۳۰ تير ۱۳۹۷ ۱۷:۱۹
کد خبر: ۲۰۲۶۱۰
دفاع رساله توسعه‌ مدل‌های کسب‌وکار با استفاده از روش‌شناسی سیستم‌های نرم

برای اولین بار در دانشگاه علامه طباطبائی از رساله‌ای با موضوع همراه‌بانک‌ها، بانکداری باز و بانکداری شبکه‌های اجتماعی در قالب توسعه مدل‌های کسب‌وکار دفاع شد که در سطح جهانی بی‌نظیر و جزء اولین تحقیقات در این حوزه از مدیریت و صنعت بانکداری است.


به گزارش عطنا، این رساله به قلم محمد محرابیون محمدی که برای نخستین‌بار در سطح جهانی به موضوع توسعه‌ مدل‌های کسب‌وکار با استفاده از روش‌شناسی سیستم‌های نرم پرداخته است، صنعت بانکداری را محور پژوهش خود قرار داده است.


در این تحقیق، یک روش‌شناسی جدید شامل 18 گام از مرحله شناخت مسئله توسعه مدل کسب‌وکار همراه‌بانک تا پیاده‌سازی آن ارائه شده است و جنبه‌های نوین فناوری‌های توسعه همراه بانک نظیر بانکداری باز و بانکداری شبکه‌های‌ اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.


نتایج اجرای این پژوهش در یکی از بانک‌های خصوصی کشور حاکی از آن است که در بافتار مسئله، توسعه مدل کسب‌وکار همراه بانک نیازمند تعامل هفت خرده سیستم است.


این خرده سیستم‌ها که در تعامل با یکدیگر به بانک‌ها در استقرار بانکداری بدون شعبه کمک کرده است و مشتریان خدمات بانکی را از یک ناظر و خدمت گیرنده منفعل به یک عنصر تأثیرگذار در توسعه خدمات بانکداری مبدل می‌سازد.


نتایج دستاوردهای این رساله در دو مقاله در ژورنال بین‌المللی Systemic Practice and Action Research چاپ شده است.


این رساله توسط دکتر محمد محرابیون محمدی و تحت هدایت دکتر پیام حنفی‌زاده و مشاوره دکتر جهانیار بامداد صوفی و دکتر کامبیز بدیع نوشته شده است.


محمد محرابیون محمدی سابقه بیش از 6 سال تدریس در دانشگاه علامه طباطبائی را دارد و در این مدت بیش از 15 مقاله ملی و بین‌المللی را به چاپ رسانده است.


پیام حنفی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان راهنمای این رساله، سردبیر ژورنال بین‌المللیInternational Journal of E-Business Research است که علاوه بر تألیف کتب بین‌المللی، چاپ بیش از 100 مقاله بین‌المللی را در کارنامه پژوهشی خود دارد.


گفتنی است، بانکداری باز به عنوان یک سامانه بانکداری یکپارچه (core banking)، مجموعه نرم‌افزاری است که پس از تنظیم و تطبیق با نیازهای سازمان به شرحی که تنظیم شده برای بانک کار می‌کند. اگر قرار باشد آن را دوباره تنظیم کنیم کار سختی است چون به محض تغییر پارامترها از ابتدا باید فرآیند تست با تعداد زیادی آزمون انجام شود که امکان اشتباه در سیستم را از بین ببرد، پس باید سیستم اصلی آنقدر نشست و بررسی شود تا احتمال اشتباه آن خیلی پایی بیاید.


همچنین بانکداری شــبکه‌های اجتماعــی، رویکردی نوظهور در بانکداری خرد اســت که فرآیندهای قرض‌دهی و روابط بیــن قرض‌دهندگان و موسسات مالی را شفاف می‌سازد. بحث شفافیت این اســت که آن قرض‌دهی و وام‌دهی که قرار بود در یک بانک اتفاق بیفتد، با کمک ابزارهایی مانند وام های نفر به نفر یــا طرحی که همه برای یک موضوع و به قصد خاصی پول جمع کنند، از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌تواند گسترش یابد.


با گزارش تصویری این جلسه همراه باشید؛

عکس: علی اکبریان میمند-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار