۰۵ دی ۱۳۹۷ ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۷۳۲۱۲
حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با ارائه گزارشی از روند پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در سال گذشته گفت: دانشگاه علامه به دنبال این است که علاوه بر راه‌اندازی آزمایشگاه علوم شناختی در دانشگاه یک دهکدۀ تحقیقات علوم انسانی و هنر ایجاد کند.


به گزارش خبرنگار عطنا، حمیدرضا علومی‌یزدی در مراسم «اختتامیه هفته پژوهش دانشگاه علامه طباطبائی» که اول دی‌ماه در سالن همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت (گزارش تصویری) برگزار شد، ضمن تشکر از همه کسانی که در سال گذشته فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه را پیش بردند، گفت: مدیریت معاونت پژوهشی دانشگاه در چهار حوزه، فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند که اولین اقدام مربوط به مدیریت امور پژوهشی و صدور کارت پژوهانه (گرنت کارت) است.


وی با اشاره به اینکه صدور کارت پژوهانه حرکت بسیار مثبتی است، بیان کرد: پیشنهاد صدورکارت پژوهانه از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه به منظور بهبود روند هزینه و اعتبار پژوهانه اعضای هیئت‌علمی مطرح شد که بخشی از اعتبار پژوهانه هرساله اعضای هیئت علمی در دو مرحله 6 ماهه به کارت پژوهانه آنها واریز می‌شود و مبلغ هر مرحله، برابر با 25 درصد پژوهانه تخصیصی سالیانه است.


علومی‌یزدی درباره فعالیت‌های انجام شده در حوزه امور پژوهشی، گفت: برای اولین‌بار در دانشگاه علامه طباطبائی راه استفاده از علوم شناختی را فراهم کردیم و در مدرسه علوم شناختی دانشگاه تا به حال دو نشست برگزار شده است؛ همچنین به زودی آزمایشگاه علوم شناختی نیز تأسیس می‌شود.


وی درخصوص تاسیس آزمایشگاه علوم شناختی در دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: این آزمایشگاه دریچه‌ای برای پژوهش‌ها و تحقیقات میان‌رشته‌ای در دانشگاه است که اعضای هیئت علمی می‌توانند با استفاده از این دریچه، نگاه تخصصی خودشان را داشته باشند.



دریافت مجوز تاسیس دهکده تحقیقات علوم انسانی و هنر



معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: دانشگاه علامه به‌دنبال این است که علاوه بر راه‌اندازی آزمایشگاه علوم شناختی در دانشگاه یک دهکده تحقیقات علوم انسانی و هنر نیز ایجاد کند، مجوزهای لازم این طرح صادر شده و اکنون در مرحله طراحی است که امیدوارم با پشتوانه معاونت علمی ریاست‌جمهور و معاونت پژوهشی وزارت علوم این دهکده آزمایشگاهی را هم پیش ببریم.


وی اضافه کرد: در مقررات امور پژوهشی دستاوردهایی داشته‌ایم اما جای چند شیوه‌نامه در این لیست خالی بود، یکی بحث شیوه‌نامه اخلاق پژوهش‌محور است که پژوهشگران نیازمند چنین شیوه‌نامه‌ای بودند و این شیوه‌نامه تقریباً مراحل پایانی خود را می‌گذراند و در همین روزها، مجوز مرتبط با آن را دریافت می‌کنیم.


وی فعالیت دیگر مدیریت پژوهشی را تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی دانست و بیان کرد: این اقدام سال‌ها تابع نظام خاصی نبوده اما اکنون این شیوه‌نامه مشخص می‌کند که اعضای هیئت علمی باید چه فعالیت‌هایی را دنبال کند که در واقع استانداردهای لازم را پر کرده باشند، این شیوه‌نامه در حال تدوین و نهایی‌سازی است.



ایجاد دوره پسادکترا در دستور کار قرار دارد


علومی‌یزدی با اشاره به اینکه ایجاد دوره «پسادکترا» یکی از تقاضاهایی بوده که همواره از سوی اعضای هیئت علمی مطرح می‌شود، گفت: متقاضیان دیگری از سایر دانشگاه‌ها داشته‌ایم که خواستار این موضوع بودند، بنابراین دوره پسادکترا هم برای جامعه و هم برای اعزام اعضای هیئت علمی طراحی و تنظیم شده است که به‌زودی نهایی می‌شود.



ماموریت توسعه‌ای دانشگاه علامه برای 1400



علومی‌یزدی در ادامه بیان کرد: در سال گذشته با کمک اعضای هیئت علمی برای اولین‌بار برای دانشگاه یک مأموریت کلان پژوهشی با عنوان «شناسایی و پاسخگویی به نیازهای جامعه برمبنای پایداری توسعه ملی با رویکرد میان‌رشته‌ای 1397تا 1400» را تعریف کرده‌ایم به این ترتیب که تقاضای ما از اعضای هیئت علمی این است که فعالیت‌های پژوهشی خودشان را متوجه این مسئله کنند تا اینکه دانشگاه بتواند بخشی از مسئولیت اجتماعی‌ خود را با متمرکز شدن روی این موضوع به انجام برساند.



دو خوشه مشورتی ریاست جمهوری در دانشگاه علامه فعال است


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی درباره خوشه‌های مشورتی دانشگاه، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی به دنبال تقاضایی از سوی دولت خوشه‌های مشورتی دانشگاه را طراحی کرد که کار این خوشه‌ها این است که در موضوعات مورد نیاز به دولت توصیه‌های مشورتی و سیاستی دهند.


وی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی میزبان دو خوشه‌ در حوزه‌های پولی-بانکی و ارتباطات و رسانه است و ما اکنون به‌دنبال موفقیت‌آمیز بودن خوشه‌های مشورتی هستیم تا از توانمندی‌ها و پتانسیل اعضای هیئت علمی در سیاست‌گذاری، قانونگذاری و اجرا استفاده شود.


علومی‌یزدی در همین زمینه اضافه کرد: از سوی وزارت علوم به دانشگاه علامه طباطبائی پیشنهاد شده است که در زمینه طراحی‌هایی که در خوشه‌های مشورتی داشتیم یک شبکه دانشگاهی ملی مشورتی را با مرکزیت دانشگاه علامه طباطبائی طراحی کنیم و در پی جلسات مختلفی که با سیاست‌گذاران داشته‌ایم؛ تقریباً این فرآیند و ساختار در حال نهایی شدن است.



اقتصاد مقاومتی یکی از حوزه‌های پژوهشی دانشگاه است


وی ادامه داد: عملکرد دیگر ما در طی سال گذشته تاکنون برگزاری همایش‌ها و نشست‌هایی با محوریت اقتصاد مقاومتی در چند دانشکده شامل مدیریت و حسابداری، اقتصاد، علوم اجتماعی و حقوق و علوم سیاسی بود که به عنوان سند سیاستی تدوین و برای معاون اول رئیس‌جمهور و دستگاه‌های اجرایی ارسال شد.


علومی‌یزدی درباره واکنش معاون اول رئیس جمهور نسبت به گزارش همایش‌های اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: «ایشان ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این نشست‌ها دستور دادند که محورهای این گزارش‌ها به صورت جداگانه مورد بررسی و توجه قرار داده شود».


وی افزود: همچنین نامه‌ای از دکتر مسعود برومند، معاون پژوهشی وزرات علوم دریافت کردم که ضمن تشکر از کسانی که گزارش را تنظیم کرده‌اند، این گزارش را به عنوان یک سند کارشناسی که حتی قابلیت تبدیل به لایحه قانون را دارد، توصیف کردند.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی درباره برگزاری نشست‌های کمک به حل مشکلات کشور و ارائۀ توصیه‌های سیاستی به سازمان‌ها، گفت: دانشگاه با برگزاری 34 نشست در چهارمین دوره مجموعه نشست‌های «کمک به حل مشکلات کشور» و در مجموع ادوار 99 نشست، سعی در حل معضلات کشور و ارائه توصیه‌های سیاستی به دستگاه‌های اجرایی کردند تا بتوانند نقش کوچکی در حل این معضلات ایفا کنند.



ضرورت آشنایی استادان و دانشجویان با مرکز کارآفرینی  و مرکز رشد دانشگاه علامه



وی درخصوص مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبائی هم بیان کرد: مرکز کارآفرینی یکی از مراکزی است که در دانشگاه وجود دارد ولی بسیاری از ما با کارکرد آن آشنا نیستیم، این مرکز خدماتی شامل آموزش و ترویج، پژوهش و مشاوره، پذیرش و ارزیابی، اطلاع‌رسانی فرصت‌های شغلی و هدایت شغلی را ارائه می‌دهد که دانشجویان با شرکت در این دوره‌های تخصصی، امکان جذب آنها در دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند. ضمن‌آنکه هر ساله میزبان دو رویداد بزرگ کارآفرینی شامل روشنا و چکاوک را نیز برگزار می‌کند.


علومی یزدی افزود: مرکز رشد علامه طباطبائی یکی از منحصر به فردترین مراکز رشد علوم انسانی و اجتماعی در کشور است که تعدادی از شرکت‌ها، چهار واحد شتاب‌دهنده و مجموعه کافه خرد در آن مستقر هستند و کافه خرد نیز به صورت مستمر، میزبان رویدادهای مهم کارآفرینانه در حوزه‌های مختلف است.



همچنان در کرسی‌های آزاداندیشی پیشتاز هستیم


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دانشگاه در زمینه کرسی‌های نظریه‌پردازی در سطح کشور همچنان پیشتاز است، گفت: کرسی‌های ترویجی به تعداد قابل توجهی در دانشگاه علامه برگزار می‌شود که در سال گذشته برای مثال، کرسی نوآوری با عنوان «از مادی‌گرایی به معناگرایی در فهم روابط بین‌الملل» توسط دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در دانشگاه برگزار شد که یک کرسی بسیار موفق بود.


وی اضافه کرد: وضعیت طرح‌های پژوهشی (مصوب) دانشگاه در سال 97-1396با اینکه بد نیست اما به هیچ وجه راضی کننده هم نیست، متأسفانه در یک سال اخیر تعداد طرح‌های پژوهشی دانشگاه کاهش پیدا کرده است که بخشی به علت مشکلات طراحی و نبود اعتبار در عرصه اجرایی است که امیدوارم برطرف شود.


علومی‌یزدی درباره دفاتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه، بیان کرد: یکی از پرکارترین دفاتر معاونت پژوهشی است که خانم تیشه‌یار و همکارانشان در این زمینه زحمت‌های فراوانی کشیدند و در سال گذشته در همین زمینه توانستیم با همکاری معاونت آموزشی سه دوره مشترک با کشور روسیه برگزار کنیم.



توسعه ارتباطات بین‌االملل دانشگاهی


وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه مادر برای ارتباط با دانشگاه‌های کشور اسپانیا شناخته شده است، گفت: یک مرکز آموزشی زبان فارسی در یکی از دانشگاه‌های اسپانیا راه‌اندازی شده است و مرکز دوم نیز به‌زودی در قزاقستان تأسیس می‌شود. ضمن‌آنکه کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی ایجاد شده است و مرکز آموزش زبان فارسی به‌ غیرفارسی‌زبانان نیز فعالیت خوب و چشمگیری دارد و دانشجویان و متقاضیانی از سراسر دنیا برای یادگیری زبان فارسی به این مرکز می‌آیند.


علومی‌یزدی در همین زمینه ادامه داد: برای آموزش مهارت‌های بین‌المللی شدن نیز کارگاه‌هایی برای اعضای هیئت علمی و کارشناسان دانشگاه برگزار شد که امیدوارم استادان بتوانند از این کارگاه‌ها استفاده کنند.


وی با بیان اینکه عضو چندین اتحادیه بین‌المللی دانشگاهی نیز هستیم، گفت:  اعزام استادان و دانشجویان برای شرکت در کنفرانس‌ها و دوره‌های دانش‌فزایی همچنان در حال انجام است، ما توان این را داریم که سخن و علم خودمان را به دنیا ارائه کنیم و صرفه‌جویی در این زمینه را روا نمی‌دارم.


معاون پژوشی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: برخی از استادان برای تدریس به خارج از کشور اعزام شدند و این امر می‌تواند همکاری دانشگاه را در زمینه بین‌المللی ارتقا دهد و امیدواریم که تعداد این اعزام‌ها افزایش پیدا کند.


وی خاطرنشان کرد: دانشگاه در زمینه همکاری با نهادهای بین‌المللی شامل، بنیاد سه فرهنگ مدیترانه‌ای، شبکه دانشگاه‌های جاده ابریشم، جامعه ماکس پلانک آلمان، کمیسیون اروپا، مؤسسه فرهنگی اکو و بنیاد «د.آ.د» و مجمع رؤسای دانشگاه‌های آلمان تلاش کرده است و لازم است این تغییرات بیشتر انجام شود و پروژه‌های بین‌المللی را هم بیشتر دنبال کنیم.



انتشارات ویترین دانشگاه است



علومی یزدی در خصوص مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی نیز گفت: انتشارات ویترین دانشگاه است که برای ناظران بیرونی آراستیم و از آنها دعوت می‌کنیم تا از این ویترین که شامل کتاب‌ها و مجلات دانشگاه است ما را بشناسند.


وی افزود: هر ساله حدود 80 تا 90 عنوان کتاب درسی و کمک‌درسی در حوزه‌ علوم انسانی و اجتماعی تولید و 51 عنوان مجله نیز در دانشگاه چاپ می‌شود که از این تعداد مجله‌ها، 27 عنوان علمی-پژوهشی، دو عنوان علمی-ترویجی، 22 عنوان علمی-تخصصی و 10 عنوان نشریه غیرفارسی‌زبان هستند، همچنین مجله‌های غیرفارسی زبان ما می‌تواند به‌راحتی در نمایه‌های بین‌المللی ثبت شوند و اعتبار بین‌المللی کسب کنند.


علومی‌یزدی درباره سایر فعالیت انتشارات دانشگاه، گفت: برای رقابت با سایر ناشران و دانشگاه‌های ملی و بین‌المللی در جهت تولید و فروش آثار و توسعه امور (مانند، انتشارات سمت، دانشگاه‌های طرف تفاهم مانند دانشگاه‌های روسیه، انتشارات زلاتااوست و مواردی از این قبیل) همکاری‌هایی ایجاد شده است، ضمن‌آنکه از سامانه‌های به‌روز و پیشرفته در حوزه مجلات و فروش آثار (سامانه نشریات دانشگاه، سامانه فروش کتاب آنلاین، سامانه کتب الکترونیکی) استفاده شده و میان انتشارات دانشگاه و انتشارات 12 دانشگاه دیگر در جهت ارتقا، توسعه و همکاری‌های متقابل در تولید، فروش هم‌افزایی ایجاد شده است.



جمع‌آوری بیش از 50 هزار منبع در کتابخانه مرکزی دانشگاه


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طبابائی بیان کرد: یکی از آرزوهای دانشگاه علامه طباطبائی در سال گذشته تأسیس کتابخانه مرکزی مجهز و استاندارد بود که با زحمت رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح شد، کتابخانه دیجیتال که یکی از پرمنبع‌ترین کتابخانه‌های دیجیتال در کشور است بهره‌برداری از نسخۀ جدید سیستم نرم‌افزاری کتابخانه دیجیتالی قابلیت‌های متنوعی را در خدمت بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.


وی افزود: کتابخانه در زمینه نسخ خطی بسیار پیشرفته است و بیش از 50 هزار منبع را به صورت کتاب‌های الکترونیکی و نسخ خطی تهیه کردیم همچنین امسال به مناسبت سالگرد علامه طباطبائی پروفایل پژوهشی علامه طباطبائی را در گوگل اسکالر ایجاد کردیم.


وی ضمن تشکر و قدردانی گفت: در سال گذشته در امور پژوهشی دانشگاه شاهد تغییری بودیم آقای نیسی همکار باتجربه و باسابقه بنا به اصرار معاونت پژوهشی وزارتخانه به وزارت علوم رفتند ولی خوشبختانه لطفشان به دانشگاه ما زیاد است و آقای خورسندی خوش‌فکر جای ایشان را گرفتند و این باعث می‌شود که امور پژوهشی راه قبلی را با سرعت بیشتر ادامه دهد.


علومی یزدی در پایان تصریح کرد: آقای خورسندی به راه اندازی واحدهای خدماتی پژوهشی در داخل دانشکده‌ها پرداختند که این طرح به طور آزمایشی در چند دانشکده اجرا می‌شود و هدف از این اقدام این است که دانشجویان دکترا در کارگاه پژوهشی به طور خاص در مقالات علمی و بین‌المللی کمک کنند و امیدواریم که همکاری لازم را داشته باشند و این حرکت آزمایشی نتایج مثبت داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار