۰۴ دی ۱۴۰۰ ۱۲:۴۱
کد خبر: ۳۰۳۳۲۳

عطنا- دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به ضرورت کاربردی کردن علوم انسانی و دانش تولید شده درون دانشگاه بیان کرد: ما به پژوهش برای پژوهش احترام می گذاریم، اما تولید پژوهش محض و بنیادی بیشتر توسط کشورهای پیشرفته، اجرایی می شود. بنابراین باید بخشی از پژوهش ها و دانش تولید شده توسط همکاران ما در دانشگاه باید کاربردی و معطوف به حل مسئله باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه بومی سازی و نگارش متون جدید کتب درسی را یک ضرورت دانست و اظهار کرد: مسئلۀ تحول علوم انسانی با بومی سازی در هم تنیده است و باید توجه ویژه به بومی سازی آخرین جریان های علمی وقت علوم انسانی داشت. در مجموع نباید تنها مترجم باشیم، بلکه باید جریان های روز دنیا را به نحوی دسترس پذیر و بومی کنیم. در این مسیر، کرسی های نظریه پردازی نقش کلیدی دارند.

دکتر دهقانی فیروزآبادی همچنین ترجمۀ پژوهش های بومی استادان و دانشجویان و نشر آنها در نشریات بین المللی را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: هدف بین المللی سازی و نیل به دیپلماسی علمی است. حتی اگر موفق به چاپ در نشریات بین المللی نشدیم باید متون تولید شده بر اساس دانش بومی ترجمه و منتشر شود. قرار نیست دانش تولیدی محصور به فضای داخل دانشگاه باشد.

وی گفت: روزآمدسازی از زمرۀ محورهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد و این امر می تواند با شکل گیری همکاری های مشترک بین دانشکده های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی محقق شود. تولید متون مشترک و توسعۀ همکاری های بینارشته‌ای می تواند منجر به تولید متون بدیع و ابتکاری شود.

این استاد دانشگاه افزود: نقش دانش آموختگان در برندسازی دانشگاه تعیین کننده است و باید ساز و کاری برای جلب مشارکت آنان در توسعۀ برند دانشگاه علامه طباطبائی تعریف کنیم. ایدۀ راه اندازی باشگاه دانش آموختگان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی از راه اندازی و افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1403 خبر داد و افزود: هم اکنون یک پارک علم و فناوری در حوزه علوم انسانی وجود دارد که متعلق به دانشگاه علم و فرهنگ است ولی ما در تلاشیم تا مجوز لازم برای احداث پارک علم و فناوری علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی را اخذ و آن را در سال 1403 افتتاح کنیم.

وی در خاتمه با اشاره به مسئلۀ پایداری و نیل به درآمد پایدار از طریق تولید علم بیان کرد: پایداری و درآمد پایدار از زمرۀ مسائل راهبردی و روز دنیاست. ما باید از طریق تولید دانش به درآمد پایدار برسیم تا بتوانیم حضور موثر در ارتقای علوم انسانی در داخل کشور و نقشی تعیین کننده در عرصۀ بین الملل و بین المللی سازی دانشگاه داشته باشیم.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار