۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۱:۰۲
کد خبر: ۲۹۴۴۹۸
ابوالفضل دلاوری در نشست نقد کتاب «پارادایم جدید»

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: کووید-19، ویروس تغییر است و باید بدانیم که در شرایط کنونی با ادامۀ عادت‌ها و رویه‌های گذشته نمی‌توان کارهای مطلوبی انجام داد. با توجه به اینکه نسل امروز ما نسل زاکربرگی است و مانند او ذهنی دیجیتالی دارند، تنها راه ارتباط با این نسل تغییر است. بسیاری از ما استادان هنوز زاکربرگی نشده ایم و یا حداقل تلاش نکرده ایم. ما به عنوان یک معلم باید بتوانیم با شرایط تغییر کنیم و از ابزار و وسایل دیجیتالی استفاده کنیم. 


به گزارش عطنا، ابوالفضل دلاوری، با مثبت ارزیابی کردن کلاس های مجازی، گفت: استفاده از سامانه دانشگاه در مجموع بخشی از نیازهای آموزشی را تامین می کند، هر چند در ابتدا با مشکلات متعددی همراه بود ولی به تدریج این مشکلات کمتر شد. هر چند در ساعت هایی به دلیل استفاده بسیار، بار ترافیکی بیشتر می شود و سرعت اینترنت ضعیف می شود ولی باز هم نیازهای حداقلی که همان تبادل صوت بین دانشجو و استاد است برآورده می شود. اگر ما با یک نگاه حداقلی به قضیه نگاه کنیم می بینیم به یک صوت متقابل و مطلوب نیاز داریم که سامانه این نیاز را تامین می کند.


دلاوری ادامه داد: سامانه دانشگاه برای برگزاری کلاس های مجازی امکانات بسیار خوبی دارد ولی در بیشتر مواقع برای سبک تر شدن بار ترافیکی از این امکانات صرف نظر می کنیم که این مسئله هم به زیرساخت کشور و ضعف پهنای باند مربوط می شود و باید تحمل کرد. هر چند وقتی بسیاری از کارها، فعالیت ها و کسب و کارهای ما دیجیتالی شده اند و صحبت از دولت الکترونیک در میان است قبول ضعف های زیرساختی سخت می شود.


او با اشاره به عدم دسترسی برخی از دانشجویان به اینترنت پر سرعت، افزود: برخی از دانشجویان ساکن در شهرستان ها و روستاها به دلیل نداشتن زیرساخت مناسب اینترنتی، نمی توانند در کلاس ها حضور داشته باشند که باید در این مورد چاره اندیشی کرد تا این دسته از دانشجویان به لحاظ علمی و آموزشی دچار آسیب نشوند.


عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی در خصوص مشارکت استادان در برگزاری هر چه بهتر کلاس های مجازی، گفت: استادان باید زمانی را برای ارتقای اطلاعات دیجیتالی خود در نظر بگیرند و از افرادی که در این رابطه اطلاعات بیشتری دارند کمک بگیرند. با هم افزایی و انتقال راهکارها و تجربه ها می توان خیلی زود در استفاده از امکانات دیجیتالی مهارت پیدا کرد و به راحتی از عهده برگزاری کلاس ها بر آمد.


وی در ادامه تصریح کرد: کووید-19، ویروس تغییر است و باید بدانیم که در شرایط کنونی با ادامه عادت ها و رویه های گذشته نمی توان کارهای مطلوبی انجام داد. با توجه به اینکه نسل امروز ما نسل زاکربرگی است و مانند او ذهنی دیجیتالی دارند، تنها راه ارتباط با این نسل تغییر است. بسیاری از ما استادان هنوز زاکربرگی نشده ایم و یا حداقل تلاش نکرده ایم. ما به عنوان یک معلم باید بتوانیم با شرایط تغییر کنیم و از ابزار و وسایل دیجیتالی استفاده کنیم.


دلاوری تاکید کرد: اکنون درصد بالایی از استادان، کلاس های خود را با انتظارهای حداقلی برگزار کرده اند ولی می توان با انجام کارهای جنبی مثل ارتباط مستمر با دانشجویان از طریق تشکیل گروه در پیام رسان ها، پاسخ گویی در طول هفته و خارج از زمان کلاس ها، تامین منابع مطالعه در حد توان و ضبط فایل صوتی کلاس ها و ارائه آن به دانشجو به این کلاس ها غنای بیشتری بخشید.


عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی بیان کرد: به دلیل ماهیت کلاس های حضوری، رابطه چهره به چهره و تنوع رفتارها و کردارها، طبیعی است که کیفیت کلاس های مجازی به پای کلاس های حضوری نمی رسد. با اینکه برخی از کلاس ها مثل ریاضی و آمار که دانشجو و استاد با محتواها و فرمول های مختلف سروکار دارند از طریق مجازی نمی توانند چندان سودمند برگزار شوند ولی در کل چون بیشتر درس هایی که در دانشگاه علامه طباطبائی آموزش داده می شود گفتاری و متنی است، تا حدود بسیار زیادی به اهداف آموزشی دست پیدا کرده ایم.


وی در پایان گفت: ما در موقعیتی قرار داریم که بحث سلامتی افراد بیش از هر قضیه دیگری مطرح است. پس نگاهمان یک نگاه طلبکارانه با زحمت حداقلی نباشد. مشکلات همیشه بود و در شرایط کنونی بیشتر شده، اینکه ما این مشکلات را به گردن دیگران بیندازیم نوعی فرافکنی است. به هم کمک کنیم، از کلیشه های روتین فاصله بگیریم، فرهنگ مصرفمان را تغییر دهیم و سطح توقع خود را متناسب با شرایط کنیم. الان فرصتی پیش آمده که محتواهای بیشتری مطالعه کنیم و خلاءهای ناشی از سامانه را اینگونه برطرف کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار