۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ۱۶:۲۶
کد خبر: ۲۰۴۵۴۰
مرجان فقیه نصیری در همایش «‌بررسی ابعاد حقوقی و تجاری تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران»

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی یکی راه‌هایی خنثی‌سازی سیاست‌های تحریمی آمریکا را استفاده از تجارت الکترونیک دانست و گفت: تجارت الکترونیک مزایایی از جمله کاهش هزینه‌های سربار، به‌کار‌گیری فناوری رقابتی، کاهش هزینه‌های عملیاتی، ارتقای مشتری‌مداری و کاهش کلی هزینه‌ها و غلبه بر پیچیدگی تجارت را به دنبال دارد.


به گزارش عطنا، همایش بین‌المللی «بررسی ابعاد حقوقی و تجاری دوره جدید تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا علیه ایران» به همت موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی چهارشنبه، 27 تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد.


مرجان فقیه‌نصیری، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در جایگاه رئیس این همایش درباره «اهمیت استفاده از اقتصاد الکترونیک و نقش ابزارهای اقتصاد دیجیتال در فضای تحریم» به سخنرانی پرداخت و گفت: محور سخنانم در این همایش، بررسی تحریم‌های اقتصادی و مالی، مزایای تجارت الکترونیک، مزایای استفاده از معاملات تهاتری و مزایای استفاده از ارزهای رمز پایه و چگونگی جابه جایی‌های پولی خواهد بود.


وی گفت: تقریبا 53 درصد دنیا از اینترنت استفاده می‌کند و کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی ۴۲ درصد، کاربران موبایل۶۸ درصد و کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی موبایل ۳۹ درصد هستند، ولی این آمار از میانگین جهانی بالاتر است و تعداد کاربران اینترنت در ایران ۶۹ درصد، کاربران فعال در شبکه های اجتماعی۴۹ درصد و کاربران فعال شبکه های اجتماعی موبایل۴۹ درصد است.


رئیس این همایش افزود: اکثر کاربران ایرانی از کارت اعتباری استفاده می‌کنند و در خانم‌ها این نسبت بیشتر از آقایان است در مقابل آقایان خیلی بیشتر از طریق اینترنت خرید می‌کنند و خانم‌ها به جهت تمایالاتشان دوست دارند به صورت حضوری خرید کنند.


 وی با این اینکه استفاده از اینترنت از 2012 تا 2017 دو برابر شده است، اظهار کرد: دنیا به سمت استفاده از فضاهای تجارت الکترونیک می‌رود، میانگین جهانی تجارت الکترونیک جهانی 2.9 درصد است ولی اروپا و آسیا بالاتر از میانگین بالاتر از میانگین جهانی است.


نصیری با اشاره به روند صعودی خرده‌فروشی الکترونیکی در دنیا، بیان کرد: در سال ۲۰۱۷ میزان خرده‌فروشی الکترونیکی در جهان با ۱۰درصد رشد نسبت به سال قبل به ۳/۲ هزار میلیارد دلار رسیده است، در میان کشورهای مختلف، چین با ۳۳ درصد و آمریکا با ۲۶ درصد بیشترین حجم تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۱۷ را داشته‌اند.


 وی با مقایسه وضعیت تجارت الکترونیک در ایران نسبت به استانداردهای جهانی تصریح کرد: حجم تجارت الکترونیک در ایران با ۳۷ درصد به ۹/ ۸۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ رسیده است، با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در تجارت الکترونیک در ایران اما همچنان فاصله با کشور‌های پیشرو در این زمینه وجود دارد.


رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: طبق پژوهش صورت گرفته، تحریم‌های ایالات‌متحده به ترتیب شامل ۴ دسته اقتصادی-مالی، فناوری، تحریم‌های سیاسی،‌ دیپلماتیک و تحریم‌های نظامی می‌شود، البته موضوع بحث که با توجه به جایگاه مهم تحریم‌های فناوری توجه به اقتصاد این بخش بسیار حائز اهمیت است، تحریم‌ها بیشتر تجارت و صادرات ما را بیشتر مورد حمله قرار می‌دهد.


وی ادامه داد: ابزار‌هایی که برای تحریم مورد استفاده قرار می‌گیرد ابزارهای مالی است با توجه مزیت‌هایی که دلار در بازارهای جهانی دارد از این فرصت آمریکا برای تحریم‌های مالی استفاده می‌کند، آمریکاییان می‌خواهند که فعالیت‌های اقتصاد ایران سخت، پیچیده و پرهزینه شود.


نصیری با بیان اینکه برای اینکه چونگه بتوانیم سیاست‌های تحریم آمریکا را خنثی کنیم، گفت: یکی راه‌هایی خنثی‌سازی سیاست‌های تحریمی آمریکا استفاده از تجارت الکترونیک است، چرا که تجارت الکترونیک مزایایی از جمله کاهش هزینه‌های سربار، به‌کار‌گیری فناوری رقابتی، کاهش هزینه‌های عملیاتی، ارتقای مشتری‌مداری و کاهش کلی هزینه‌ها و غلبه بر پیچیدگی تجارت را به دنبال دارد.


رئیس این همایش ادامه داد: این ابزار تجارت الکترونیک را می‌توانیم در معاملات تهاتری نیز بکار بگیریم، همچنین استفاده از تجارت الکترونیک در صرفه‌جویی‌های ارزی کمک می‌کند و تراز پرداخت‌های ما را تعدیل می‌کند و می‌تواند روابط تجاری ما را در طرح‌های جدید تجاری پایه‌گذاری کند.


وی با بیان اینکه ابزارهای دیگری که می‌توان در حوزه تجارت برای خنثی‌سازی سیاست‌های تحریمی آمریکا از ارزهای رمزپایه استفاده کرد، اظهار کرد: ارزهای رمز پایه باعث کاهش هزینه‌ها می‌شوند و واسطه مالی مثل سوئیفت و بانک مالی را حذف می‌کند و امکان مسدود کردن این سیستم به جهت استفاده از سرورهای مرکزی بسیار محدود است، در جهان امروز استفاده از رمزهای ارز پایه رو به افزایش است، ما با استفاده از ارز دیجتال می‌توانیم از کشورهای دیگر خرید کنیم و به راحتی به کشور ثالت منتقل کنیم.


نصیری در پایان گفت: ما برای ادامه تجارت در شرایط تحریمی نیازمند نفوذ مویرگی در اقتصاد جهانی هستیم برای اینکه در این فضا حضور داشته باشیم، لازمه آن استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک در فضای بین‌الملل است استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک در معاملات تهاتری و پایاپای استفاده ابزارهای تضعیف کننده قدرت دلار در بازار جهانی مثل ارزهای منطقه‌ای و ارزهای رمزپایه از جمله ابزارهایی است که تجار ایرانی می تواند از آن استفاده کنند، تا کمترین آسیب را ببینیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار