۰۸ شهريور ۱۴۰۰ ۱۶:۰۷
کد خبر: ۳۰۲۹۸۷

عطنا - یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: «اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر بورس نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. لذا از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار جدید بود.»
 
بعد از هفته ها سبزپوشی، امروز بورس سر ناسازگاری داشت و این موضوع نگرانی سهام داران را به دنبال داشت. امروز شاخص کل بورس با کاهش ۴۹ هزار و ۴۰۹ واحدی به یک ‌میلیون و ۵۲۳ هزار و ۹۹۷ واحد رسید. در ۹ ماه گذشته چنین ریزشی روزانه ای در بورس سابقه نداشته است. این موضوع باعث طرح این سوال شده که آیا همچون مرداد سال گذشته شاهد ریزش مجدد بورس خواهیم بود یا با یک اصلاح موقت روبرو هستیم؟
 
در این باره حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا، رسانه تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: «معاملاتی که در طی دو روز گذشته شکل گرفته نمی‌تواند نشان‌دهنده روند ریزشی باشد، به‌هرحال بعد از یک دوره رشد دو ماهه که عمده نمادها بازده‌های بالای 20 درصد را تجربه کرده‌اند، به نظر می‌رسد که بازار به یک دوره اصلاحی یا استراحت نیاز داشته تا خبرهای جدید از راه برسد.»
 
روند امروز اصلاحی بوده و باید منتظر اخبار جدید ماند
وی با بیان اینکه باید منتظر اخبار جدیدتر باشیم، گفت: «اتفاق‌هایی که در چند ماه اخیر رخ‌داده مانند انتخابات ریاست جمهوری، اوضاع سیاسی بین‌المللی، افزایش نرخ دلار و همچنین گزارش سه‌ماهه‌ شرکت‌ها اثرات خود را بر قیمت نمادها گذاشته‌اند‌ و از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار جدید بود.»
 
میرمعینی با اشاره به اینکه طی یک ماه آینده اخبار خیلی جدی نخواهیم داشت، افزود: «در صورتی که سیاست‌گذاری‌های دولت در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی یک مقداری روشن‌تر شود و همین‌طور مبتنی بر آن‌ بازارها هم تحلیل و تکلیف خود را روشن کنند، می‌توانیم شاهد اتفاقاتی در بازار سرمایه باشیم؛ چراکه سیاست‌گذاری‌های دولت در نرخ ارز در همه بازارها از جمله بازار سرمایه مهم خواهد بود.»
 
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: «نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش‌های 6 ماهه یا 3 ماهه دوم شرکت‌ها هم می‌تواند اثرگذاری قابل‌ملاحظه‌ای بر روند بازار سرمایه داشته باشد که عمدتاً به نظر می‌رسد که اثرگذاری خوبی باشد.»
 
پیش بینی بازار سرمایه تا پایان شهریور
وی با بیان اینکه شاید فردا هم باز شاهد روند منفی باشیم اما این روند اصلاحی است، عنوان کرد: «احتمالاً تا پایان شهریور در کانال منفی یا مثبت 10 درصد باشیم و خیلی تغییرات عمده رخ نمی‌دهد. به نظر نمی‌رسد بیشتر از 5 درصد افت را شاهد باشیم و برای شاخص شاید در حدود یک ‌میلیون 500 هزار واحد، روند اصلاحی تقریباً تمام شود ولی انتظار رشد را هم در طی یک‌ماهه آینده نمی‌توانیم داشته باشیم، مگر اینکه دولت نتواند بازار دلار را کنترل کند و همچنان شاهد روند رو به رشد آن باشیم.»
 
برای اصلاحات و تغییرات معنادار زمان نیاز است
میرمعینی با بیان اینکه وزیر اقتصاد جدید به‌تنهایی کاری نمی‌تواند انجام دهد و چوب جادویی هم ندارد که با آن همه‌چیز را درست کند، گفت: «برای اصلاحات و تغییرات معنادار زمان نیاز است. بازار قوی است و سطح تحلیل برای آن به‌درستی و منطقی شکل می‌گیرد و به نظر نمی‌رسد با ادعاها بتوان بازار را تحت کنترل درآورد. باید محتوا و بنیان اقتصاد و بورس به صورت واقعی تغییرات با اهمیتی داشته باشد. رویکرد صرف وزیر اقتصاد نمی‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد.»
 
این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه سازمان بورس طی مدیریت جدیدی که داشته توانسته خوب اقدام کند، تصریح کرد: «فعالیت‌ها و اقدام‌ها در دوره مدیریت جدید دکتر دهقان توانسته اثرگذار باشد ولی بازار در حال حاضر تحت تأثیر تغییرات زیرساختی بازار سرمایه نیست و بیشتر عوامل کلان مانند نرخ بهره، نرخ دلار، انتظارات تورمی و قیمت‌گذاری در آن نقش بازی می‌کنند. این موارد معلول علت‌های بزرگ‌تری مانند مذاکرات هسته ای، بحث تأمین کسری بودجه و تغییرات کلان و سیاست‌گذاری‌ها هستند.»
 
تکلیف صندوق پالایش چه می‌شود؟
وی در خصوص صندوق پالایش گفت: «پرتفوی صندوق شامل شرکت‌های پالایشی است و باید اتفاق‌ خاصی برای شرکت‌های پالایشی رخ دهد تا این صندوق بتواند تغییراتی را تجربه کند. به نظر می‌رسد این صندوق در روند 7700 تا 9000 تومان نوسان داشته باشد.»
 
میرمعینی خاطرنشان کرد: «البته قیمت جهانی نفت هم تأثیرگذار است و به نظر نمی‌رسد در قیمت جهانی تغییرات محسوسی را داشته باشیم و رویکرد دولت و سیاست‌گذاری‌های آن‌هم در حوزه پالایشی به‌گونه‌ای است که احتمالا شاهد تغییرات قابل‌ملاحظه ای نباشیم.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار