی) با حضور عصمت مومنی (دبیر علمی رویداد و مدیر امور اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی)، مجتبی پالوج (قائم‌مقام موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی)، روح الله نقدی پور (مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در امور تحول و تعالی سازمان) و نسیم طواف زاده (مدیر موسسه سبزکاران) برگزار شد.

ظرفیت‌ها و زمینه‌های قابل‌اجرا در کسب‌وکارهای سبز سازمان محیط‌زیست

در ادامه نشست روح الله نقدی پور، قائم‌مقام موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در خصوص ظرفیت‌ها و زمینه‌های قابل‌اجرا در کسب‌وکارهای سبز سازمان محیط‌زیست بیان کرد: محیط‌زیست محیطی است شامل موجودات زنده (انسان، گیاهان و جانوران) و موارد غیرزنده (آب، خاک و هوا) منابع طبیعی، عوامل طبیعی و انسان ساختی که بر همدیگر کنش متقابل دارند.

وی ادامه داد: محیطی که دارای حداقل‌های زندگی سالم، مطابق با استانداردهای کمی و کیفی تعیین شده در بخش‌های مختلف آب، خاک، هوا و تنوع زیستی باشد را می‌توان محیط‌زیست سالم نامید.

نقدی پور با بیان مخاطرات محیط زیستی عنوان کرد: بروز هرگونه حادثه ناشی از عوامل طبیعی، انسان‌ساز یا ترکیبی از آن دو که دلیل یا تهدیدی برای تخریب محیط‌زیست است، به‌طوری‌که اثرات زیان‌بار بر سلامت انسان، گیاهان، جانوران و سایر موجودات زنده داشته باشد و باعث از بین رفتن اموال و ابنیه و خسارات مالی شود.

وی اظهار کرد: توسعه پایدار توسعه‌ای است که تأمین نیازهای نسل حاضر را با در نظر گرفتن حق و توانایی نسل‌های آینده برای برآوردن نیازهایشان امکان‌پذیر می‌سازد.

نقدی پور در خصوص مکانیسم توسعه پاک گفت: مکانیسمی است که طی آن کشورهای درحال‌توسعه با همکاری و حمایت مالی و فنی کشورهای صنعتی متعهد به پروتکل کیوتو، پروژه‌هایی را به‌منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه واحد صنعتی و خدماتی سبز باید در راستای نیل و اهداف توسعه پایدار قدم بردارند، افزود: واحد صنعتی و خدماتی سبز، واحدی است که از طریق بهبود سیستم‌های پالایش و کنترل آلاینده‌ها جایگزینی انرژی‌ها پاک، استقرار سیستم‌های مدیریت محیط‌زیست، استفاده از فرآیندهای تولید پاک و مصرف بهینه حامل انرژی با هدف افزایش مسئولیت‌پذیری اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی فعالیت می‌کند.

قائم‌مقام موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی اظهار کرد: فناوری سبز فرآیندی است که با استفاده از دانش و ابزارهای مناسب به تولید محصول و یا ارائه خدمات به‌منظور کاهش مصرف انرژی، مواد اولیه، آب و نیز به حداقل رساندن آلودگی‌های و پسماند به حفظ و احیای کیفیت محیط‌زیست می‌پردازد.

وی با تأکید بر اینکه آنچه به‌عنوان بازوی اصلی در توسعه پایدار، اقتصاد سبز و یک محیط‌زیست سالم مطرح می‌شود، بحث مشارکت مردمی است، تصریح کرد: همکاری و همیاری فعال مردم و مسئولان به‌منظور بهبود زندگی اجتماعی با سازمان‌دهی مناسب و بسیج حداکثری امکانات با هدف حفظ محیط‌زیست است.

نقدی پور با اشاره به اینکه برای رسیدن به یک حکمرانی مطلوب نیاز به آموزش‌های حفظ محیط‌زیست داریم، افزود: زیست‌فناوری به دنبال ارائه خدمات و تولید محصولات گوناگون در زمینه‌های مختلف صنعتی کشاورزی، محیط‌زیست غذایی و دارویی با استفاده از موجودات زنده یا مشتقات آن‌ها است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به یک مشاغل سبز و هماهنگ با طبیعت باید از مشاغل سبز تعریف شایسته‌ای داشته باشیم، تصریح کرد: مشاغل سبز به دنبال آن هستند که با کاهش مصرف انرژی و مواد خام، محدود کردن تولید گازهای گلخانه‌ای، به حداقل رساندن پسماند و آلودگی و حفاظت و احیا اکوسیستم، اثرات زیست‌محیطی کاهش یابد و توسعه اقتصادی از لحاظ محیط زیستی، اجتماعی و سیاسی پایدار شود.

نقدی پور با اشاره به اینکه یکی از مولدهای مشاغل سبز، اقتصاد چرخشی است، عنوان کرد: این موضوع شامل استفاده مجدد، تعمیر و بازیافت، افزایش تولید و نیز مصرف پایدار خواهد بود، اقتصاد چرخشی نتایجی مانند کاهش ضایعات، صرفه‌جویی انرژی، جلوگیری از آسیب‌های برگشت‌ناپذیر بر اقلیم، تنوع زیستی و هوا و کاهش آلودگی زمین و آب ناشی از بهره‌برداری از منابع را در پی خواهد داشت. مشاغل سبز آثار زیست‌محیطی بنگاه‌ها و بخش‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه چرخه‌ توسعـه اقتصادی با توسعه کارآفرینی حرکت می‌کند، افزود: به زبان ساده، «کارآفرینی» همان فرایند تأسیس یک کسب‌وکار (شرکت) بر مبنای یک فکر و ایده نو است. اکنون در عرصه جهانی افراد خلاق و نوآور به‌عنوان کارآفرینان منشأ تحولات بزرگی در عرصه تولید و خدمات شده‌اند. حتی شرکت‌های بزرگ جهـانی برای حل مشکلات خود به کارآفرینان مراجعه می‌کنند.

نقدی پور اظهار کرد: کارآفرینی سبز به دنبال تولید محصولات و یا خدمات سبز است. در این نوع کارآفرینی کسب‌وکار سودمحور در جستجوی راهکارهایی برای کمینه‌سازی و رفع مشکلات محیط زیستی است. این نوع کارآفرینی رفتاری نوآورانه و مستقل است و سازمان‌هایی را شامل می‌شود که مسائل محیط زیستی را به‌عنوان هدف محوری و مزیت رقابتی موردتوجه قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه رشد سبز پیش‌شرط ساختن اقتصاد سبز است، تصریح کرد: رشد سبز به توسعه و پیشرفت اقتصادی سازگار با محیط‌زیست و تولید اقتصادی مبتنی بر انتشار کمتر کربن و توسعه اجتماعی فراگیر اطلاق می‌شود.

نقدی پور با اشاره به اینکه استفاده از پنل‌های خورشیدی به‌جای سوخت‌های فسیلی یکی از مدل‌های کسب‌وکار سبز است، افزود: در مدل کسب‌وکار سبز، بودجه مواد اولیه، فرایندهای طراحی، ارائه خدمات یا روش‌های توزیع محصول مشخص می‌شوند با توجه به این موضوع، علاوه بر اینکه باید از درآمد زیاد اطمینان حاصل شود، باید مطمئن بود که تأثیرات زیست‌محیطی به حداقل می‌رسد.

قائم‌مقام موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی اظهار کرد: برخی از شرکت‌های سازگار با محیط‌زیست عبارت‌اند از مشاغل تولیدکننده بطری‌های پلاستیکی قابل‌استفاده مجدد، تولیدکنندگان محصولات تمیزکننده سازگار با محیط‌زیست، مشاغل نصب کننده پنل‌های خورشیدی و همچنین تولیدی‌های بازیافت محلی نیز سازگار با محیط‌زیست است.

وی با بیان چالش‌ها و فرصت‌های کلیدی در حوزه مدیریت پسماند گفت: اثرات مخرب زیست‌محیطی شامل دفع سنتی پسماند، ضعف در جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه و خطرات زیست‌محیطی ناشی از آن، پیچیدگی و هزینه‌بر بودن تفکیک پسماندها پس از گردآوری و عدم استقبال افراد از تفکیک در مبدأ، کمبود داده و اطلاعات در خصوص نوع، میزان و الگوی رفتاری تولید پسماند در سطح منطقه‌ای، شهری و ملی و افزایش مصرف‌گرایی و دور ریختن وسایل قابل‌استفاده می‌شود.

نقدی پور عنوان کرد: فناوری‌های مطرح در استارت آپ‌های حوزه کشاورزی متشکل از خریدوفروش آنلاین، روش‌های نوین کشاورزی و کشاورزی دقیق، تسهیل و بهبود فعالیت‌های مدیریتی و ارتقای سطح علمی کشاورزان و شکل‌دهی شبکه‌های تخصصی است.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار