۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱۸:۰۸
کد خبر: ۱۷۹۴۰۳
مهدی افتخاری، دبیر شورای ارتقای آگاه‌های عمومی

دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی قوه قضائیه با بیان اینکه روزنامه‌نگاران باید مثل آینه عمل کنند و واقعیت‌‌ها را نشان دهند، گفت: ما شورای حل اختلاف اصحاب رسانه را برای اینکه قلم‌های دست روزنامه‌نگاران نلرزد و راسخ و محکم بنویسند راه‌اندازی ‌می‌کنیم، باید کسی از جنس خود اصحاب رسانه به مشکل اصحاب رسانه رسیدگی کند. 


به گزارش عطنا، کارگاه یک‌روزه «مسئولیت اجتماعی روزنامه نگاران و شهروند خبرنگاران» به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با همکاری دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات، علی شاکر، مدرس ارتباطات و مهدی افتخاری، دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و تیم کارشناسی همراه وی یکشنبه، ۲۰ اسفندماه برگزار شد.


مهدی افتخاری، دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع‌رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری وقوع از جرم قوه قضائیه گفت: چرا اصحاب رسانه، برای آموختن و حرکتِ روبه جلو باید تنبل باشند.، چرا نباید مثل قدیمی‌ها مشتاق باشند و از دانش و آموزه‌های قوی و بنیادین این حرفه بهره‌مند نباشند.


وی گفت: چرا رسانه‌های ما اضطراب بلاوجه در جامعه ایجاد ‌می‌کنند. ما در جامعه یک اضطراب داریم و یک اضطراب بلاوجه، همچنین یک اخبار واقعی و یک بزرگ‌نمایی و تلخ کردن اخبار وجود دارد. دلیل ایجاد چنین کاری این است که برخی از خبرنگاران طوری رفتار کرده‌اند که مسئولین را از خود رنجانده‌اند و به اصطلاح آنها را فراری داده‌اند. مسئولین در حضور خبرنگاران احساس امنیت نمی‌کنند.


افتخاری افزود: ما شورای حل اختلاف اصحاب رسانه را در کشور راه‌اندازی ‌می‌کنیم. برای اینکه قلم‌های دست روزنامه‌نگاران نلرزد، راسخ و محکم بنویسند، در صورت بروز مشکل کسی از جنس خود اصحاب رسانه به مشکل آنها رسیدگی کنند. این کار باعث ‌می‌شود در وهله اول با دادگاه و دادسرا روبه‌رو نشویم و به نوعی امنیت شغلی آنها به خطر نیفتد. پیش‌نویس شورای حل اختلاف اصحاب رسانه آماده شده و با وزارت ارشاد مکاتبات لازم انجام شده است. استعداد راه‌اندازی سه شعبه شورای حل اختلاف ویژه اصحاب رسانه، هم از لحاظ اداری و هم از لحاظ تجهیزات، تدارک دیده شده است.


دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی گفت: خبرنگاران قشر مظلوم و دردمند جامعه است. رکن چهارم حکومت، رسانه است. یعنی خبرنگاران رکن چهارم دموکراسی شناخته ‌می‌شوند. از طرف دیگر همانطور که ما از سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه مطالبه‌گری داریم مردم هم ‌می‌توانند از ما مطالبه‌گری کنند. ‌روزنامه‌نگاران باید واقعیت‌ها را بگویند و مانند آینه عمل کنند اما نباید آنها را بزرگنمایی یا کوچک‌نمایی کنند


وی با اشاره به «شرافت حرفه‌ای»، گفت: ما چقدر به شرافت حرفه‌ای خود عمل کرده‌ایم؟ چه اندازه رضایت مسئولان برای ما مهم بوده و چه اندازه رضایت مردم را در اولویت قرار داده‌ایم؟ ما در کشوری زندگی ‌می‌کنیم که به راحتی در آن موج ایجاد ‌می‌شود و موج‌سواران هم ‌می‌توانند از شما به‌عنوان خبرنگار، استفاده ابزاری کنند. لذا تاکید کردند ابزار دست دیگران نشویم و تخصصی فکر و عمل کنیم و رضای خدا را در نظر بگیریم.


مهدی افتخاری، دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع‌رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری وقوع از جرم قوه قضائیه در پایان گفت: این معاونت برای حفظ سلامت جامعه اقداماتی نظیر استفاده از ظرفیت موسیقی و هنر در صدا و سیما، قرار دادن بایگانی پرونده‌های قضائی به‌ صورت رایگان در اختیار فیلم سازان انجام داده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار