۱۱ دی ۱۴۰۰ ۱۸:۰۷
کد خبر: ۳۰۳۳۴۵

عطنا - استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کاهش تصدی‌گری نهادهای دولتی‌ و حاکمیتی و در مقابل تقویت بخش خصوصی، ساختار خصوصی‌سازی در کشور را قوام می‌بخشد.

قاسم انصاری رنانی، اظهار کرد: خصوصی‌سازی و بخش خصوصی بر اساس معنا و مفهوم درست آن مبتنی بر رقابت سالم و حمایت نظام در ابعاد حمایت‌های قانونی، مالی و قضایی است، در این صورت بخش خصوصی امکان حضور در صحنه رقابت و اداره و توسعه فعالیت خود را دارد.

استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این در حالی است که در کشور ایران از یک سو دولت‌ها علاقمند به گسترش دائم مالکیت و حوزه اقتدار خود به لحاظ تعداد نفرات و زمینه‌هایی که مانند بانک‌ها و شرکت‌های دولتی در اختیار دارند، هستند، از سویی دیگر نهادهای حکومتی مانند قوای نظامی به دلیل برخورداری از قدرت تملک و توان مالی، دائما حوزه‌های خود را گسترش می‌دهند.

انصاری رنانی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه با اختیارات لازمی که بایستی برای حضور در گردونه رقابت در اختیار داشته باشد، تقریبا وجود ندارد چرا که توان رقابت با نهادهایی که تعهدات دولتی نداشته و مالیات نمی‌پردازند را ندارد.

وی با تاکید بر تقویت بخش خصوصی ضرورتی انکارناپذیر است، بیان کرد: البته در مسیر تحقق این مهم دو معضل اساسی وجود دارد، نخست سرمایه‌های انسانی، مالی و اقتصادی که از ایران خارج شده و در کشورهای دیگر فعالیت اقتصادی دارند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: یکی دیگر از معضلات وجود سرمایه‌گذارانی است که در صورت فراهم بودن بسترهای لازم، علاقمند به سرمایه‌گذاری در کشور ایران هستند.

انصاری رنانی افزود: بنابراین تقویت بخش خصوصی در گرو فراهم آوردن بسترهای مورد نیاز ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری ایرانیان برخوردار از قدرت فکری، مالی و اقتصادی و زمینه‌سازی برای فعالیت اقتصادی سرمایه‌گذاران خارجی است، بنابراین باید با نگاه و تعریف جدید از بخش خصوصی و ایفای نقش نطارتی دولت به دنبال عینیت بخشیدن به این مهم باشیم.

وی ادامه داد: لازمه این موضوع کوچک کردن حوزه اقتدار اقتصادی دولت و قوای نظامی و در مقابل اعمال حمایت‌های قانونی از فعالان بخش خصوصی است تا تمایل به سرمایه‌گذاری نیروی فکری و مالی برای فعالیت اقتصادی در کشور ایران افزایش یابد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بر اساس آنچه که گفته شد، معتقدم اصلاح ساختار خصوصی‌سازی در کشور در گرو ایفای نقش دولت و قوه مقننه در حوزه‌های تسهیل‌گری و قانون‌گذاری، حذف محدودیت‌ها و فراهم آوردن امکان توسعه فعالیت بخش خصوصی در چارچوب مصالح کلی نظام است.

انصاری رنانی اظهار کرد: از طرفی به تناسب آن باید فعالیت و حضور قوای نظامی و سایر خصولتی‌ها یعنی دولتی‌هایی که در قامت بخش خصوصی ایفای نقش می‌کنند، بسیار محدود و از این طریق امکان رقابت برای بخش فعال خصوصی مهیا شود.

وی عنوان کرد: حذف نهادهای حکومتی که از قدرت قانونی برخوردار بوده، مالیات نپرداخته و محدودیت‌های دست و پاکیر بخش خصوصی را ندارند، موجب قدرت بخشیدن به خصوصی‌سازی شده و سرعت توسعه فعالیت در آن را دو چندان کند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار