۰۲ اسفند ۱۳۹۶ ۰۰:۴۴
کد خبر: ۱۷۲۹۷۹
محمدرضا قاسمی، مدیر بین‌الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان

محمدرضا قاسمی با بیان اینکه بین‌المللی‌سازی یک فرهنگ است، که باید حتی در رفتار کارکنان دیده شود گفت: هیچ مدل کلی بین‌المللی‌سازی برای همه دانشگاه‌ها وجود ندارد، زیرا جغرافیا، اقلیم، فرهنگ و تاریخ در هر دانشگاه و منطقه و استان متفاوت است.


به گزارش خبرنگار عطنا، همایش ملی«بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در ایران»، چهارشنبه، ۱۸ بهمن با سخنرانی دکتر محمدرضا قاسمی، مدیر بین‌الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان با موضوع«مدل‌ها و خدمات دفاتر امور بین‌الملل»، در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


قاسمی، مدیر بین‌الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان در مقدمه سخنان خود را معرفی کرد و گفت: در اصل‌های 2، 3 و 24 قانون اساسی بر بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی از طریق تاسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان تاکید شده است.


وی با بیان اینکه در برنامه ارسالی وزارت علوم و تحقیقات فناوری به مجلس شورای اسلامی به مواردی از جمله بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها تاکید شده گفت: توسعه جذب دانشجو بین‌الملل از تکالیف برنامه ششم توسعه است.


مدیر بین‌الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان درباره  فعالیت دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان در چهارماه اخیر گفت: دانشگاه سیستان و بلوچستان برای کارگروه ملی همکاری بین‌الملل عضو گرفته، امور مربوط به انجام دوره اول تحقیق مشترک ایران و پاکستان را پیگیری کرده و فراخوان مربوط به اجرای دور دوم طرح‌های مشترک ایران و پاکستان آغاز شده است.


همچنین عضویت در کارگروه‌های همکاری بین‌المللی، تشکیل شورای بین‌المللی در دانشگاه و عضوگیری از همه دانشکده‌ها و برگزاری چندین جلسه توجیهی، تنظیم تفاهم‌نامه علمی با دانشگاه کابل، تنظیم تفاهم‌نامه علمی با دانشگاه افغانستان، تنظیم تفاهم‌نامه علمی با بنیاد نخبگان افغانستان از دیگر فعالیت‌های دانشگاه سیستان و بلوچستان است.


قاسمی در ادامه به دیگر اقدامات این دانشگاه اشاره کرد که در ادامه می‌خوانیم: راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام دانشجویان غیرایرانی در سایت دانشگاه، دریافت و بررسی مدارک دانشجویان غیر ایرانی و ارسال آنها به معاونت آموزشی جهت اخذ تاییدیه ادامه تحصیل از گروه‌های آموزشی مربوطه، ارسال مدارک متقاضیان برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری به منظور بررسی صلاحیت عمومی آنها.


تهیه و تنظیم تفاهم‌نامه با دانشگاه فرانسه، تهیه و تنظیم تفاهم‌نامه با دانشگاه ایتالیا، تهیه و تنظیم تفاهم‌نامه با دانشگاه فرانسه، تهیه و تنظیم تفاهم‌نامه با دانشگاه اتریش، شرکت در چهارمین کارگاه آموزشی، انجام امور مربوط به شرکت اعضای هیئت علمی دانشگاه در کنفرانس‌های بین‌المللی و اطلاع رسانی.


انجام امور مربوط به تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه جهت استفاده از فرصت مطالعاتی، آماده‌سازی جهت شرکت و ارائه سخنرانی برای کنوانسیون بین‌المللی‌سازی، تهیه و بروزرسانی کتابچه انگلیسی و معرفی پتانسیل‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه.


محمدرضا قاسمی، مدیر بین‌الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بین‌المللی‌سازی تعریف شده و معقول است افزود: بین‌المللی‌سازی یک فرهنگ است، که باید جا بیفتد و این فرهنگ باید حتی در رفتار کارکنان نیز دیده شود.


قاسمی برنامه‌های بلند‌مدت در راستای بین‌المللی‌سازی را اینگونه معرفی کرد: تسریع سیاست‌های کلان در روابط با کشورهای دیگر، ارائه برنامه مدون با پشتکاری جدی در فرهنگ‌سازی دانشگاه‌ها برای مقاصد بین‌المللی، مقابله با فرهنگ مدرک‌گرایی در کشور، مبارزه با مرگ کیفی آموزش عالی در برخی موسسات غیر‌انتفاعی در مراکز علمی کاربردی.


جدی بودن در امر نظارت بر کیفیت آموزش و پژوهش در کشور، مبارزه همزمان با فرار استعدادهای علمی از کشور، توسعه همکاری دوستانه بین‌المللی دولت‌ها به منظور حل مشکلات، رفع تنش‌های سیاسی و ایجاد فضای امن بین‌المللی با رعایت اصول اسلامی، احترام به ادیان، مذاهب و عقاید بشر‌دوستانه و آزادی‌های طبیعی افراد بشر.


قرارداد و تفاهم‌نامه بین دانشگاه‌ها، بررسی‌های لازم جهت شناخت وضعیت دانشگاه‌های سایر کشور‌ها به منظور تدوین برنامه‌های همکاری با آنها، معرفی دوره‌ها و بورس‌های خارجی جهت بهره‎‌برداری اساسی، ایجاد نهاد‌های بین‌المللی جهت استفاده از فرصت‌های بین‌المللی مانند یونسکو، اکو.


مدیر بین‌الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه برنامه‌های کوتاه مدت را اینگونه بیان کرد: شرکت در سمینار‌ها، کنفرانس‌ها و فرصت‌های مطالعاتی اساتید، بازدید‌های مدیران از دانشگاه‌های بین‌المللی، انتشار کتابچه و بروشور و استمرار آنها، بروزرسانی سایت دانشگاه و استمرار آن، بروزرسانی محتوا درسی اساتید، اخذ دانشجوی مهمان.


استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان یادآور شد: یکی از فعالیت‌ها برای بین‌المللی سازی نیاز جدی به همکاری و برنامه‌ریزی مستمر مدیران دانشگاه با دفاتر بین‌الملل است، این باید به یک فرهنگ تبدیل شود.


وی تصریح کرد: مدیران بین‌الملل می‌توانند باعث بهبود و اصلاح دفاتر کار بین‌الملل شوند، باید پویا بود و نباید مجموع فعالیت‌های جدا از هم اتفاق بیفتد، ایده عضویت به کارگروه‌ها باید به کلیه دانشگاه‌های سراسر کشور تعمیم داده شود.



بین‌المللی‌سازی عامل افزایش ارتباط جامعه جهانی


مدیر بین‌الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بین‌المللی‌سازی به خودی خود هدف نیست گفت: هیچ مدل کلی بین‌المللی‌سازی برای همه دانشگاه‌ها وجود ندارد، زیرا جغرافیا، اقلیم، فرهنگ و تاریخ در هر دانشگاه و منطقه و استان متفاوت است.


وی با تاکید بر اینکه بین‌المللی‌سازی به خودی خود هدف نیست گفت: بین‌المللی سازی عامل افزایش ارتباط جامعه جهانی است و ما باید عضو این جامعه جهانی شویم.


قاسمی ادامه داد: باید دانشجویان را برای زندگی و کار در دنیای جهانی آماده کنیم و بین‌المللی‌سازی آموزش عالی برای حفظ رقابت علمی ضروری است.


وی در ادامه برخی مسائل که نیاز به برنامه‌ریزی دارند را اینگونه بیان کرد: دفاتر بین‌الملل دانشگاه‌ها باید نقاط قوت محیط را به خوبی بشناسند و نمایش دهند، بهبود رتبه جهانی دانشگاه‌ها، ارتقا سطح زبان انگلیسی، بهبود کیفیت خدماتی دانشگاه‌ها، آماده نمودن دانشجویان برای مواجه با پدیده جهانی شدن.


مدیر بین‌الملل برخی عملکردهای دیگر در جهت بین‌المللی‌سازی را اینگونه معرفی کرد: وزارت علوم باید با وزارت علوم خارجه در تعامل باشد، رقابت‌پذیری بیشتر با سایر دانشگاه‌ها، انعطاف‌پذیری قوانین کشور، برجسته‌سازی امکانات و جاذبه‌های گردشگری.


او ادامه داد: رقابت شدید بین موسسات، ارتباط هماهنگ وزارتخانه‌ها با وزارت علوم و دیگر وزارت‌ها، تعامل دانشگاه‌ها با یکدیگر، تعادل در تخصیص بودجه امور بین‌الملل دانشگاه‌ها، تعادل در تخصیص امکانات دفاتر امور بین‌الملل دانشگاه‌ها، ارتباط سازمان‌ها و صنعت در کشور با حوزه پژوهش نیز از دیگر عملکردها برای بین‌المللی سازی است.


قاسمی برخی استراتژی دانشگاه‌ها برای بین‌المللی‌سازی را اینگونه بیان کرد: برنامه‌ریزی و تدوین زیر ساخت‌های آموزش، پژوهش و فناوری در حوزه بین‌الملل که شامل تصویب و بازنگری آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های متعدد که باعث تسهیل و افزایش ارتقا و کیفیت فعالیت‌های بین‌المللی بین استاد و دانشجو می‌شود.


وی دیگر استراتژی‌ها را معرفی کرد: تهیه، راه‌اندازی یا ارتقا سیستم‌های نرم‌افزاری دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف اداری، آموزشی و تحقیقاتی، راه‌اندازی شورای بین‌المللی دانشگاه با عضو‌گیری از دانشکده‌ها و دیگر حوزه‌ها، تخصیص بودجه مفید برای فعالیت‌های بین‌المللی در دانشگاه، ایجاد اتاق فکر بین‌المللی سازی در دانشگاه.


او ادامه داد: چاپ مستمر کتابچه انگلیسی و معرفی پتانسیل علمی دانشگاه از نظر کیفی و کمی، آشتی وزارت‌های علوم و وزارت خارجه، چاپ و نشر گاهنامه‌ فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه، برنامه‌ریزی جهت بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش و فناوری، ترغیب و تشویق اعضا هیئت علمی و دانشجویان جهت شرکت در فرصت‌های مطالعاتی و... .


وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها آنها را بیان کرد: نظم کاری، داشتن مهارت بینا‌فرهنگی، دانش زبانی قوی بین‌المللی، آموزش و مهارت‌های حرفه‌ای، ارتباط قوی در شبکه‌های اجتماعی، استمرار در بروز نمودن صفحه شخصی خود در وب‌سایت‌های علمی، علاقمند به فعالیت‌های بین‌المللی، مشارکت در سمینارها و سخنرانی‌های بین‌المللی.


قاسمی ویژگی کارمندان دفاتر بین‌الملل را نیز معرفی کرد: نظم در امور دفتر بین‌الملل، همکاری در تنظیم فعالیت‌های دفتر به صورت سیستماتیک، مهارت‌های قوی مدیریت، داشتن مهارت بینا‌فرهنگی، داشتن دانش زبان قوی بین‌المللی، ارتباط قوی در شبکه‌های اجتماعی و داشتن روابط عمومی قوی.


او در ادامه به ویژگی کارکنان دانشگا‌ه‌ها نیز اشاره کرد: نظم در امور و پشتکار، مهارت‌های قوی مدیریت، دارای مهارت بینافرهنگی، دارای مهارت‌های حرفه‌ای، دارای روابط عمومی و دانش زبان قوی بین‌المللی، شرکت در کنفرانس‌ها و کارگاه‌های بین‌المللی.


مدیر بین‌الملل خدمات دفاتر روابط بین‌الملل را اینگونه بیان کرد: عضویت در سازمان‌ها و مسائل بین‌المللی، برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی، شرکت درکنفرانس‌ها و کارگاه‌های بین‌المللی، ارسال اساتید ایرانی برای تدریس در خارج از کشور و برعکس، طرح برنامه‌های علمی مشترک، ایجاد زیرساخت جذب دانشجویان خارجی.


وی به دیگر خدمات بین‌الملل اینگونه افزود: نظارت در بروزرسانی وب سایت دانشگاه، تشویق، ترغیب و ایجاد زمینه برای اعزام موقت دانشجو به خارج از کشور، تشویق و ایجاد زمینه برای پذیرش دانشجو بین‌المللی، برنامه‌ریزی برای آموزش فرهنگ بین‌المللی‌سازی دانشگاه در کلیه حوزه‌ها.


محمدرضا قاسمی، مدیر بین‌الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان در پایان سخنان خود به برخی چالش‌ها در راه بین‌المللی‌سازی نیز اشاره کرد : برنامه‌ریزی‌های آموزشی، مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی‌های درسی، مدیریت منابع مالی و خدمات، روابط سیاسی و بین‌المللی.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار