۱۵ تير ۱۳۹۷ ۱۷:۱۹
کد خبر: ۲۰۰۲۵۹
نشست نقد کتاب «پارادایم جدید»

نشست نقد و بررسی کتاب «پارادایم جدید» تالیف آلن تورن با حضور ابوالفضل دلاوری، استاد دانشگاه علامه طباطبائی، حسن مجیدی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) و سلمان صادقی‌زاده، مترجم کتاب در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نشست که عصر پنج‌شنبه، 14 تیرماه به همت کمیته جامعه‌شناسی و روش‌شناسی انجمن علوم سیاسی ایران در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، ابتدا سلمان صادقی‌زاده، دانش‌آموخته علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی و دکترای جامعه‌شناسی سیاسی از دانشگاه تهران به عنوان مترجم کتاب به ارائه چکیده‌ای از کتاب پرداخت و آرای آلن تورن، جامعه‌شناس نئومارکسیست درباره ایده پارادایمی جدید برای فهم جهان معاصر را تشریح کرد.


در ادامه ابوالفضل دلاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و حسن مجیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) به نقد و بررسی این آرا پرداختند.


گفتنی است آلن تورن جامعه‌شناس نومارکسیست و از پایه‌گذاران جامعه‌شناسی مدرن فرانسه است که در میان جامعه‌ علمی ایران تنها به ترجمه‌ برخی نظریاتش به‌ویژه پیرامون جنبش‌­های اجتماعی، آن هم به‌صورتی محدود شناخته شده است. این در حالی است که نظریات وی حول مفهوم سوژه و یا همان فاعل‌شناسا می­‌تواند درگاهی نوین برای حل بزنگاه همیشگی ساختار و کارگزار باشد.


او در میان دوگانه‌ ساختار و کارگزار، «سوژه» را پیش می­‌کشد و با نقد فلسفه­‌های تاریخ و فاصله گرفتن از پسامدرنیسم، محور اصلی اندیشه‌ خود را حول این مفهوم قرار می‌‌دهد. از نظر تورن، جامعه‌شناسی امروز باید با در نظر گرفتن تحولات جهان معاصر در جست‌وجوی الگوهای تازه‌­ای برای شناخت و فهم مسائل دنیای کنونی باشد.


گزارش کامل در عطنا قرار می‌گیرد.

با گزارش تصویری این نشست همراه باشید؛

عکس: ایوب قادری-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار