۰۵ اسفند ۱۳۹۶ ۰۳:۳۳
کد خبر: ۱۷۳۳۶۸
مجمع عمومی انجمن علمی-دانشجویی روزنامه‌نگاری

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در جمع دانشجویان رشته روزنامه نگاری دانشجویان علوم ارتباطات را به یک تلاش مضاعف برای هم‌پایی با تحولات شگرفی که در حوزه روزنامه نگاری اتفاق افتاده است، دعوت کرد.


به گزارش خبرنگار عطنا، مجمع عمومی انجمن علمی-دانشجویی روزنامه نگاری با حضور رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، معاون دانشکده و مدیرگروه روزنامه‌نگاری، یکشنبه، 29 بهمن‌ماه در سالن همت این دانشکده برگزار شد.


در این جمع دانشجویی، دکتر محمدمهدی فرقانی با ذکر خاطراتی گفت: من به طور خاص به هویت روزنامه نگاری، رشته روزنامه نگاری، حرفه روزنامه نگاری و کار روزنامه‌نگاری علاقه خاصی دارم. علت آن هم این است که بخش عمده‌ای از کارنامه من در اشتغال آموزش، حرفه و کار روزنامه‌نگاری بوده است.


وی یادآور شد: از سال ۱۳۵۲ تا به امروز، یعنی نزدیک به ۴۵ سال در همه این سال‌ها هم آموزش روزنامه نگاری و هم مسائل حرفه‌ای را به صورت جدی دنبال کرده‌ام و هنوز هم عضو کمیسیون صدور کارت هویت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران هستم.


رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی افزود: در پیش‌نویس لایحه نظام رسانه‌ای برای بحث و اظهار نظر دعوت می‌شدیم، البته این به معنای آن نیست که  هر چه به تصویب برسد همه اجزای آن مورد تایید من است ولی بالاخره ما نظراتمان را آنجا مطرح کردیم.


وی با بیان اینکه حضور فعال در عرصه حرفه‌ای، نظام اداری و آموزش روزنامه نگاری داشته و دارد گفت: به این پیشینه و به این وضعیت می‌بالم.


دکتر فرقانی با بیان اینکه مسئولیت کلی دانشکده بر عهده اوست و باید به تساوی وقت، نگاه و انرژی‌ خود را بین همه بخش‌ها تقسیم کند، گفت: با توجه به اینکه به همه نقاط توجه دارم، اما قلباً گرایش و علاقه ویژه‌ای به رشته روزنامه‌نگاری دارم.


وی در ادامه به ذکر چند نکته صمیمانه پرداخت و اظهار کرد: نکته اول این است که سیاست دانشگاه و سیاست دانشکده بر حمایت قاطع از انجمن‌های علمی-دانشجویی است، این را به عنوان یک موضع رسمی تلقی کنید.


وی در این‌باره خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای با شورای دانشگاه آقای دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه اشاره کردند که در نشستی که با انجمن‌های علمی-دانشجویی داشتند، برخی از انجمن‌ها بر عدم همکاری برخی دانشکده‌ها برای پیگیری کارها گلایه‌هایی داشته‌اند، من بعید می‌دانم که انجمن‌های علمی-دانشجویی ما چنین گلایه‌ای داشته باشند، مگر اینکه من اطلاع نداشته باشم.


دکتر فرقانی تصریح کرد: من چه دوره‌ای که در سال ۸۲ تا ۸۶ ریاست دانشکده علوم اجتماعی را به عهده داشتم و چه امروز، واقعا علاقه، سیاست، برنامه و رفتارم  بر حمایت از انجمن‌های علمی-دانشجویی بوده است. چراکه معتقدم اینها هم هسته‌های علمی مناسبی برای پیشبرد امور آن رشته علمی و خود دانشگاه هستند و هم فعالیت دانشجویی یک فعالیت نهاد مدنی است که دانشجویان در آینده نیاز دارند که در جامعه ادامه‌دهنده آن باشند. لذا می‌توان از این تجربه‌های اجرایی و علمی در آینده و مسیر زندگی به خوبی استفاده کرد.


رئیس دانشکده ارتباطات نکته دوم را درباره علم روزنامه‌نگاری مطرح کرد و گفت: من همه شما را به یک تلاش مضاعف برای هم‌پایی با تحولات شگرفی که در حوزه روزنامه‌نگاری اتفاق افتاده است، دعوت می‌کنم.


وی ادامه داد: در حال حاضر تحولات این جوزه همچنان در حال تکوین است و بسیاری از کارکردها، تعاریف و آموزه‌های روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را با تغییرات مفهمومی رو‌به‌رو کرده است، شما باید این تحولات را رصد کنید و نقش فعالی در پیشبرد و جهت دادن به آن داشته باشید.


دکتر فرقانی اضافه کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا جایی که مقدور است برای حرکت در این مسیر به شما کمک کنیم. کلاس، درس و استاد شرط لازم است، اما کافی نیست، برای همین، شما باید تلاش خود را در این زمینه به صورت مضاعف به کار ببندید.


وی با ذکر گلایه‌ای از دانشجویان افزود: متاسفانه هنوز هم در حوزه روزنامه‎نگاری می‌بینم  که بچه‌ها حتی از برخی مسائل پیش پا افتاده روزمره هم فاصله دارند، نه روزنامه‌ها را نگاه می‌کنند، نه اخبار را گوش می‌دهند و نه علاقه‌ای به پیگیری تحولات سیاست، جامعه و اقتصاد دارند.


استاد برجسته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به خلاء‌های نظام‌های رسمی آموزش اظهار کرد: ما حدود دو سال است که می‌جنگیم تا برنامه مقطع کارشناسی رشته مطالعات ارتباطی را به تصویب برسانیم، هشت سال است برای کارشناسی ارشد روابط عمومی می‌جنگیم که به ثمر برسد.


وی ادامه داد: در نظام‌های رسمی آموزش این اتفاقات عادی است و زمان می‌برد و ما نمی‌توانیم پابه‌پای تحولات حرکت کنیم، اما با وجود این؛ استاد می‌تواند در کلاس‌ها مسائل روز را مطرح کند و دانشجویان را علاقه‌مند کند که مسائل روز را پیگیری کنند. این خلاء‌ها را انجمن‌های علمی-دانشجویی با نشست‌ها، جلسات گفت‌و‌شنود، دعوت از سخنران‌ها، برگزاری سمینارهای علمی و... می‌توانند پر کنند و بچه‌ها را روزآمد نگه دارند و به پیش ببرند.


دکتر فرقانی این مسئله را ماموریت انجمن‌های علمی-دانشجویی دانست و تاکید کرد: انجمن‌های علمی محدودیت‌ها و بیم و امیدهای تشکل‌های سیاسی را ایجاد نمی‌کنند، بنابراین دست ما برای کمک به آنها باز است.



انجمن‌های علمی-دانشجویی می‌توانند با سایر دانشگاه‌ها همکاری کنند


در ادامه نشست، دکتر علی‌اصغر کیا، مدیرگروه رشته روزنامه نگاری در سخنانی بر اهمیت فعالیت دانشجویی تاکید و اظهار کرد:  انجمن‌های علمی-دانشجویی نقش مهمی در بهبود کیفیت درس‌ها و مخصوصا حوزه کارآموزی دارند.


وی افزود: این انجمن‌ها می‌توانند در بخش‌ اردو‌های علمی فعال عمل کنند و در سمینارهای علمی  که در داخل و بیرون از دانشگاه تشکیل می‌شود به تهیه چکیده‌ مقالات برای دانشجویان بپردازند. همچنین در امر کارآموزی به دانشجویان کمک و آنها را راهنمایی کنند.


دکتر کیا یکی دیگر از فعالیت‌های انجمن‌های علمی-دانشجویی را برگزاری همایش عنوان کرد و گفت: چنین‌ کارهایی قبلا انجام شده و نتیجه داشته است. اگر بتوانید با سازماندهی برنامه‌های مدون در برگزاری همایش‌های علمی-دانشجویی در حوزه روزنامه‌نگاری نقش داشته باشید، کمک زیادی به ما خواهید کرد.


وی افزود: رشته رورنامه‌نگاری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مستقل شده‌ است و ما سعی می‌کنیم این برنامه را در دوره دکتری هم پیاده کنیم، اگر انگیزه شما بیشتر باشد، به ما هم کمک می‌کند که در این زمینه بهتر عمل کنیم.


مدیرگروه رشته روزنامه‌نگاری با انتقاد از اینکه خیلی‌ از دانشجویان  نسبت به دانشگاه بی‎تفاوت شده‌اند، گفت: خوشحالم که قبول مسئولیت کردید و در این جلسه حضور یافتید، خیلی‌ها به این انجمن‌ها علاقه‌ای ندارند، در حالی که این انجمن‌ها بهترین راه و  بهترین جا برای ارتقای تحصیلی، تجربه و کار است.


دکتر کیا تاکید کرد:‌ انجمن‌های علمی-دانشجویی می‌توانند به کسانی که در زمینه‌های مختلفی مثل گرافیک، عکاسی و نویسندگی علاقه‌مند و با استعداد هستند، کمک کنند و به آنها جهت بدهند.


وی با بیان اینکه دانشگاه هیچ مانعی برای توسعه فعالیت علمی ندارد، افزود: بهترین راه موفقیت شما این است که برنامه داشته باشید. انجمن علمی روزنامه‌نگاری می‌تواند با انجمن‌های دانشگاه تهران و اصفهان و... برنامه مشترک داشته باشد، این کارها محال نیست فقط نیازمند برنامه‌ریزی است.


وی سخنان خود را اینگونه جمع‌بندی کرد: ما همکاری شما را می‌طلبیم، کمک کنید که بتوانیم زمینه فعالیت‌های ثمربخش را بیشتر فراهم کنیم. مطمئن باشید با وجود شرایط و محدودیت‌ در برخی امکانات و بودجه، اما در زمینه کار علمی تمام تلاش خود را می‌کنیم تا حد ممکن مطلوب عمل کنیم.


علی غلامی، عضو انجمن علمی-دانشجویی هم در این نشست گفت: امیدواریم که عملکرد انجمن علمی در این دوره طوری باشد که در برگزاری مجمع عمومی بعدی سالن پر شود. ما هم اردوهای علمی-دانشجویی را در برنامه داریم و هم در روز جهانی ارتباطات و قبل عید سعی می‌کنیم از یک خبرگزاری یا دفتر روزنامه بزرگ بازدید داشته باشیم.


وی افزود: ما انتظار داریم بتوانیم کارگاه‌ها و دوره‌های تخصصی را با حمایت دانشگاه برگزار کنیم و از این رخوت علمی که داریم، بیرون بیاییم.


غلامی همچنین به نشریه کیوسک اشاره و اظهار کرد: کیوسک به عنوان نشریه انجمن علمی-دانشجویی روزنامه‌نگاری یک نشریه کاملا تخصصی است که به همکاری تک تک شما احتیاج دارد و می‌خواهیم نشریه تخصصی راجع ‌به روزنامه‌نگاری با همکاری اعضای هیئت علمی دانشکده و اعضای انجمن علمی-دانشجویی‌ داشته باشیم.


در پایان، مروی، عضو سابق شورای مرکزی انجمن علمی-دانشجویی روزنامه‌نگاری در سخنان کوتاهی به جایگاه مهم انجمن‌های علمی-دانشجویی اشاره کرد و گفت: همه کانون‌های فرهنگی عالی کار می‌کنند، تصور کنید اگر کانون فرهنگی خیریه باشد و انجمن علمی قوی نباشد، مشکلات اجتماعی بیشتر می‌شود طوری که به چند کانون خیریه نیاز پیدا کنیم. اگر کانون موسیقی باشد و انجمن علمی قوی نباشد، موسیقی پرفروش ما امثال حمید هیراد و دیگران می‌شود. اگر کانون فیلم و عکس باشد و انجمن علمی قوی نباشد فیلم‌های پرفروش ما امثال آینه بغل و غیره می‌شود.


وی افزود: به همین نسبت اگر تشکل‌های سیاسی باشند و انجمن علمی قوی نباشد، انتخاب نماینده‌های مجلس به نظر فلان بازیگر و فلان سلبریتی منتهی می‌شود.


مروی از سخنان خود این‌گونه نتیجه گرفت که جایگاه انجمن‌های علمی-دانشجویی در لایه‌های عمیق بسیار مهم است و نیازمند حمایت از طرف دانشگاه و استقبال از طرف دانشجویان است.


عکس: شکیبا شیرازی-تهرانی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار