۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ۰۰:۵۱
کد خبر: ۲۹۳۹۲۷
دکتر شجاع احمدوند

جلسۀ پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی با دکتر شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه، جهت پیگیری مشکلات و مسائل آموزشی دانشجویان، انتظارات از سامانه آموزشی، کیفیت کلاس های مجازی و همچنین مقررات آموزشی در نیمسال جاری، شنبه، 30 فرودین ماه به صورت زنده برگزار شد.


به گزارش عطنا، احمدوند در ابتدای جلسه، ضمن تشکر از کادر پزشکی بابت تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی و بی دریغ آنها، با خانواده‌های آسیب‌دیده از بحران ویرس کرونا ابراز همدردی کرد و در ادامه به سوالات مطرح شده از جانب دانشجویان پاسخ داد. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می خوانید.


تکلیف درس‌هایی که استادان آنها حاضر به برگزاری کلاس‌های آنلاین نیستند، چیست؟


تعداد استادانی که کلاس های خود را برگزار نکرده اند نسبت به کل استادان دانشگاه زیاد نیست. دانشگاه علامه طباطبائی یک هزار و 200 استاد هیئت علمی و مدعو دارد که از این تعداد، تنها 80 استاد تا الان کلاس‌های خود را برگزار نکرده اند. برای پیگیری این قضیه، نامه هایی به روسای دانشکده ها ارسال شده تا این استادان در همین هفته تعیین تکلیف شوند. استادان مورد نظر یا کلاس های خود را به صورت آنلاین برگزار می کنند که در این صورت کلاس های جبرانی هم در نظر گرفته می شود تا به سقف تعداد جلسات مشخص شده برسند و یا برای این درس ها استاد جایگزین در نظر گرفته می شود. بیشتر این استادان جزو استادان مدعو هستند که به دلیل عدم آشنایی با کلاس های مجازی یا کهولت سن، هنوز نتوانسته اند با فضای کلاس های آنلاین ارتباط برقرار کنند و کلاس های خود را برگزار کنند.


آیا کلاس آنلاین همۀ درس‌ها برگزار می شود؟


بله، در حال حاضر بیش از 95درصد کلاس های دروس تئوری دانشکده های مختلف برگزار شده که به تفکیک، دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی 100 درصد، دانشکده علوم ارتباطات، 100 درصد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی 95 درصد، دانشکده آمار و علوم ریاضی 95 درصد، دانشکده الهیات 100 درصد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی 98 درصد، دانشکده مدیریت و حسابداری 85درصد، دانشکده اقتصاد 90 درصد، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه 85 درصد، موسسه آموزش عالی بیمه اکو 99 درصد و دانشکده علوم اجتماعی 87 درصد درس های تئوری خود را به صورت آنلاین برگزار کرده اند.


دانشجویان برای حذف تک درس یا حذف اضطراری چکار کنند؟


حذف اضطراری یا تک درس شیوه متعارف خود را دارد که دانشجو ابتدا باید به استاد مراجعه کند. اگر دانشجو بیش از سه جلسه غیبت نداشته باشد می تواند با موافقت استاد و تایید مدیر گروه و اداره آموزش هم بعد از تایید درس برای دانشجو حذف می شود. ولی در شرایط کنونی با مدیر اداره خدمات آموزشی صحبت شد که در صورت امکان شرط امضای استاد و مدیر گروه برداشته شود تا اگر دانشجویی متوجه شد که واقعاً نمی تواند درسی را ادامه دهد تنها از طریق مراجعه به اداره آموزش بتواند به سهولت درس خود را حذف کند.


جلسه های برگزار شده کلاس های آنلاین چه زمانی روی سایت قرار می‌گیرد و قابل استفاده است؟


با توجه به اینکه سیستم آموزش مجازی با سرعت بالا راه اندازی شد خیلی از امکانات سیستم آنلاین در ابتدا برای ما آماده نبود و ما محدودیت سرور داشتیم که این سرورها خریداری شده و در حال نصب هستند. کلاس های آنلاین همه ضبط شده اند ولی چون فایل صوتی در یک سرور ضبط می شود، فایل تصویری در سرور دیگر و همچنین پاورپوینت ها در یک سرور دیگر، نیاز به سرورهایی بود که این فایل ها را با هم تلفیق کند تا بتوان آنها را در قالب یک فایل ارائه کرد.


تکلیف شهریه دانشجویان شبانه چیست؟


بخشی از این شهریه به عنوان شهریه آموزش مجازی محاسبه می شود ولی تخفیف خوبی را هم در نظر گرفته ایم و آن را به هیئت امنای دانشگاه پیشنهاد داده ایم. چرا که هرگونه تصمیم مالی در اختیار هیئت امنای دانشگاه است و همچنین تشکیل جلسه این هیئت هم در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. پیشنهاد به این صورت است که تخفیفی برای دانشجویان در نظر گرفته شود ولی این تخفیف به دانشجو برگردانده نمی شود بلکه در حساب دانشجو برای ترم آینده ذخیره می شود و دانشجویانی هم که ترم آخر خود را می گذرانند این تخفیف در  هنگام تسویه حساب با دانشگاه به حسابشان برگشت داده می شود.


امتحانات پایان ترم به چه صورت برگزار می شود؟


برگزاری امتحانات در سیستمم مجازی برای همه دانشگاه ها در دنیا یک دغدغه است. امتحان اگر به صورت حضوری برگزار شود ما با مشکلات کمتری روبه‌رو هستیم ولی با توجه به شرایط کنونی بعید به نظر می رسد و به هر حال ما باید خود را برای بدترین شرایط که برگزاری امتحانات به صورت مجازی است، آماده کنیم. با مدیران حوزه های مختلف، جلسات مختلفی برگزار شده و می شود و در حال بررسی راه های مختلف برای برگزاری امتحانات هستیم. مثلاً برای دانشجویان دکتری، امتحان می تواند به صورت اُپن بوک باشد و ایرادی هم ندارد و یا نمره پایانی تقسیم بندی شود به این صورت که مثلا 60درصد نمره به صورت فعالیت کلاسی باشد و 40 درصد دیگر آزمون پایانی است. این 40 درصد می تواند آزمون چهار گزینه ای و یا تشریحی باشد و برای 60 درصد هم استاد می تواند تکلیف هایی مثل تهیه مقاله یا سوالات تشریحی مطرح کند که جواب ها مبتنی بر مراجعه مستقیم به متن کتاب نباشد. در کل در حال بررسی نهایی هستیم و امیدواریم بتوانیم در هفته آینده، اطلاعیه شماره هفت را که ناظر بر تعیین تکلیف آزمون های پایانی است صادر کنیم. با توجه به اینکه زمان امتحانات هم سه هفته به عقب کشیده شده است این زمان، فرصت مناسبی است تا دانشجویان بتوانند تکلیف های ارائه شده توسط استادان را انجام دهند.


نحوه دفاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی به چه صورت است؟


دفاع پایان نامه ها به شکل مجازی امکان پذیر است و ساز و کاری دارد که مشکل نیست. در شرایط کنونی چندین جلسه دفاع و سمینار برگزار شده است و 16 جلسه دفاع دیگر هم تعریف شده که به زودی برگزار می شوند. درباره استادانی که اجازه دفاع به صورت مجازی به دانشجویان را نمی دهند به ویژه در مقطع دکتری، دانشگاه شرایطی را مهیا می کند تا تا با رعایت پروتکل های بهداشتی جلسات دفاع، حضوری برگزار شود. فرایند بررسی پایان‌نامه‌ها نیز در حال انجام است؛ به طوری که از 51 گروه، 37 گروه بیش از دو جلسه از فرآیند بررسی پایان نامه ها را انجام داده اند. ضمن اینکه هرگونه انتخاب موضوع برای پایان نامه، انتخاب استاد راهنما، تصویب نهایی پروپوزال، فرآیند پیش دفاع و برگزاری سمینار ها بر اساس مدیریت درخواست ها و از طریق اتوماسیون اداری قابل پیگیری است. تمام دانشجویان در کلیه مقاطع می توانند درخواست های خود را از طریق فرم های طراحی شده که از صفحه اصلی سایت دانشگاه قابل دسترسی هستند، مطرح کنند و دانشجویان مطمئن باشند هیچ درخواستی بدون پاسخ نمی ماند. به عنوان مثال دانشجویان مقطع دکتری می توانند با پر کردن فرم شماره هشت و ارسال آن به معاون آموزشی دانشکده، درخواست خود را مطرح کنند و بقیه فرآیند که ارسال به گروه و استاد جهت تایید است، از طریق کارشناسان اداره آموزش پیگیری می شود. البته توضیحات کامل در این خصوص طی بخشنامه ای به اطلاع دانشجویان می رسد.


چرا با توجه به ضعف زیرساخت و اینترنت، دانشگاه کاری در این زمینه انجام نمی شود؟


این قضیه چندان قابل قبول نیست. شاید در بخش هایی ضعف هایی وجود داشته باشد ولی با همین شرایط بالغ بر 95 درصد کلاس های ما به صورت آنلاین و با کمترین مشکل برگزار شده است. گاهی قطعی‌هایی صورت گرفته ولی هیچ گاه اتفاق نیفتاده که یک کلاس ما به طور کامل قطع شود و ادامه پیدا نکند. حتی قسمت هایی که قطعی اینترنت وجود داشته، کلاس ها با تاخیر برگزار شده است. دانشجویان عزیز توجه کنند که برگزاری کلاس ها به صورت آنلاین یک انتخاب نبوده است که اگر بود ما ابتدا زیرساخت های لازم را فراهم می کردیم و بعد اقدام به برگزاری کلاس های آنلاین می کردیم. اتفاقی که افتاد یک ضرورت بود و من فکر می کنم کارنامه دانشگاه ها در این حوزه کارنامه کاملاً مثبتی است. چرا که در کمترین زمان ممکن بیش از 93 درصد کلاس ها را برگزار کردند. مشکلات برگزاری کلاس های آنلاین فقط مختص به کشور ما نیست، بلکه در نقاط مختلف دنیا هم مشکلات این‌چنینی وجود دارد. من مطمئنم با هوش و درایت استادان و دانشجویان و تقویت زیرساخت هایی که در حال انجام است، هر چه جلوتر برویم مشکلات مطرح شده کمتر و کمتر می شوند. چه بسا امروز این سیستم را با پنج هفته پیش که شروع کار بود مقایسه کنیم می بینیم مشکلات و مسائل بسیار کم شده اند و امیدواریم به زودی به نقطه ای برسیم که مسائل در حداقل باشند.


برای پایان نامه هایی که نیاز به تحقیقات میدانی دارند چه تدابیری اندیشیده شده است؟


برخی از رشته های ما مانند رشته روانشناسی برای پایان نامه خود نیاز به تحقیقات میدانی در مدارس دارند. مدارس هم که تعطیل هستند و این تعطیلی هم در اختیار ما نیست. پس تنها کاری که ما می توانیم از لحاظ آموزشی انجام دهیم تا دانشجویان ما ضرر نکنند این است که به این دسته از دانشجویان مرخصی تحصیلی بدون در نظر گرفتن سنوات داده شود.


آیا کلاس های مجازی کیفیت آموزش را پایین نیاورده است؟


ارزیابی ها در این زمینه متفاوت است، برخی ها می گویند که آموزش مجازی کیفبت آموزش را پایین آورده است، ولی بسیاری از استادان و دانشجویان هم بازخوردهایی داده اند که کیفیت نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه در جاهایی افزایش هم پیدا کرده است. به عنوان مثال فرصتی که استادان ما در این تعطیلات پیدا کردند این بود که بتوانند محتواهای بسیار با کیفیت برای تدریس مجازی آماده کنند و کلاس ها از فضاهای یک طرفه و خسته کننده تغییر پیدا کرده است. هرچند نمی توان انکار کرد که کلاس های چهره به چهره و حضوری مزیت های خاص خود را دارد و ما هم به عنوان معلم ترجیح می دهیم که کلاس ها حضوری برگزار شود ولی در شرایط کنونی که امکان برگزاری کلاس های حضوری میسر نیست ما ناچاریم گزینه ای را انتخاب کنیم که کمترین ضرر را داشته باشد و این گزینه برگزاری کلاس ها به صورت آنلاین است.


آزمون جامع دانشجویان مقطع دکتری چگونه برگزار می شود؟


آزمون جامع دکتری طبق اطلاعیه مشترک شماره شش در شهریور برگزار می شود. در این فاصله دو آزمون زبان هم برگزار می شود تا دانشجویان بتوانند آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون جامع پیدا کنند. ما در حال ایجاد شرایطی هستیم تا شرکت در آزمون جامع را برای دانشجویان اختیاری کنیم تا اگر دانشجویی به هر دلیل امکان حضور و شرکت در آزمون را ندارد، در آزمون شرکت نکند و حتی در صورت داشتن شرایط می تواند فرآیند اخذ مرخصی تحصیلی را طی کند.


چرا درخصوص آموزش آنلاین نظر سنجی برگزار نمی شود؟


این حرف و خواسته درستی است. ما در حال حاضر بازخوردهای شفاهی از استادان و دانشجویان داریم و یک طرح علمی و روشمندی هم برای نظرسنجی آماده شده که فکر می کنم در هفته جاری میزان کیفیت دوره مجازی از نگاه دانشجویان و استادان مورد سنجش قرار می گیرد.


علت عدم پاسخ گویی اداره آموزش چیست؟


این سوال اگر به صورت موردی مطرح شود، بهتر است. برای اینکه در این خصوص مشکل چندانی پیش نیاید ما در هر دانشکده یک نفر را به عنوان رابط خدمات آموزش الکترونیک معرفی کرده ایم و در ذیل اطلاعیه، نام و نام خانوادگی و شمار تماس آنها معرفی شده و افراد مشخص شده باید پاسخگوی دانشجویان باشند. در صورت عدم پاسخگویی دانشجویان می توانند این مشکل را به دفتر تحصیلات تکمیلی اطلاع رسانی کنند. در اطلاعیه شماره شش هم آدرس ایمیل دفتر خدمات آموزشی و تحصیلات تکمیلی اعلام شده است و اگر در این مورد هم مشکلی بود دانشجویان می توانند مشکلات را منعکس کنند تا در کوتاه ترین زمان رفع شود.


تکلیف شهریه‌ای که برای خوابگاه پرداخت شده است، چیست؟


تصمیم گیری درباره شهریه خوابگاه ها بیشتر در حوزه کاری معاونت دانشجویی دانشگاه است ولی برای اطلاع عرض می کنم که هزینه پرداخت شده دانشجو برای ترم های آینده ذخیره می شود.


نحوه مرخصی تحصیلی گرفتن در این شرایط به چه صورت است؟


دانشجویان طبق روال گذشته می توانند اقدام به گرفتن مرخصی کنند. هر دانشجویی وضعیت متفاوتی دارد که پس از درخواست دانشجو برای مرخصی شرایط بررسی می شود و تصمیم نهایی به دانشجو اعلام می شود. این قضیه به طور کامل در اطلاعیه های قبلی بیان شده است.


چه تعداد دانشجو مخالف حذف ترم هستند؟


بسیاری از دانشجویان با بازخوردهایی که به ما می دهند مخالفت خود را با حذف ترم اعلام کرده اند، آمار دقیقی از این تعداد نیست ولی واقعیت این است که ما نمی دانیم داستان بیماری شایع شده چه زمانی تمام می شود. اگر مشخص بود می توانستیم با اضافه کردن دو یا سه هفته به پایان کلاس ها شرایط را مطابق قبل پیش ببریم ولی با گذشت زمان و تمدید شدن شرایط بحرانی، ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه برگزاری کلاس ها را نداد و ما ناگزیر شدیم خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم. احتمال دارد تا پایان ترم، همین وضعیت را داشته باشیم ولی اگر شرایط بهتر شد خیلی زود تغییر وضعیت می دهیم تا ادامه کلاس ها را به صورت عادی برگزار کنیم. حذف کامل ترم، امکان‌پذیر نیست، چرا که تعداد زیادی از دانشجویان قصد دارند فارغ التحصیل شوند، تعدادی قصد رفتن به سربازی را دارند و تعدادی هم به دلیل مسائل شغلی تمایلی برای حذف ترم ندارند. من از همین فرصت استفاده می کنم و یک نکته خیلی ساده را عرض می کنم و آن هم ظرفیت خوابگاه های دانشگاه است. ظرفیت کل خوابگاه های ما 3 هزار 800 نفر است و در این ترم حدود 3 هزار نفر از دانشجویان ما فارغ التحصیل می شوند. در صورت تعطیلی ترم این 3 هزار نفر به ظرفیت 3 هزار و 800 نفری ما اضافه می شوند و ما با 6 هزار و 800 متقاضی خوابگاه روبه‌رو می شویم که امکان پاسخگویی به این حجم از دانشجو را نداریم. نکته دیگر چرخه ورود و خروج دانشجویان به دانشگاه است. اگر ما نتوانیم از طریق فرآیند فارغ التحصیلی، خروجی داشته باشیم دانشجویان جدید چگونه می توانند وارد دانشگاه شوند؟ اینطور توازن بین دانشجویان ورودی و خروجی به هم می خورد.


چگونه این بحث مطرح شده است که دانشجو از لحاظ علمی چیزی از دست نداده است؟


چنین صحبتی مطرح نشده، بلکه نکته به این صورت بیان شده است که در شرایط کنونی چه راه کاری بهتر از این می توانست ارائه شود؟ وگرنه ارتباط چهره به چهره و برگزاری کلاس ها به صورت حضوری هم برای دانشجو و هم برای استادان مطبوع تر است. ما در وضعیتی نیستیم که بتوانیم حذف ترم کنیم چون تبعات زیادی به همراه دارد. ممکن است کیفیت از جهاتی کم شده باشد ولی در این میان کیفیت هایی هم از جمله ارتقا محتواهای آموزشی اضافه شده است.


وقتی جلسات شورای آموزشی برگزار نمی شود، پروپوزال ها چگونه تصویب می شوند؟


اصلاً این قضیه صحت ندارد، تمام جلسات گروه ها، شورای دانشکده ها، شورای آموزشی، شورای تحصیلات تکمیلی و حتی شوراهای ستادی دانشگاه در حال برگزاری است و همه چیز طبق روال در حال انجام است.


چرا در کلاس‌های آنلاین فقط از امکان فایل صوتی می توانیم استفاده کنیم؟


در حقیقت امکانات این کلاس ها فقط فایل صوتی نیست، امکان دارد زمانی استاد تشخیص دهد استفاده از فایل صوتی به تنهایی پاسخگوی ارائه درس است ولی این سامانه، ظرفیت نشان دادن تصویر تعداد زیادی از دانشجویان را هم به صورت همزمان دارد اما فشاری که به سرورها وارد می شود باعث می شود معمولاً در کلاس ها به صورت تک تک با دانشجویان ارتباط برقرار و تصویر و صدای آنها پخش شود.


چرا از سایر پیام‌رسان‌ها استفاده نمی شود؟


ما محدودیت های قانونی و حقوفی دراین زمینه داریم. ضمن اینکه برای ثبت و ضبط و ورودی و خروجی و همچنین حضور و غیاب کلاس ها ناگزیریم سیستم منسجمی داشته باشیم که سامانه مجازی ما این امکانات را دارد. هر چند بسیاری از استادان در کنار این سیستم از سایر پیام رسان ها هم برای معرفی منابع و دادن اطلاعات بیشتر استفاده می کنند.


امکان باز شدن خوابگاه‌ها برای تحصیلات تکمیلی وجود دارد؟


این تصمیم در حوزه وظایف ما نیست و ستاد ملی مبارزه با کرونا این تصمیم را می گیرد. تا زمانی که آنها اجازه ندهند و سلامت روحی و جسمی دانشجو فراهم نباشد ما نمی توانیم اقدام به بازگشایی خوابگاه ها کنیم.


آیا حذف اضطراری به صورت مجازی انجام می شود؟


بله، در شرایط کنونی تمامی کارها به صورت مجازی انجام می شود.


منابع امتحان جامع چگونه اطلاع‌رسانی می شود؟


به دلیل تغییراتی که در زمان‌بندی آزمون ایجاد شد، نامه ای به گروه ها ابلاغ می شود تا گروه ها از استادان بخواهند منابع اصلی و کمکی را برای آزمون جامع معرفی کنند و این منابع در قالب سایت‌های دانشکده و گروه ها اطلاع رسانی می شود.


نحوه دسترسی دانشجویان به کتابخانه دیجیتال با توجه مشکلات سامانه چگونه است؟


مدیران کتابخانه مرکزی دانشگاه، در این مدت تلاش های زیادی کردند و اسامی کتاب هایی که استادان معرفی کرده اند را گرفته اند و با انتشاراتی ها وارد گفت‌وگو شده اند تا بتوانند این منابع به ویژه منابع داخلی را تهیه کنند و در اختیار دانشجویان قرار دهند. دانشجویان می توانند با مراجعه به سامانه کتابخانه دانشگاه به این منابع دسترسی پیدا کنند. در حال حاضر کتابخانه دانشگاه ظرفیت بسیاری دارد و با سرعت و به شدت در حال تکمیل منابع الکترونیکی است. دانشجویان هر پرسشی هم در زمینه کتابخانه دیجیتال داشتند می توانند با برقراری ارتباط با مسئولان کتابخانه سوالات خود را مطرح کنند و پاسخ های خود را از همکاران فعال در کتابخانه دریافت کنند.


تکلیف برگزاری کلاس های عملی چیست؟


کلاس های عملی دو دسته هستند. دسته اول مثل درس های شیوه های نگارش یا زبان عمومی که هیچ فرقی با درس های نظری ما ندارند و با همین سیستم مجازی امکان ادامه و برگزاری را دارند و درس هایی که بخشی از آنها تئوری و بخشی عملی است که در صورت عادی شدن شرایط می توانیم برای بخش عملی کلاس های جبرانی برگزار کنیم. ولی در صورتی که به هیچ وجه امکان برگزاری کلاس های عملی در این ترم وجود نداشت، در ترم آینده برگزار می شوند و البته نمراتشان در همین ترم ثبت می شود.


آیا امکان تغییر ساعات کلاس ها توسط استادان وجود دارد؟


چنین امکانی وجود ندارد و اگر استادان تا الان اینکار را انجام می دادند دیگر ادامه پیدا نمی کند. در بعضی از درس ها که برای دو یا سه گروه معرفی شده اند چون سامانه گروه ها را تفکیک نکرده است این کار به استاد واگذار شده است تا با هماهنگی و رضایت دانشجویان زمان کلاس ها را جابه جا کنند و این قضیه حتی می تواند کمکی به سرور و سامانه باشد که فشار کمتری وارد شود. ولی در کل هیچ الزامی به جابه‌جایی ساعت کلاس ها نیست و اگر دانشجویان هم ناراضی باشند استاد موظف به برگزاری کلاس در همان ساعت تعیین شده است.


تدریس به شیوه مجازی تا چه زمانی ادامه دارد؟


تا زمانی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه رسمی فعالیت دانشگاه ها را صادر کند.


چه شرایطی برای حذف ترم وجود دارد؟


برای حذف ترم شرایطی در نظر گرفته شده است. شرایطی مثل اینکه دانشجو یا یکی از اعضای درجه یک آنها به کرونا مبتلا شده باشند، درس ماهیت عملی داشته باشد و استاد برگزاری آن را به صورت تئوری مجاز نداند و یا  افرادی که در مناطق با زیرساخت ضعیف اینترنتی سکونت دارند. در صورت احراز این شرایط دانشجو می تواند ترم خود را حذف کند و در غیر این صورت امکان حذف ترم وجود ندارد، چرا که این همه هزینه و سرمایه گذاری زیرساختی برای دانشجو انجام شده بدون دانشجو دچار مشکل می شود.


چرا ترم جاری به تابستان منتقل نمی شود؟


اگر مطمئن باشیم که تا تابستان مسئله حل می شود و مشکلی وجود ندارد می توانیم این قضیه را مطرح کنیم. ولی چون مشخص نیست چه زمانی این مسئله تمام می شود و چشم انداز دقیقی برای پایان بحران نداریم نمی توان در این مورد تصمیم‌گیری کرد و به همین خاطر نمی توانیم برنامه ریزی یکدستی انجام دهیم. ما ناظر به اطلاعاتی هستیم که از طریق ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر می شود. در ضمن تا الان 9 جلسه از ترم را پشت سر گذاشته ایم و عملاً امکان برگزاری ترم در تابستان وجود ندارد. امیدواریم هر چه زودتر شرایط عادی شود.


کارورزی دانشجویانی که در مدارس انجام می شود به چه صورت پیگیری می شود؟


کارورزی دانشجویان از سیستم مجازی جداست. اگر شرایط عادی شد دانشجویان می توانند کارشان را در ادامه ترم پیش ببرند و حتی می توانند به ترم بعد منتقل کنند ولی نمره کارورزی در کارنامه همین ترم ثبت می شود تا برای تعداد واحدی که دانشجویان در ترم های آینده می گیرند دچار مشکل نشوند.


دفاع این ترم تا چه زمانی مجاز است؟


دفاع این ترم تا پایان شهریور مجاز است. اگر شرایط حادی هم برای دانشجو وجود داشت با انجام مکاتباتی می تواند زمان دفاع را افزایش دهد. دانشجویانی هم که تا اسفند ماه فرصت دفاع داشتند تا اردیبهشت امسال اجازه دارند دفاع کنند.


با استادان پایان‌نامه‌ها به چه صورت هماهنگ کنیم؟


این سوال بسیار مهم است. به استادان تاکید شده تا ایمیل خود را برای ارتباط با دانشجو باز بگذارند و همچنین از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با دانشجویان در ارتباط باشند. در صورتی که پس از مکاتبات موضوعی تایید شد این موضوع به شورا ارجاع داده می شود و در صورت تصویب توسط شورای گروه، استاد و دانشجو با همین سیستم ادامه می دهند. کم نبودند دانشجویانی که در زمان عادی هم با استادان و مشاورانی که در خارج از کشور بودند پایان نامه گرفته بودند و برای پیشبرد کارهای پایان نامه خود از طریق ایمیل و فضای مجازی اقدام می کردند. زیرساخت های دانشگاه هم در حال تقویت هستند تا استادان برای گفت‌وگو با دانشجویان اتاق هایی را در نظر بگیرند  و این فرآیند به یک فرآیند زنده تبدیل شود. 


آیا اجازه سنوات به دانشجویان ترم شش ارشد داده می شود؟


سیاست ما در این شرایط مبتنی بر تسهیل همه مناسبت های اجرایی و آموزشی برای دانشجویان است، همچنان که اطلاعیه های ما هم روز به روز این را نشان می دهد و برای دانشجویان ترم شش ارشد هم شرایط را تسهیل می کنیم.


گفتنی است، معاون آموزشی دانشگاه در پایان ضمن تشکر از همکاری استادان و دانشجویان در برگزاری این آزمون بزرگ، گفت: ما همراه دانشجویان هستیم و تمام تلاشمان در راستای رفع نواقص و کاستی ها موجود است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار