۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ۱۲:۳۶
کد خبر: ۱۶۹۱۴۴
محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه

محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات علامه‌طباطبائی با مقام هم‌پایه خود از دانشگاه هرات دیدار و گفت‌وگو کرد.


به گزارش عطنا، هیئت دانشگاه هرات که اعضای آن عبدالله فایز، رئیس دانشگاه هرات، سهیلا عرفانی، رئیس دانشکده ژورنالیزم و عبدالوهاب آزادانی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه هرات بودند دوشنبه، 14 بهمن از دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی بازدید و با محمدمهدی فرقانی، رئیس این دانشکده دیدار کردند.


محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی پس از خوشامدگویی به هیئت دانشگاه هرات، اظهار کرد: ما اولین و قدیمی‌ترین دانشکده روزنامه‌نگاری ایران هستیم و دانشکده ما بیش از 50 سال قدمت دارد، در یک دوره‌ای کار ما در دانشکده ارتباطات به وقفه افتاد و دچار رکود شد اما دوباره احیا شد و سپس از دانشکده علوم اجتماعی مستقل شد.


وی افزود: ما چند سال در جایگاه گروه علوم ارتباطات زیر مجموعه علوم اجتماعی و سپس به عنوان دانشکده علوم ارتباطات کنار دانشکده علوم اجتماعی در یک ساختمان بودیم، بعد با لطف ریاست دانشگاه و سوابقی که برای تصویب تخصیص دانشکده جدید در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد، دانشکده علوم ارتباطات مستقل شد  و ساختمانی جداگانه به آن تعلق گرفت.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی به توضیح ساختار علمی دانشکده علوم ارتباطات برای هیئت دانشگاه هرات پرداخت و گفت: ما اینجا در مقطع لیسانس سه رشته، روزنامه‌نگاری، روابط عمومی و  مطالعات ارتباطی داریم.


فرقانی در ادامه اظهار کرد: دو رشته اول رشته‌های کاربردی هستند؛ در مقطع لیسانس روابط عمومی، کارشناس‌هایی را آموزش می‌دهیم که می‌توانند به واحدهای روابط عمومی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بروند و در مقطع لیسانس روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگارانی را آموزش می‌دهیم که در مطبوعات، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها کار کنند، همانطور که الان تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان ما در رسانه‌ها مشغول کار هستند.


وی در مورد رشته مطالعات ارتباطی که در مقطع کارشناسی دانشکده علوم ارتباطات تدریس می‌شود گفت: رشته مطالعات ارتباطی یا مطالعات ارتباطات برخلاف دو رشته روزنامه‌نگاری و روابط عمومی که در مقطع کارشناسی تدریس می‌شوند و کاربردی‌اند، رشته‌ای نظری است.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی درباره این رشته افزود: با وجود اینکه رشته مطالعات ارتباطی که در مقطع کارشناسی تدریس می‌شود بیشتر بعد نظری دارد، ما در برنامه جدید تلاش کردیم جنبه‌های مهارتی و کاربردی این رشته را هم که آشنایی با رسانه‌های جدید مثل شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاری سایبر است در نظر بگیریم.



راه‌اندازی 3 گرایش جدید در مقطع ارشد



فرقانی سپس به توضیح ساختار تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی پرداخت و گفت: ما در مقطع فوق لیسانس سه رشته، روزنامه‌نگاری، مدیریت رسانه و علوم ارتباطات و در مقطع دکتری یک رشته علوم ارتباطات را داریم.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی از تاسیس رشته‌های جدید در دانشکده خبر داد و گفت: برنامه‌های چهار رشته، روابط عمومی، ارتباطات محیط‌زیست، ارتباطات سلامت و ارتباطات علم در مقطع کارشناسی ارشد و رشته روزنامه‌نگاری در مقطع دکتری در حال تدوین است و این چند رشته به زودی در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی تاسیس و راه‌اندازی می‌شوند.


وی تصریح کرد: رشته‌های ارتباطات محیط‌زیست، ارتباطات سلامت و ارتباطات علم که می‌خواهیم در مقطع ارشد تدریس کنیم، گرایش رشته مطالعات ارتباطی یا مطالعات ارتباطات است که در مقطع کارشناسی تدریس می‌شود و دانشجویان در هر کدام از این سه گرایش ارتباطات شش واحد تخصصی می‌گذرانند.


فرقانی از راه‌اندازی کرسی ارتباطات علم در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی خبر داد و گفت: با سازمان یونسکو برای راه‌اندازی کرسی ارتباطات علم قرارداد بسته‌ایم و این کرسی با همکاری و حمایت یونسکو تا دو هفته آینده در دانشکده افتتاح می‌شود؛ امیدواریم زمینه‌های پژوهشی مشترک به خصوص در زمینه ارتباطات علم با دانشگاه هرات و دیگر دانشگاه‌های کشورهای همسایه که دین و زبان مشترکی با ایران دارند داشته باشیم.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی افزود: کرسی ارتباطات علم که با حمایت یونسکو در این دانشکده تاسیس می‌شود در واقع مرکزی برای همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه ارتباطات علم بین استادها، دانشجوها، کارشناس‌ها و پژوهشگرهای ایران و کشورهای منطقه خواهد بود و زمینه‌های اولیه همکاری با دانشگاه هرات را فراهم خواهد کرد.



افغانستانی‌ها جزء مستعدترین دانشجویان غیر ایرانی



وی در ادامه گفت: ما در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی میزبان دانشجوهای افغان زیادی در هر سه مقطع، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستیم که اولویت آنها به ترتیب رشته روزنامه نگاری، روابط عمومی و ارتباطات است.


فرقانی اظهار کرد: بیشتر فارغ‌التحصیل‌های دکتری و کارشناسی ارشد افغان دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی مانند جناب آقای دکتر عصمت‌اللهی، جناب آقای دکتر عبدالبصیر احمدی و سرکار خانم مصطفوی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد  به افغانستان برمی‌گردند و مشغول به کار می‌شوند.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی افزود: در حوزه ارتباطات و روزنامه‌نگاری شاید فارغ‌التحصیل‌های افغان دانشگاه علامه‌طباطبائی در افغانستان از فارغ‌التحصیل‌های دیگر دانشگاه‌ها بیشتر باشند.


وی دانشجویان افغان دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی را جزء مستعدترین دانشجویان غیر ایرانی دانشکده دانست و گفت: دانشکده علوم ارتباطات بیشترین تعداد دانشجویان غیر ایرانی را دارد، ما از کشورهایی مثل سوریه، عراق، لبنان، یمن، تاجیکستان، افغانستان و دیگر کشورها در هر سه مقطع دانشجو داریم ولی دانشجویان افغان ما مستعدتر و خیلی از استادهای ما هم از این دانشجویان راضی هستند.


فرقانی افزود: دانشجویان دیگر کشورها با وجود اینکه یک ترم زبان فارسی می‌خوانند به لحاظ زبان چه در صحبت کردن و چه نوشتن مشکل دارند ولی دانشجویان افغان ما خوشبختانه این مشکل را ندارند و به راحتی می‌توانند با کلاس و درس ارتباط برقرار کنند و از منابع فارسی استفاده کنند.



برگزاری کارگاه برای روزنامه‌نگاران هراتی



رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی در مورد ارتباط‌های قبلی دانشکده علوم ارتباطات با شهر هرات به هیئت دانشگاه هرات، گفت: ما امسال و سال گذشته برای روزنامه‌نگاران هراتی دوره آموزشی برگزار کردیم و میزبان این روزنامه‌نگاران بودیم.


وی به لوحی که عمرنصیر مجددی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هرات به او هدیه کرده بود اشاره کرد و گفت: رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هرات برای سپاسگزاری از ما که کارگاه آموزشی برایشان برگزار کردیم این لوح را توسط آقای حبیب‌زاده، دانشجوی افغان مقطع دکتری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به من دادند و در نامه‌ای از اینکه خودشان به علت سفری که برایشان پیش آمده بود نتوانسته بودند بیایند از من عذرخواهی کردند.


فرقانی دوره‌های آموزشی که برای روزنامه‌نگاران هراتی در دانشکده علوم ارتباطات برگزار شده بود مثبت ارزیابی کرد و بیان کرد: با توجه به روابط و گفت‌وگوها این دوره برای روزنامه‌نگاران هراتی رضایت‌بخش و کلاس‌ها، درس‌ها و تجربه این سفر برای آنها جذاب بود؛ برای من جالب است که خیلی از روزنامه‌نگاران هراتی قبل از اینکه برای شرکت در این دوره‌ها به ایران بیایند منابع را خوانده بودند و استادها و کتاب‌های آنها را می‌شناختند.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی از همکاری با دانشگاه هرات استقبال کرد و گفت: ما با هرات در ارتباط بوده‌ایم، فرهنگ و زبان مشابهی داریم بنابراین می‌توانیم در حوزه آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی، همکاری‌های علمی و تبادل استاد و دانشجو همکاری کنیم. من برای هرنوع همکاری علمی و پژوهشی و آموزش در حوزه‌های مختلف ژورنالیزم که امکان‌پذیر باشد اعلام آمادگی می‌کنم.


وی با اشاره به روش‌هایی مانند ارسال کتاب، ویدئوکنفرانس، آموزش مجازی و جزوه‌های الکترونیک برای همکاری بین‌المللی در حوزه آموزش‌ گفت: در کنار آموزش‌های از راه دور، درک محضر استادها بسیار مهم است، در کنار مرتبه علمی استاد، دانشجو از منش، شخصیت، رفتار، اخلاق و گفتار استاد الگو می‌گیرد؛ مهم این است که انسان ساخته شود، یکی از علل عدم توسعه‌یافتن کشورهای ما، وارد کردن بسته‌های آموزشی بدون ارتقا و حفظ روش و منش معلمی است.


فرقانی در ادامه به هیئت دانشگاه هرات گفت: منش معلمی و انسان‌سازی در فرهنگ کهن کشورهای ما وجود داشته است، مدرنیته فقط تکنولوژی را به جوامع آورد، بنابراین لازم است ما در کنار ارتقای تکنولوژیک به احیا و ارتقای منش انسان‌سازی و روش معلمی بپردازیم تا ارتقای تکنولوژی و ارتقای اندیشه در کنار هم موجب توسعه جوامع ما شوند.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی افزود: ما بسته آموزشی می‌دهیم، دانشجو مطالعه می‌کند، نمره خوبی هم می‌گیرد اما لزوما انسان اخلاق‌مداری نمی‌شود و نمی‌تواند به رشد اندیشه خود و دیگران کمک کند؛ بنابراین ارتباطات انسانی کارساز است و بهتر است ما در هر دو زمینه علمی و انسانی همکاری کنیم.


 وی با اشاره به جریان آزاد اطلاعات و آزادی بیان در افغانستان گفت: ما مایلیم از تجربه‌های شما در دسترسی آزاد به رادیو و تلوزیون، داشتن فرستنده‌های خصوصی، داشتن انواع روزنامه‌های مستقل، داشتن تشکل‌های صنفی روزنامه‌نگاری، داشتن امکانات تکنولوژیک مانند استودیو و ایستگاه رادیویی دانشگاه هرات استفاده کنیم و شما نیز می‌توانید از ما در حوزه آموزش مباحث نظری که ما در آنها قوی هستیم استفاده کنید.


فرقانی گفت: روزنامه‌نگاری در ایران 180 سال قدمت دارد که فرازها و فرودهای زیاد آن تجربه‌های زیادی نصیب ما کرده است و تعامل‌های دو جانبه می‌تواند هر دو دانشگاه را در زمینه‌هایی که ضعیف هستند ارتقا دهد.


 محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی در پایان به هیئت دانشگاه هرات گفت: امیدواریم ارتباطمان با شما ادامه پیدا کند، ما آماده‌ایم در چارچوب تفاهم‌نامه با شما همکاری کنیم و از طرح «مدرسه روزنامه‌نگاری» خانم تیشه‌یار که پیشنهاد دادند در تابستان پیش رو کارگاه آموزشی برای استادهای دانشکده ژورنالیزم دانشگاه هرات برگزار کنیم استقبال می‌کنیم.


تصاویر بیشتر: اینجا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار