۰۳ دی ۱۳۹۸ ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۸۹۸۳۰
بازدید دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی از پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

به همت کانون هلال احمر دانشگاه علامه طباطبائی و انجمن علمی مدیریت شهری، جمعی از دانشجویان دانشگاه از پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بازدید کردند.


به گزارش عطنا، این بازدید به مناسبت سی‌امین سالگرد تاسیس این پژوهشگاه انجام شد.


دکتر غلام جوان‌ دلوئی، رئیس مرکز ملی شبکه لرزه نگاری باند پهن کشور، طی این بازدید گفت: پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در سال 68 به دلیل لرزه‌خیز بودن ایران تاسیس شده است.


او ادامه داد: زلزله منجیل در سال 69 تلفات بسیار زیادی داشت. یکی از مهمترین دلایل تلفات زیاد زلزله در آن زمان، نبود دانش مدیریت بحران بود. دلیل دیگر نامقاوم بودن ساختمان های مسکونی به دلیل نبود آیین‌نامه‌ها و استانداردهای ساخت و ساز بوده است.


وی گفت: پس از وقوع زلزله منجیل با آن خسارات سنگینی که داشت، توسعه این پژوهشگاه با سرعت بیشتری دنبال شد. تلاش زیادی انجام شد تا آیین‌نامه‌های ساخت و ساز در ایران با همکاری سایر مراکز ارتقا پیدا کند و آیین‌نامه‌ای به نام آیین نامه 2800 که ساخت و سازها باید بر اساس آن ساخته شود، تدوین شد.


جوان‌ دلوئی در ادامه با بیان اینکه این سوال مطرح می شود که چرا با همۀ تلاش های انجام شده زلزله بم آن تلفات سنگین را به دنبال داشت؟ گفت: آیین‌نامه‌های بسیار خوبی در بخش های مختلف پژوهشگاه تهیه شده بود، اما بخش نظارت بر ساخت و ساز همچنان بسیار ضعیف بود و به دلیل استثناهایی که دستگاه های نظارتی در اجرای آیین نامه 2800 قائل می شدند، حتی ساختمان های نوساز نیز آسیب های زیادی دیدند.


این عضو هیئت علمی پژوهشگاه خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که کشور ایران در آن بسیار ضعیف بود، عدم وجود ایستگاه ها و شبکه های لرزه نگاری بود که هرچند از زمان زلزله منجیل در سال 69 احداث آنها آغاز شده بود ولی بعد از زلزله بم با شتاب بیشتری  پیگیری شد.


او اظهار کرد: عدم وجود ایستگاه ها و شبکه های لرزه نگاری باعث شد دانشگاه تهران زلزله بم را در محل جازموریان شناسایی کند که فاصله ای 150 کیلومتری از کانون زمین لرزه داشت و باعث گمراهی دستگاه های امدادرسانی برای کمک به مردم زلزله زده شد.


وی تاکید کرد: پس از زلزله بم، این پژوهشگاه با همکاری دانشگاه کمبریج، دانشگاه برگن نوروژ و دانشگاه مسکو، دوره هایی برای آموزش استادان ایرانی در بحث دانش زلزله نگاری، تجهیزات و نگهداری آن ها برگزار کرد.


جوان‌ دلوئی تصریح کرد: در حال حاضر زیرساختی که ما در شبکه های لرزه نگاری ایران داریم مشابه زیرساختی است که اروپا-مدیترانه و سازمان زمین شناسی آمریکا دارد و در سطح استاندارهای جهانی است به گونه ای که درحال حاضر فرایند ثبت زلزله بدون حضور کارشناس و بصورت کاملاً اتوماتیک انجام شده و فرایند پردازش داده های لرزه ای نیز کاملاً خودکار صورت می گیرد.


او در ادامه بیان داشت: به تدریج پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی، پژوهشکده های مختلفی را تاسیس کرد ولی بخش آموزش های همگانی پژوهشگاه از بدو تاسیس آن در سال 1368 سعی کرد با اجرای مانورهای زلزله و ارائه آموزش های لازم به دانش آموزان فرهنگ آمادگی در برابر زلزله را در ایران گسترش دهد.


جوان دلوئی با اشاره به اینکه «چرا با وجود اینکه شدت زلزله کرمانشاه بیشتر از زلزله بم بود ولی تلفات آن بسیار کمتر از زلزله بم بود»، گفت: بهتر است زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه را با زلزله رودبار مقایسه کنیم چرا که از نظر ویژگی های زلزله بسیار مشابهت دارند.


او ادامه داد: در رودبار ما بیش از 40هزار کشته  و بیش از 100هزار زخمی داشتیم، در حالی که تلفات زلزله سرپل ذهاب کمتر از 900 نفر بود. یکی از دلایل آن سخت‌گیری بیشتر دستگاه های نظارتی بر رعایت آیین نامه های ساخت و ساز بود که پس از زلزله بم اتفاق افتاد و مقاومت ساختمان ها به مراتب بیشتر از قبل شده است.


وی افزود: دلیل دیگر کاهش تلفات زلزله، اعلام دقیق موقعیت زلزله کمتر از 2 دقیقه پس از وقوع آن بود که باعث شد نیروهای امدادی بتوانند به سرعت خود را به کانون اصلی زلزله که آسیب بیشتری نسبت به سایر مکان ها داشت برسانند.


او گفت: آمادگی مراکزی مانند هلال احمر و سازمان مدیریت بحران بیشتر از قبل شده و تجربیات زیادی در این سال ها کسب کرده اند. امکاناتی که الان برای امدادرسانی و انتقال مجروحان به مراکز درمانی موجود است به هیچ وجه قابل مقایسه با سال های قبل نیست و پیشرفت زیادی در این زمینه حاصل شده است.


جوان دلوئی در پایان گفت: تلاش ما این است که با همکاری ارگان‌های مسئول در این زمینه، همین مقدار تلفات را نیز به حداقل برسانیم.


در پایان، دانشجویان از آزمایشگاه مهندسی سازه، آزمایشگاه مهندسی ژئوتکنیک، دستگاه های شبیه ساز زلزله و شبکه لرزه نگاری باند پهن کشور بازدید کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار