۲۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۸:۱۰
کد خبر: ۲۸۶۶۴۹
کارگاه روزنامه نگاری محیط زیست

کارگاه آموزش روزنامه نگاری محیط زیست و بهینه سازی انرژی با ارائه دکتر روت گومز در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این کارگاه زرین زردار، عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و دبیر اجرایی کرسی ارتباطات علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی جزئیات این کارگاه و مباحثی که قرار است در این کارگاه و همچنین لزوم توجه به محیط زیست و نقش و اهمیت رسانه ها در این زمینه پرداخت.


دکتر مهدی شکوری در ابتدای این کارگاه هم در سخنانی به اهمیت حفظ انرژی و جلوگیری از اتلاف آن و لزوم توجه به محیط زیست سخنرانی کرد.


شکوری در سخنان خود گفت: از جمله پیامدهایی که با آن مواجه هستیم، کاهش سطح یخ های قطبی است. این پیامد در سطح قطب شمال قابل توجه است و 25درصد یخ های قطبی از سال 2012-1984 از دست رفته اند. اگر یخ های گرین لند آب شود، آب اقیانوس ها 7 متر بالا می آید و شهرهایی مثل آمستردام، دانمارک، کیش و... زیر آب می روند و محو می شوند.


او ادامه داد: ما دو نوع پیامد داریم. محلی و جهانی؛ پیامدهای Local فقط به افراد همان محله آسیب میزند اما پیامد Global بر کل دنیا اثر دارد.


شکوری در ادامه خاطرنشان کرد: منشا سیل اخیر ایران، پدیده ای به اسم «جت استریم» بود. در این پدیده به واسطۀ تغییرات وحشتناک در استفاده از سوخت فسیلی، تبخیر سطحی آب اقیانوس ها رخ می‌دهد و طوفان ها به جای اینکه از مرکز به سمتِ شمال یا جنوب روند، به سمت شرق و غرب متمایل می‌شوند؛ بنابراین مشاهده میکنیم در زمان سیل ایران، کشور سوئد درگیر آتش سوزی بود و این بلای طبیعی به گونه ای دیگر در آنجا اتفاق افتاد.


او فزود: برای راهکارهای حمایت از محیط زیست هر ساله مذاکراتی در کنار مجمع سازمان ملل با نام «کنفرانس ذی‌نفعان» برگزار می‌شود. در این کنفرانس توافق شد که به جای اینکه در سال 2050 دمای کره زمین 6درجه افزایش پیدا کند، به وسیله پیشگیری در کشورها، این دما 2 درجه افزایش پیدا کند.


شکوری تصریح کرد: پنج راهکار اساسی برای مقابله با فجایای محیط زیستی وجود دارد که عبارت از بهره وری از انرژی، استفاده از انرژی های تجدید پذیر، ذخیره سازی کربن از منبع آن، جایگزینی سوخت ها و انرژی هسته ای است.


در ادامه این کارگاه خانم روت گومز سابرینو در سخنانی گفت: مقابله با مشکلات اکولوژیکی که ما با آن روبه‌رو هستیم به فرهنگ‌سازی و پاسخگو بودن کشورها بستگی دارد. هر اتفاقی که در اطراف می افتد، فقط دیگران مسئول نیستند، بلکه خودِ ما هم مسئول هستیم. اگر همه اهمیت ندهند، کل سیاره زمین نابود می‌شود.


او ادامه داد: الان ما در یک وضعیت اضطراری جهانی هستیم. اگر ما مصرف خود را در خانه هایمان نظام‌مند کنیم، سهم خود را ایفا کرده‌ایم. همین کارهای کوچک بسیار تاثیر‌گذار است. با خودمان باید فکر کنیم چگونه به صورت انفرادی می‌توانیم به کاهش CO2 کمک کنیم. اگر ما به محیط زیست محلی خود آسیب بزنیم فقط به جنگل ها و دریاها آسیب نزده‌ایم، بلکه روی بدن و تنفس خود ما نیز اثر می گذارد.


گومز سابرینو در ادامه خاطرنشان کرد: حوزه صنعتی 35درصد از آلودگی هوا را شامل می شود. روزنامه ها به عنوان ارگان اطلاع رسانی باید مطالب واقعی را بیان کنند نه اینکه همه چیز را خوب جلوه دهند.

این مدرس کارگاه گفت: هدف ما از این کارگاه این است که در قبال اجتماع مسئولیتی را حس کنیم، سازمان های مختلف مسئولیت خود را متوجه شوند تا به یک راهکار جامع برسیم.


او ادامه داد: پنج سال قبل در انگلستان تصور نمی‌شد کسی از دوچرخه استفاده کند، باور این بود بعد از یک مدت مردم دوباره به سمت اتوموبیل‌های خود می‌روند. اما مسئولان سعی کردند برخی عادات را تغییر دهند. البته این امر یک شبه امکان پذیر نیست و ما نیاز به اقدام عملی داریم.


وی تصریح کرد: توجه به محیط زیست در ایران در حال زیاد شدن است. روزنامه ها و جراید به آن می‌پردازند و این نشانه یک آینده عالی برای ایران است.


در بخش پایانی این کارگاه دکتر هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطائی در سخنانی گفت: کار روزنامه نگاری این است که دولت، جامعه و حاکمیت را به سوی توجه به محیط زیست سوق دهد.


او ادامه داد: این کارگاه، جرقه‌ای شد که ما این تصمیم را بگیریم و درس «ارتباطات و روزنامه‌نگاری محیط زیست» را در هر سه رشته مقطع کارشناسی (روزنامه‌نگاری، روابط عمومی و ارتباطات) و چهار رشته ارشد (ارتباطات، مطالعات فرهنگی و رسانه، مدیریت رسانه و روزنامه نگاری) وارد کنیم. حداقل به عنوان درسی که دانشجویان نسبت به ضرورت آن آشنا شوند.


خانیکی در پایان گفت: ان‌شاءالله روزی برسد که به صورت مستقل دوره «کارشناسی ارشد ارتباطات محیط زیست» را هم در دانشکده علوم ارتباطات راه‌اندازی کنیم.


گوشه هایی از این کارگاه را از قاب دوربین عطنا می بینید.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار